2022-04-26, 13:10
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Detta var ett helt onödigt inlägg! Du har ingen aning om varför TS är sjukpensionär! Hon kan ha en kronisk sjukdom, typ MS, hon kan ha råkat ut för en olycka som gjort henne arbetsoförmögen. Att utgå från att alla med sjukpension är sk white trash visar enbart vilken förskräcklig människosyn du har!

Äh, skärp dig. Tror du att skribenten du svarade är den enda som tänkt den tanken?
Citera
2022-04-27, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
Det stod ju i texten att hon brukar sitta vaken i flera dagar hemma i lägenheten? = Amfetamin.
Eller bipolär i en manisk fas?
Citera
2022-04-27, 12:12
Medlem
zcinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Eller bipolär i en manisk fas?

"Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd ."

ja fick min adhd diagnos som 6åring min första dos Amfetamin Recip som 7 åring, är 34 idag och är inne i ett tung amfetamin missbruk. drar slutsats av egen erfarenhet.
Citera
2022-04-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
"Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd ."

ja fick min adhd diagnos som 6åring min första dos Amfetamin Recip som 7 åring, är 34 idag och är inne i ett tung amfetamin missbruk. drar slutsats av egen erfarenhet.
Det låter tråkigt. Hoppas att du kommer ur ditt beroende. Det är svårt att vara slav under ett beroende, vilket det än är.
Citera
2022-04-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evelines75
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon hade en egen lgh utan inkomst och tiggde pengar till hyran av kompisar
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .
Buss finns men att få henne att åka med den är hopplöst .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .
Hon sover i köket utan dörr i en vånings säng .
Vi har ett sovrum men inget privat liv direkt då det är så lyhört här .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .
Kasta ut henne har jag allt tänkt men hon har inga vänner mer än data vänner .

Vi orkar inte bo så här länge

Hoppas på hjälp

Ställ följande krav:
Hon ska registerna sig på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete.
Hon ska ta till sig av boendestödet. Är det till lägenheten hon nu bor hon har boendestöd eller vad menar du ?
Hon ska gå på det där läkarbesöket för en god man.
Varför skulle man inte klara dessa saker trots ADHD ?

Efterlevs dem inte så låt henne inte bo kvar, kompisarna som ger henne ekonomiskt stöd får väl ta hand om henne då.
Citera
2022-04-27, 18:25
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man.

Hur ofta på en 1-månads period skulle du säga att hon är vaken flera dagar i sträck?
Om det är mindre frekvent än så, ta en 3-månaders eller ett halvår.
Ja t om. Ett år om du har koll på det..
Citera
2022-04-27, 18:46
Medlem
Folkhögskola kan kanske vara en idé?

En folkhögskola med ett internat hjälpte mig något oerhört med den sociala biten och möjligheten att senare ta mig vidare i livet.

Kolla upp om inte er dotter kan gå någon sommarkurs och bo på skolan. Förhoppningsvis så trivs hon såpass på skolan att hon vill stanna i ytterligare 1 till 2 år. Är hon redan klar med gymnasiet så finns det andra kurser man kan ta som Psykologi eller teater mfl...

Försöker komma med ett konstruktivt förslag här och folkhögskola hjälpte verkligen mig och även om jag bara var 18 år gammal så vet jag många på skolan jag bodde på som var tom över 50 år som blev hjälpta oerhört mycket. På min skola fanns det allt ifrån unga "äventyrare" som ville testa bo på internat till äldre avdankade missbrukare.

Folkhögskola och internatlivet är något jag skulle kunna rekommendera ALLA. Gemenskap, nya vänner och delade upplevelser är något alla mår bra av. Jag gick in i det äventyret som en riktig kuf utan några egentliga sociala färdigheter och kom ut 2 år senare väldigt social med en helt ny aptit på livet.

Edit: Det här kan vara en idé för väldigt många som sitter hemma i sin tomma lägenhet och saker känns hopplöst. Tänk er! Till höst så kan ni sitta runt en lägereld med med några främlingar och bubbla om allt och inget inpå småtimmarna. Sen finns det i regel tillgång till bastu, gymnastiksal, musikinstrument etc... Man behöver aldrig vara uttråkad och sen brukar andra på skolan hänga i "allrummet" och kika på film eller något tillsammans. Good Times!

Edit: Gärna ett internat lååångt ifrån där ni bor, inte för att ni ska slippa varandra. Men det hjälper inte en att stå på sina egna ben när man vet att mamma bara är 1 timme ifrån.
Senast redigerad av System76 2022-04-27 kl. 18:57.
Citera
2022-04-27, 21:57
Medlem
Alltså kom igen ts, jag förstår inte riktigt varför du är förvånad eller tycker att det är en så stor grej. Du verkar själv inte försörja dig själv trots att du är relativt ung. Så att din dotter inte klarar av det är väl ingen skräll direkt.
Citera
2022-04-27, 22:00
Medlem
Är nog hård kärlek som gäller här. hårda krav och konsekvenser som både märks och känns. Vad det är vet du nog bättre än jag.
när det gäller droger så är det bara klippa. det största problemet många föräldrar gör är att dom hjälper till med missbruket genom att ge pengar eller saker de kan sälja för droger.

Säkert sjukt jobbigt men är ett måste.

i en normal familj hade hon hjälpt dig som blivit sjuk.
Citera
2022-04-27, 22:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon hade en egen lgh utan inkomst och tiggde pengar till hyran av kompisar
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .
Buss finns men att få henne att åka med den är hopplöst .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .
Hon sover i köket utan dörr i en vånings säng .
Vi har ett sovrum men inget privat liv direkt då det är så lyhört här .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .
Kasta ut henne har jag allt tänkt men hon har inga vänner mer än data vänner .

Vi orkar inte bo så här länge

Hoppas på hjälp

Enkelt slängt ut äcklet 🙂👏 lev ett bra pensionärsliv.
Ni skall ej känna medlidande hennes jävla problem att hon lever sitt liv som en soptipp
Citera
2022-04-29, 02:05
Medlem
Klossmongos avatar
Varför har hon inga vänner?
Har hon alltid haft svårt med vänner?
Är hon deprimerad?

Du skriver att hon sköter sig i perioder, men sen är vaken flera dygn i sträck. Är hon bipolär?
Hon verkar ju inte riktigt frisk. För vem vill bo i en våningssäng i sin mammas kök när man är snart 30?

Kan ni kontakta psykiatrin så hon får göra en utredning? Om hon får en diagnos kanske hon kan flytta till ett stödboende.

Du får ställa ett ultimatum. "Om du inte söker hjälp eller går på det inbokade läkarbesöket som tingsrätten bokat så kan du inte bo kvar här."
Om inget händer. Så får du säga att om en månad ska du vara ute. Så kanske hon börjar ta tag i saker när hon har en piska o baken.
Citera
2022-04-29, 02:38
Medlem
Hård kärlek i all ära men vill ändå säga att det som fick mig skärpa till mig i mina mindre stolta perioder (jag hade dock ändå jobbat mestadels av mitt vuxna liv och var aldrig utan boende) var just motsatsen, en tid utan tjat, press och att få höra hur dålig man är.
Med det sagt tror jag det vore bra med eget boende till henne för både hennes och er skull men se till att lösa exempelvis ekonomin inför det för det är ingen mening att hon ska ”misslyckas med ännu en grej”, du skrev i första inlägget vänner försörjde henne med pengar men sen efter ett hopp framåt i tråden läste jag att hon inte har några vänner, nog för att pengar kan ställa till det med vänner men hur ligger det till egentligen?
Tänker antingen hon kanske kunde bo hos en vän som gärna tar en väldigt låg hyra som ni kanske löser allt med för att hon ska ha bostad men ni ändå inte behöver se henne driva omkring hela dagarna osv.
När man inte behöver kämpa så hårt med i princip allt så tror jag de flesta människor har en tendens att efter ett tag tröttna på att bara gå och driva omkring utan egentligt syfte. När man väl börjar läka från den stress som man av olika skäl har utsatts för så tror jag ändå sådant går ganska snabbt men det är såklart otroligt individuellt och det är klart att endel personer behöver den hårda kärleken för att skärpa till sig men det är bra att veta lite mer vem din dotter är innan du väljer vilken väg du tror är rätt för henne.
Bara för man inte lär tough love så ska man självklart inte skämma bort personen. Blir det för bekvämt att vara sysslolös tror jag tyvärr man lätt fastnar där så viss press men absolut rätt nivå isåfall är säkert bra men i detta fallet kanske man först ska se till hon för någorlunda normala rutiner i livet innan man försöker få en arbetsgivare att ge henne en chans som nästan garanterat blir ett misslyckande om hon nu inte får ett jätteryck och har en enorm motivation / driv.
Lycka till iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in