2022-04-27, 21:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Har vi varit här förut?

Ja Ryssland och Ukraina har båda problem, men för den som gillar demokrati och pressfrihet är Ukraina bättre.

Zelensky har ju tydligen låtit fängsla politisk opposition. Jag vet inte vad han har för mandat att låta kriget fortsätta. Jag tror knappast man kan låta demokrati och pressfrihet blomstra under krigstider och efter detta, ja var befinner man sig då. En ruinhög?
Citera
2022-04-27, 21:03
Medlem
Citat:
Jag jämför Sverige med de nordiska länderna. Det är bara att se var de nordiska länderna ligger både avseende demokrati och pressfrihet.

I denna tråd har jag hört varenda anledning som finns för att Ryssland skulle, eller har rätten att invadera Ukraina. Finns inget nytt där för mig att hämta, jag har hört argumenten och avfärdat dem och större delen av världen har gjort detsamma.

Det känns säkert bättre att inbilla sig att större delen av Världen håller med dig.
Fortsätt sova du. Du kanske skulle få en allvarlig chock om du någonsin vaknade
och det vill vi inte.
Citera
2022-04-27, 21:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
Kanske 3-dagar i teorin med fullskalig WW3 attack. Hur gick det för västalliansen efter 7000 dagar i Afghanistan?

Och nu kör vi lite whataboutism...

Ärligt talat, den där smörjan kanske funkar för pöbeln i Ryssland men i väst blir det bara patetiskt hur ni än försöker.
Citera
2022-04-27, 21:06
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Zelensky har ju tydligen låtit fängsla politisk opposition. Jag vet inte vad han har för mandat att låta kriget fortsätta. Jag tror knappast man kan låta demokrati och pressfrihet blomstra under krigstider och efter detta, ja var befinner man sig då. En ruinhög?

Ukraina har inte varit ett demokratiskt föredöme men nu talade vi om det i relation till Ryssland och då finns inga tveksamheter att Ukraina är att föredra, ett land som iallafall vill bli mer demokratiskt och gå mot väst, inte gamla sovjetdrömmar.

Citera
2022-04-27, 21:07
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Det känns säkert bättre att inbilla sig att större delen av Världen håller med dig.
och det vill vi inte.

Det är bara att se hur FN röstade.
Citera
2022-04-27, 21:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ja, i alla fall för en lite klick ryssar som av en tillfällighet oftast bor utanför Ryssland.

Ja, det beror väl på vad man menar med att ha det bra. I Ukraina kommer det att bli jämförelsevis mycket sämre. Helt enkelt massor med kapital som behöver användas för att få ordning på ruinhögen och många som sticker i väg för att slippa stå och lappa och laga.
Citera
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
och det vill vi inte.

Nu håller ju större delen av världen med honom/henne.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Skiljer sig inte speciellt mot Ukraina. Men det vet du förstås? Eller rättare sagt tidigare var det ungefär det samma. Nu efter kriget kommer det bli mycket sämre, helt enkelt för att så mycket blivit förstört.

Ukraina har haft en bra ekonomisk utveckling de senaste åren efter Janukovytj som omgav sig med kleptokrater. Sverige hade en del konsulter där och andra västländer också. Men som sagt det är slut med det efter ryssens härjning.

https://www.nyteknik.se/samhalle/svenska-it-foretag-i-ukraina-redo-evakuera-7028781
Citera
2022-04-27, 21:09
Medlem
Citat:
Det är bara att se hur FN röstade.

Exakt. Allt är bra, oroa dig inte. Vänd dig om och fortsätt sova.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nu fantiserar du nog lite fritt, ubåtar behöver inte kommunicera på periskopdjup. Dom undviker periskopdjup.
Ubåtar spåras knappast av satelliter annat än vid avfärd och ankomst till basen.
Att upptäcka ett periskop på Atlanten eller Stilla Havet är nära nog 100% omöjligt.
Ubåtar spåras via sonar och sensorer.

https://www.theinfographicsshow.com/akula-submarine/
Tror han menar för att avfyra missilerna. Då kan dom i princip bara vara på periskopdjup. Iallafall de balistiska vad jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Nu håller ju större delen av världen med honom/henne.

"Exakt"
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Hjältarna i Mariupol är fortfarande kvar, jag kallade dem de "300" redan för veckor sedan men det är vad de är.

Fighters stuck in steelworks 'only have days of supplies left'

A Ukrainian woman who has friends stuck in the Azovstal steel plant - the last part of the southern city of Mariupol not under Russian control - says they are surrounded by the Russian army with no chance of getting out, and only have supplies left for a few more days.

Lyuba Shipovich, in Lviv, is in daily contact with her friends who are fighting in the Ukrainian military - but she says time is running out for them.

...

"If they kill civilians with white flags, what will they do to military personnel?", she says.

"They will get them and torture them - for military, it's better to die fighting than leave the plant directly to the hands of Russians."

BBC World
Jag får tårar i ögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in