2022-04-27, 17:40
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Vart vill du komma? Vilken katt? Om du inte har något alls att komma med så varför ens svara? Förstår att det kan vara lite omtumlande att inse att man blivit ljugen för under hela livet

Get help, man.
Citera
2022-04-27, 18:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Problemet är att både Ukrainas och Rysslands krigsmakter delvis använder sig av samma materiel. Ett utbränt stridsfordon kan alltså vara ryskt eller ukrainskt i många fall.
Det är samma grundvagn men olika modifieringar. Kan man stridsfordon så går det att se skillnad på en rysk och en ukrainsk vagn.

Jag vill påstå att Oryx (som är duktiga på att identifiera stridsfordon) är den mest pålitliga källan vi har gällande förluster.
Senast redigerad av Conception 2022-04-27 kl. 18:28.
Citera
2022-04-27, 18:39
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns det några som helst positiva nyheter för Ryssland eller är all verklighet vi läser om fejk njuus?

Det du läser i "västerländska" (en omskrivning för judekontrollerade) massmedier är antingen förvrängt eller påhittat. Ukrainarna kommer att förlora det här kriget, och de kommer att ge upp när pengarna till nyrekrytering av lokala idioter slutar att flöda, för den ukrainska armen är rakt igenom en "yrkesarme". På 44 miljoner invånare kan Ukraina bara "mobilisera" en pyttearme på några hundra tusen soldater. Det är ingen mobilisering, det är nyrekrytering.

Finnarna får ut en miljon mobiliserade på 4.4 miljoner finnar eftersom de har en värnpliktsarme. Värnpliktiga ukrainare har visat sig vara totalt opålitliga, Ukraina hade över tio procent desertörer i fredstid och nu när det är krig på allvar så springer de bort innan de ens sett en ryss. En hel ukrainsk pansarbrigad deserterade och lämnade kvar allting till ryssarna vid Kherson, det rapporterade RT om den 6:e mars, men det har du aldrig fått se, eftersom det har censurerats bort här. All den materielen gavs till separatistarmen i Donbass och Lugansk.

Du får inte heller läsa om hur juden Zelensky har en förmögenhet på drygt en miljard dollar (10 miljarder kronor) undanstoppat utomlands, du får inte läsa om hur han har förbjudit alla andra partier än sitt eget, och om hur hans sponsor, den judiske oligarken Kolomoisky, stal 5 miljarder dollar av sin egen bank, pengar som kom från ukrainska svenssons. När ryssarna avancerar så beslagtar de Kolomoiskys egendom och ger den till en fond som ska ersätta hans offer. Juden har stått åtalad för sitt svindleri i en rysk domstol på Krim, och den har dömt honom skyldig till återbetalning. Det var för övrigt Kolomoisky som grundade "nazistbrigaden" Azov tillsammans med några andra judar.

De mest effektiva förbanden i Ukraina består av inresta amerikaner, engelsmän, kanadensare, israeler, fransoser osv som har dubbelt medborgarskap i Ukraina och hemlandet. Så mycket som 40% av de återstående väpnade ukrainska styrkorna sägs bestå av dessa. Ukraina är en judisk kolonialstat, och det är därför det är sådant liv i massmedia, för ryssarna snor åt sig judarnas bästa svindelbyte efter Sovjets kollaps. Ägar och maktklassen i Ukraina består av judar som bedriver ett hänsynslöst roffande mot urbefolkningen och deras priviligerade betjäntklass består av invandrare från USA, Kanada, Storbritannien och Frankrike. Ukrainarna utgör trälklassen.

USAs uttalade plan är att försöka dra ut på kriget så länge som möjligt för att förblöda ryssarna. Varje vapenleverans från USA har bestått av mer och mer potenta vapen, och nu ska de skicka 72 stycken 155 mm m777 haubitser, pansarvärnsdrönare med lång räckvidd osv. Snart kommer de att börja skicka tunga luftvärnsrobotar, jaktplan och moderna stridsvagnar om det håller på i den här farten. Hittils så har ryssarna skjutit sönder sådana leveranser medans de fortfarande är i västra Ukraina så jag tror inte det kommer att spela någon roll. Få se hur länge de tyska fordonen överlever, jag tror att det inte kommer att bli någon långvarig vistelse vid fronten för dem innan de blir skrot.

Så, allt du läser i massmedia är uppochner eller totalt påhitt. Det är mental konditionering för att få in svenne i NATO så att amerikanarna fritt kan placera vapen här och flyga över landet som de vill. Det innebär i sin tur att svenneland kommer att bli mål för ryska medel och kortdistansrobotar, som kommer att skära rakt igenom det lilla och impotenta luftförsvar vi har. Den svenska krigsmakten är så utarmad att den måste byggas upp helt och hållet igen från botten.
Citera
2022-04-27, 18:43
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är samma grundvagn men olika modifieringar. Kan man stridsfordon så går det att se skillnad på en rysk och en ukrainsk vagn.

Jag vill påstå att Oryx (som är duktiga på att identifiera stridsfordon) är den mest pålitliga källan vi har gällande förluster.

Turken oryx har redan blivit påkommen med att vända ukrainska förluster till ryska, en påstådd nedskjutning av en rysk helikopter var i själva verket en ukrainsk Mig-29 som blev plockad under den första krigsdagen. Samma gäller stridsfordon. Ukrainarna målar Z på sina egna sönderskjutna fordon och hävdar sedan att det är en rysk förlust. Ryssar och ukrainare använder gallerpansar av olika utformning, och utbrända "ryska" BMP-2 med ukrainskt gallerpansar är definitivt inte ryska, även om det är ett Z målat på vraket. I en del fall som jag sett så hade de målat Z på ett totalt utbränt vrak, väldigt mycket icke trovärdigt.
Citera
2022-04-27, 19:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Turken oryx har redan blivit påkommen med att vända ukrainska förluster till ryska, en påstådd nedskjutning av en rysk helikopter var i själva verket en ukrainsk Mig-29 som blev plockad under den första krigsdagen. Samma gäller stridsfordon. Ukrainarna målar Z på sina egna sönderskjutna fordon och hävdar sedan att det är en rysk förlust. Ryssar och ukrainare använder gallerpansar av olika utformning, och utbrända "ryska" BMP-2 med ukrainskt gallerpansar är definitivt inte ryska, även om det är ett Z målat på vraket. I en del fall som jag sett så hade de målat Z på ett totalt utbränt vrak, väldigt mycket icke trovärdigt.
Nu sitter förvisso författarna bakom dessa poster i Amsterdam och jobbar för bl.a för Janes. Janes är väl en av de bästa på att identifiera militära fordon i hela världen. Så var du får turk ifrån vet jag inte.

Kan du ge några källor på dina påståenden så det går att se om du talar sanning eller inte?
Citera
2022-04-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Problemet är att både Ukrainas och Rysslands krigsmakter delvis använder sig av samma materiel. Ett utbränt stridsfordon kan alltså vara ryskt eller ukrainskt i många fall.

Oftast kan du avslöja om det är Ukrainskt på det digitala kamouflaget. De flesta stridsfordon jag sett som tillhör Ukraina har just detta kamouflage.

https://www.reddit.com/r/tanks/comments/p9u38o/ukrainian_scotch_tape_digital_camouflage/
Citera
2022-04-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ryssar och ukrainare använder gallerpansar av olika utformning, och utbrända "ryska" BMP-2 med ukrainskt gallerpansar är definitivt inte ryska, även om det är ett Z målat på vraket. I en del fall som jag sett så hade de målat Z på ett totalt utbränt vrak, väldigt mycket icke trovärdigt.

Nu är nog "devisen att man tager vad man haver" när det gäller dessa galler. Gallrets uppgift är ju att pansarbrytande projektiler ska "inbilla sig" att gallret är pansaret och utlösa tändsekvensen för tidigt.
Någon tiotals millisekunder räcker för att den pansarbrytande roboten ska ge en förtida jetstråle som på den tiden hinner avta i intensitet, att den inte har den tätheten att den kan genomtränga pansaret.
Så gallrets utformning det kan se mycket olika ut. Beroende på vad som finns tillgängligt. En bur av hönsnät var till exempel ett trick, vet dock ej om det fungerade.
Man kan även bunta ihop till exempel kvastar och risknippen, avsikten är ju att förvirra den målsökande missilen att försvåra identifieringen av fordonet.
Dessa galler och kvastar har man ju inte på tex parader och liknande förstås, det ser ju bara risigt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du är mer än lovligt naiv som tror på sagan om solkorset från Indien 😉
Det finns fascistiska falanger såväl I Ryssland som I Ukraina. Det bottnar I ultranationalistiska strömningar I båda länderna.
Naiva svenskar tror att Ukraina är en etablerad västlig demokrati.

Nu är det ju bara att resa till Indien så ser du hakkorset lite överallt. Inhugget på tempelväggar mm. På tryckta textilier (batik) finns det också. Det förekommer i bägge formerna, både högervänt och vänstervänt. Det högervända påstås betyda lycka, medans det vänstervända påstås betyda undergång och död. Men för indierna är döden en naturlig del av livet. De har förstått att allt liv är ett kretslopp mellan födelse och död.

I Kina så används symbolen på tex fyrverkeripjäser, de sk roterande solarna, där den formen ger en bra skjuts på fyrverkeriet.

Men visst är det ju så att tex Ryssland mfl länder har neo-nazister, nynazister, lite varstans. De brukar dock inte bli så många. De bråkar mest sinsemellan om sprit, pengar, knark eller kvinnor.
Dessa organisationer brukar inte precis bli långlivade.
Men att Ukraina skulle vara ett tillhåll för många av dessa verkar vara rent hittepå.

Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
När det gäller spannmålssektorn mm I Ryssland/Ukraina har FN mfl internationella organisationer konstaterat att krisen till viss del redan är och kommer definitivt att vara ett faktum längre fram. Effekterna kommer att bli svält på många platser I världen.

Vi får se, skördetiden blir ju nu i september, och om nu tillräckligt många bönder hinner så spannmål i tillräckliga volymer, så kan skördarna bli goda ändå. Om vädret blir bra vill säga. Du har helt rätt och det kan bli aktuellt med ransonering på sina håll.
Att bara använda prisreglering kan leda till hamstring. Nåja, nu kan knappast någon här veta hur detta utvecklar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
m982 excalibur har 4 meters precision, så jag hade ju fel om 2 meter menmen...

https://en.wikipedia.org/wiki/M982_Excalibur
kanada och usa har skickat dessa

Det är ändå extremt bra måste man säga. 4 meter räcker ju gott. Syftet är ju att kunna slå ut en fientlig artilleripostering med ett litet antal granater. För att undvika detta så måste den fientliga artilleriposteringen flytta sig typ 50 meter mellan varje salva. Det är inte så lätt att hinna göra det innan svarselden kommer ganska direkt från Excalibur. Så det är genomtänkt och väldesignat.
Även det svensk-brittiska systemet Arthur har dessa kvaliteter.
Det är mycket imponerande att kunna bygga sådana granater som tål de extrema påfrestningarna vid eldgivningen, G-krafter som är enorma, och som dessutom navigerar av sig själva.
Citera
2022-04-27, 20:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Nu är nog "devisen att man tager vad man haver" när det gäller dessa galler. Gallrets uppgift är ju att pansarbrytande projektiler ska "inbilla sig" att gallret är pansaret och utlösa tändsekvensen för tidigt.
Någon tiotals millisekunder räcker för att den pansarbrytande roboten ska ge en förtida jetstråle som på den tiden hinner avta i intensitet, att den inte har den tätheten att den kan genomtränga pansaret.
Så gallrets utformning det kan se mycket olika ut. Beroende på vad som finns tillgängligt. En bur av hönsnät var till exempel ett trick, vet dock ej om det fungerade.
Man kan även bunta ihop till exempel kvastar och risknippen, avsikten är ju att förvirra den målsökande missilen att försvåra identifieringen av fordonet.
Dessa galler och kvastar har man ju inte på tex parader och liknande förstås, det ser ju bara risigt ut.
De enda gallerförsedda vagnar jag har sett i Ukraina är de ryska. Gallren på tornen har väl varit tänkta att lura toppenetrerande missiler som NLAW och Javelin. Jag vet det även finns galler att montera på sidorna men de har jag inte sett i Ukraina än på något fordon.

Har dock sett virke på sidan och fronten av diverse lastbilar men detta är väl endast tänkt att vara skydd mot finkalibrig eld hoppas jag. Annars är man nog inte helt frisk.
Citera
2022-04-27, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Nu är det ju bara att resa till Indien så ser du hakkorset lite överallt. Inhugget på tempelväggar mm. På tryckta textilier (batik) finns det också. Det förekommer i bägge formerna, både högervänt och vänstervänt. Det högervända påstås betyda lycka, medans det vänstervända påstås betyda undergång och död. Men för indierna är döden en naturlig del av livet. De har förstått att allt liv är ett kretslopp mellan födelse och död.

I Kina så används symbolen på tex fyrverkeripjäser, de sk roterande solarna, där den formen ger en bra skjuts på fyrverkeriet.

Men visst är det ju så att tex Ryssland mfl länder har neo-nazister, nynazister, lite varstans. De brukar dock inte bli så många. De bråkar mest sinsemellan om sprit, pengar, knark eller kvinnor.
Dessa organisationer brukar inte precis bli långlivade.
Men att Ukraina skulle vara ett tillhåll för många av dessa verkar vara rent hittepå.
.
https:// www.youtube.com/watch?v=fy910FG46C4&t=304s Inside A White Supremacist Militia in Ukraine (TIME magazine 2021)
https://www.youtube.com/watch?v=x5Uf7aooxvE Max Blumenthal: US is Arming Neo-Nazis in Ukraine (2018)
https://www.youtube.com/watch?v=iDG_hWlVda4 Canada's meeting with Ukraine's self-professed Nazi paramilitary (2021)
m,fl m,fl jag kan ge dig en lång länklista på vittnesmål om att främst USA har sponsrat neonazistiska/fascistiska paramilitära grupper under många år och som bl.a. hade en viktig roll i det s.k. Maidanupproret 2014 och senare i kriget mot separatisterna i Donbass och fortsatt även nu sedan ryska invasionen.
Påminner faktiskt om det stöd som USA gav till motståndsgrupperna i Syrien vilket i början hamnade även hos ISIL.
Zelensky (som inte är far-right) har haft svårt att styra dessa grupperingar - det är det nog ingen som klarar. Denna milis är sannolikt de som ligger bakom övergrepp och krigsbrott på öst-ukrainare och alla som betraktas som medlöpare eller förrädare.
Sammanfattningsvis - detta är verklighet.
/btw har du själv koppling till dylika grupper? i första videon figurerar en svensk nynazist.......
Senast redigerad av Mary99 2022-04-27 kl. 21:20.
Citera
2022-04-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
De enda gallerförsedda vagnar jag har sett i Ukraina är de ryska. Gallren på tornen har väl varit tänkta att lura toppenetrerande missiler som NLAW och Javelin. Jag vet det även finns galler att montera på sidorna men de har jag inte sett i Ukraina än på något fordon.

Har dock sett virke på sidan och fronten av diverse lastbilar men detta är väl endast tänkt att vara skydd mot finkalibrig eld hoppas jag. Annars är man nog inte helt frisk.

Har sett uppgifter om att Javelin inte presterat under detta krig. Tydligen så tar ryssarna in pansar för service som kan uppvisa ett antal "träffar" från Javelin som inte lett till att stridsvagnen tvingats ur strid.

Nu finns det ju uppgraderingar av systemet, men problemet för Ukrainas militär är att USA dumpat äldre versioner av Javelin i Ukraina och fyller upp sina egna lager med den nya versionen.

Men det är naturligtvis omöjligt att få denna typ av uppgifter verifierade. Se dock den gamle marinkårsofficeren Ritter om detta.

https://www.youtube.com/watch?v=zT7mMm0d0aw
Citera
2022-04-27, 21:36
Medlem
Citat:
Det du läser i "västerländska" (en omskrivning för judekontrollerade) massmedier är antingen förvrängt eller påhittat…. + mängder med välformulerade påhitt…

Berätta om ditt uppdrag åt trollfabriken istället. Det skulle vara intressant att höra hur du får betalt och så. För inte jobbar väl ett stjärntroll som du gratis åt Västerlandets fiende #1?
Citera
2022-04-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Berätta om ditt uppdrag åt trollfabriken istället. Det skulle vara intressant att höra hur du får betalt och så. För inte jobbar väl ett stjärntroll som du gratis åt Västerlandets fiende #1?

Han får snart inte betalt längre då kassan är på väg att ta slut 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in