Citat:
Ursprungligen postat av
Zelensky
Visst har Ukraina all rätt att försvara sig, jag har aldrig hävdat något annat. Man ska dock ha i åtanke att Ryssland inte kommer att avbryta operationen till dess att målen med den är uppfyllda. Valet står därför mellan att försöka dra ut på konflikten så länge som möjligt (detta är det kollektiva västs nuvarande position) eller att inte göra det. Det första alternativet kommer att åsamka det ukrainska folket maximalt lidande.
Bryr man sig om det ukrainska folket försöker man hitta en dipolmatisk lösning på krisen. Vill man positionera sig geopolitiskt mot Ryssland väljer man att som EU/USA stödja fortsatt krig med allt lidande det innebär. Extremt cyniskt om du frågar mig.
Vilka är de exakta målen?
1. Avmilitarisering av Ukraina
2. Döda alla nazister i Ukraina
3. Självständighet åt Donbass
4. Nej till ukrainskt NATO-medlemskap
5. Införlivande av Ukraina i den ryska federationen
Det verkar knappt som att ryssarna själva vet vad de vill. Helst vill de ju har punkt 5 så klart.
Punkt 1 - 4 kan mera ses som svepskäl eller steg för att komma till punkt 5.
Jag tror Ukraina kunde gå med på 1 och 4 om de får någon sorts garanti om att Ryssland aldrig kan gå in igen. Nummer 2 är väl på gränsen till omöjligt, för man vet ju inte vilka som är nazister och de kan ju bo var som helst i Ukraina.
Självständighet åt Donbass är väl den svåraste frågan. Jag tror inte Zelensky vill gå med på det efter vad som har hänt. Jag tror möjligen att han kan gå med på erkännande av Krim eftersom det redan i praktiken har varit ryskt i 8 år.