2022-04-27, 01:08
Medlem
Tänkte köpa en chevrolet g20.
Den är reggad som lastbil. Får jag köra den med b körkort då den väger under 3500 kg? Vad gäller? Tack i förhand
Citera
2022-04-27, 01:16
Medlem
Är den inte reggad som LÄTT lastbil?
Citera
2022-04-27, 02:45
Medlem
Ja, enkelt besvarat, dvs. om den ej är C-reggad.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/personbil-och-latt-lastbil/

Men det är trots allt en mindre djungel med bestämmelser, vilka fordon som får framföras, beroende på när du tagit ditt körkort första gången.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-har-jag-behorighet-att-kora-lastbil

Ska du köra med släp finns en lathund på Transportstyrelsens sida.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Senast redigerad av krumeluns 2022-04-27 kl. 02:52.
Citera
2022-04-27, 03:04
Medlem
Är den reggad som lastbil så gäller C kort. Vad den väger spelar ingen roll.

Det finns dubbeldäckare (Gigantiska bussar) som är registrerade som husbilar, och väger närmre 10 ton, som får köras på B-kort... Ville bara klargöra att vikten spelar ingen roll, det är registreringen som bestämmer vilket kort fordonet får köras på.
Senast redigerad av Noccofocus 2022-04-27 kl. 03:09.
Citera
2022-04-27, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Det finns dubbeldäckare (Gigantiska bussar) som är registrerade som husbilar, och väger närmre 10 ton, som får köras på B-kort... Ville bara klargöra att vikten spelar ingen roll, det är registreringen som bestämmer vilket kort fordonet får köras på.

Svammel. Lastbil är en lastbil oavsett vikt. Har lastbilen en totalvikt under 3500 kg, s.k. "lätt lastbil" får den framföras på B-körkort.
Citera
2022-04-27, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Svammel. Lastbil är en lastbil oavsett vikt. Har lastbilen en totalvikt under 3500 kg, s.k. "lätt lastbil" får den framföras på B-körkort.

Är det bara vikten som spelar roll? Inte längden?
Citera
2022-04-27, 07:15
Medlem
Har för mig den heter g30 när den är c kortsreggad ..
G20 är normalt b kort .
Citera
2022-04-27, 07:54
Medlem
Citat:

Förlåt, har du ens körkort? Detta är grundkurs 1. Fordon under 3500kg körs på B körkort oberoende på fordonsslag om de har plats för max 8 personer. Fordon som reggats under klass BII som har varit klass C/D är en helt annan fråga. Och har mycket speciella krav på både fordon och förare.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/?msclkid=1b956900c5ee11ecab0f6934539878f9
Citera
2022-04-27, 09:31
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Har för mig den heter g30 när den är c kortsreggad ..
G20 är normalt b kort .

G20 (och C20 pickis) kan vara reggade som både B och C
Citera
2022-04-27, 10:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Skitsnack och ren lögn!
Det är fordonets totalvikt som avgör. Max 3,5 ton och man får köra på B-kort.

Jag har haft en Nissan Micra som var registrerad som lastbil. Tror du verkligen på allvar att jag hade behövt C-kort för att få köra den?
Citera
2022-04-27, 12:49
Medlem
v
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skitsnack och ren lögn!
Det är fordonets totalvikt som avgör. Max 3,5 ton och man får köra på B-kort.

Jag har haft en Nissan Micra som var registrerad som lastbil. Tror du verkligen på allvar att jag hade behövt C-kort för att få köra den?

vf lastbil?
Citera
2022-04-27, 12:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
v

vf lastbil?

Det var nån slags skattefördel med det. Minns inte riktigt. Men har för mig att det var lägre skatt.

Tillägg: Men det fanns ju nackdel med det. Bilen var tvungen att ha ett fast galler till där det bortplockade baksätet funnits. Så jag hade bara plats för en passagerare. Men det gjorde inte mig något för jag pendlade bara med bilen till jobbet. Använde den inte till nåt annat.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2022-04-27 kl. 13:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in