Citat:
Ursprungligen postat av
vanddigomx
hur är räckvidden på de större elbilarna, stämmer det vad tillverkarna säger om distanser?
En kompis skaffade en sådan liten elbil BMW något för några månader sedan och är missnöjd med den. Han säger den skall enligt tillverkaren kunna gå 30 mil, men går snarare 20 mil. Detta gjorde att han fick stanna och ladda bilen när han körde Göteborg- Malmö för bilen klarade inte hela vägen fast den var fullladdad. Han körde då i 110-120 km/H stora delar av vägen. Jag kan inte se någon vinning för han att hitta på det.
för övrigt så har jag hört att priserna på en sketen golf elbil ökat med ca 40000 kr sedan i höstas, kan det stämma? Nu tjänar man sällan pengar på en bil, utan det handlar mer om att förlora så lite som möjligt, men om ett redan högt pris stiger så vet i fan hur sugen jag är på elbil, då kan jag lika gärna köra på bensinare ett tag till
Men tillverkaren av bilen vet väl inte hur du använder den.
Uppgiften om körsträcka per laddning är ju enligt en EU-standard som heter WLTP (Europa).
Kör du enligt den standarden så stämmer det tillräckligt bra.
Men då ska det vara 24 C varmt. X% stadskörning, X% landsväg och X% motorväg.
Avvikelser från standarden påverkar sträckan både uppåt och neråt.
Citat:
Medan det gamla NEDC-testet bestämde testvärden baserat på en teoretisk körprofil, utvecklades WLTP-cykeln med hjälp av verkliga data, samlade från hela världen. WLTP representerar därför bättre varje dag körprofiler.
WLTP-körcykeln är uppdelad i fyra delar med olika genomsnittshastigheter: låg, medium, hög och extra hög. Varje del innehåller en mängd körfaser, stopp, acceleration och bromsfaser. För en viss biltyp testas varje drivlinjekonfiguration med WLTP för bilens ljusaste (mest ekonomiska) och tyngsta (minst ekonomiska) version.
WLTP utvecklades för att användas som en global testcykel över olika världsregioner, så föroreningar och koldioxidutsläpp samt bränsleförbrukningsvärden skulle kunna jämföras över hela världen. Medan WLTP har en gemensam global ”kärna”, kommer EU och andra regioner att tillämpa testet på olika sätt beroende på deras trafikregler och behov.
https://wltpfakta.se/vad-ar-wltp-och-hur-fungerar-det/