Jag likt många andra svenskar fikar mycket, ibland lite för mycket. Men alla vet att riktigt fika kräver någon typ av kaka eller liknande. Så min fråga till er är vad är bäst och varför mjukt eller hårt fika?
Enligt mig finns det bara ett enda rätt svar och jag ska nu berätta varför!
Ponera att du blir bjuden på fika hem till en vän, du föreställer dig kaffe/te och något gott tilltugg. Ni ska sitta och mysa och ha det trevligt i någon timme, ibland flera timmar. Du kommer in till din vän och sätter dig vid kaffekoppen och på bordet står det endast en bricka med mariekex på. Torrt och smaklöst, det går inte att hålla en konversation då du antingen tuggar så det far damm ur munnen på dig och du lämnas så pass torr i munnen att du inte kan yttra ett ord eller så överröstas du av din vän när denne knaprar på sina hårda kakor! Nej Mjuka kakor ska det vara!!
Tycker en balans är bra. T.ex sån där toscasnäcka som Pressbyrån har är både mjuk och hård (mjuk i bulle och topping är hård). Men fikar väldigt sällan, är mest när man är på resande fot. Vill inte bli tjock.
Jag brukar erbjuda odiplomatiska tilltugg till kaffet, t ex extra heta chilinötter eller en vattenmelon. Har sällan traditionellt fikabröd hemma så jag får ofta improvisera.
Jag brukar erbjuda odiplomatiska tilltugg till kaffet, t ex extra heta chilinötter eller en vattenmelon. Har sällan traditionellt fikabröd hemma så jag får ofta improvisera.
Är man bjuden till mig på kaffe så får man bara kaffe.
Planerar jag något mer så specificerar jag det. Då är det kaffe med macka kanske. Man kan tro att jag är helt impopulär, men fått höra flera gånger att det är skönt att slippa sötslisk hemma hos mig. Jag har även grönt te eller örtte om man inte vill ha mer koffein.
Har man tur får man nybakt bröd.
När jag försökte göra folk lite mer till lags var tebröd det folk tyckte bäst om. Det var som sockerkaka men hade även grahamsmjöl och nötter och väldigt lite sötma. Till detta drack man te.
Min mormor åt bara skorpa till kaffet medan hon bjöd de yngre på sött. Så jag tror sötsuget verkligen avtar med åldern.