2022-04-27, 07:04
Medlem
Funderar själv på en ID4.
Köper ni eller leasar?
Tänker andrahandsvärdet på en elbil måste vara uruselt.
Citera
2022-04-27, 07:44
Medlem
Samma här! Har haft min i ett år, kört 2700 mil och är extremt nöjd.
Tyst, skönt och otroligt lättkörd bil. Körde en ny Volvo-SUV som hyrbil i jobbet och den var trång, högljudd och trots att den var automat så tar det ett bra tag innan det händer något när man trycker på pedalen.
Fattar inte att det ens säljs trötta fossiler när det finns elbil. Inköpspriset är högre men med dagens drivmedelspriser är det inhämtat på några år. Lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nu har jag kört ett år med min ID4 och måste säga att jag är otroligt nöjd. Efter 2300 mil kan jag bara konstatera att att det är en bra bil. Inte ett enda fel har det varit på bilen och då var jag ändå tidigt ute och var bland de första att få bilen. Snittförbrukning ca. 2 kw per mil över året. 40 mils räckvidd på sommaren och max 30 på vintern.
Lättkörd, rymlig, bra komfort och tyst.
Det enda jag saknar är den själstyrande funktionen jag hade på V90.
Så varför köpa en dyr Tesla med dålig kvalitet när man kan köpa en ID4😁
Citera
2022-04-27, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.order
Köper ni eller leasar?
I mitt fall är det tjänstebil.
Citera
2022-04-27, 08:19
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag hade gärna sett att man skrev vad bilen kostar och kostnader man haft. I synnerhet om man skriver att min bil är billigare än bilen X.
BAB7 är ett föredöme.

Som tjänstebil får man ju då uppge förmånsvärdet och jämföra det med bilen X förmånsvärde.
Citera
2022-04-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nu har jag kört ett år med min ID4 och måste säga att jag är otroligt nöjd. Efter 2300 mil kan jag bara konstatera att att det är en bra bil. Inte ett enda fel har det varit på bilen och då var jag ändå tidigt ute och var bland de första att få bilen. Snittförbrukning ca. 2 kw per mil över året. 40 mils räckvidd på sommaren och max 30 på vintern.
Lättkörd, rymlig, bra komfort och tyst.
Det enda jag saknar är den själstyrande funktionen jag hade på V90.
Så varför köpa en dyr Tesla med dålig kvalitet när man kan köpa en ID4😁

Vem vill åka i ett budget märke som volkswagen? Blir svårt att hitta ett sämre märke.
Citera
2022-04-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Vem vill åka i ett budget märke som volkswagen? Blir svårt att hitta ett sämre märke.

Konstigt uttalande då Volkswagen är bland de vanligaste märkena i Sverige. Det är som att säga. Vem vill ha Volvo, vem vill ha Volkswagen och vem vill ha Skoda osv.

Ganska många som du kan se på vägarna.
Citera
2022-04-27, 08:42
Avslutad
Citat:

Inget fel på VW. De har haft modeller som har krånglat ja, med bland annat kamkedjor men överlag är det bra bilar.
Citera
2022-04-27, 08:46
Medlem
Citat:
Och vad baserar du denna inställning på. Din egen åsikt eller fakta?
Citera
2022-04-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
hur är räckvidden på de större elbilarna, stämmer det vad tillverkarna säger om distanser?

En kompis skaffade en sådan liten elbil BMW något för några månader sedan och är missnöjd med den. Han säger den skall enligt tillverkaren kunna gå 30 mil, men går snarare 20 mil. Detta gjorde att han fick stanna och ladda bilen när han körde Göteborg- Malmö för bilen klarade inte hela vägen fast den var fullladdad. Han körde då i 110-120 km/H stora delar av vägen. Jag kan inte se någon vinning för han att hitta på det.

för övrigt så har jag hört att priserna på en sketen golf elbil ökat med ca 40000 kr sedan i höstas, kan det stämma? Nu tjänar man sällan pengar på en bil, utan det handlar mer om att förlora så lite som möjligt, men om ett redan högt pris stiger så vet i fan hur sugen jag är på elbil, då kan jag lika gärna köra på bensinare ett tag till
Den utlovade sträckan håller inte men det var väntat. Men ID4 går runt 40 mil på sommaren vilket jag tycker är helt ok för mig. Ska jag till Västkusten t.ex så stannar jag halvvägs och fyller på och äter. Tar ca 40 min.
Elbil är inget för långpendlaren och man bör ha möjlighet att ladda hemme eller på jobbet. Då är det väldigt bekvämt med elbil.
Citera
2022-04-27, 09:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
hur är räckvidden på de större elbilarna, stämmer det vad tillverkarna säger om distanser?

En kompis skaffade en sådan liten elbil BMW något för några månader sedan och är missnöjd med den. Han säger den skall enligt tillverkaren kunna gå 30 mil, men går snarare 20 mil. Detta gjorde att han fick stanna och ladda bilen när han körde Göteborg- Malmö för bilen klarade inte hela vägen fast den var fullladdad. Han körde då i 110-120 km/H stora delar av vägen. Jag kan inte se någon vinning för han att hitta på det.

för övrigt så har jag hört att priserna på en sketen golf elbil ökat med ca 40000 kr sedan i höstas, kan det stämma? Nu tjänar man sällan pengar på en bil, utan det handlar mer om att förlora så lite som möjligt, men om ett redan högt pris stiger så vet i fan hur sugen jag är på elbil, då kan jag lika gärna köra på bensinare ett tag till

Men tillverkaren av bilen vet väl inte hur du använder den.
Uppgiften om körsträcka per laddning är ju enligt en EU-standard som heter WLTP (Europa).
Kör du enligt den standarden så stämmer det tillräckligt bra.
Men då ska det vara 24 C varmt. X% stadskörning, X% landsväg och X% motorväg.
Avvikelser från standarden påverkar sträckan både uppåt och neråt.

Citat:
Medan det gamla NEDC-testet bestämde testvärden baserat på en teoretisk körprofil, utvecklades WLTP-cykeln med hjälp av verkliga data, samlade från hela världen. WLTP representerar därför bättre varje dag körprofiler.

WLTP-körcykeln är uppdelad i fyra delar med olika genomsnittshastigheter: låg, medium, hög och extra hög. Varje del innehåller en mängd körfaser, stopp, acceleration och bromsfaser. För en viss biltyp testas varje drivlinjekonfiguration med WLTP för bilens ljusaste (mest ekonomiska) och tyngsta (minst ekonomiska) version.

WLTP utvecklades för att användas som en global testcykel över olika världsregioner, så föroreningar och koldioxidutsläpp samt bränsleförbrukningsvärden skulle kunna jämföras över hela världen. Medan WLTP har en gemensam global ”kärna”, kommer EU och andra regioner att tillämpa testet på olika sätt beroende på deras trafikregler och behov.

https://wltpfakta.se/vad-ar-wltp-och-hur-fungerar-det/
Citera
2022-04-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men tillverkaren av bilen vet väl inte hur du använder den.
Uppgiften om körsträcka per laddning är ju enligt en EU-standard som heter WLTP (Europa).
Kör du enligt den standarden så stämmer det tillräckligt bra.
Men då ska det vara 24 C varmt. X% stadskörning, X% landsväg och X% motorväg.
Avvikelser från standarden påverkar sträckan både uppåt och neråt.

https://wltpfakta.se/vad-ar-wltp-och-hur-fungerar-det/

klart tillverkaren inte vet hur jag kör, men att ligga o pressa motorväg borde väl ändå kvala in på att den borde fixa de sagda milen tänker jag. Jag vet att för några år sedan så hade biltillverkarna rena fusket när det kom till hur mkt bränsle bilar drog- de körde bilarna med igen tejpade lister, infällda backspeglar, i någon vindtunnel utan vind osv= allt för att få ned bränsleförbrukningen men mkt långt ifrån verkligheten. Nu vill jag minnas att detta ändrades då det var rent fusk.
Citera
2022-04-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.order
Köper ni eller leasar?

Kör den tills det är dags att skrota så behöver du inte oroa dig för andrahandsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in