2022-04-26, 22:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
vad fan håller dessa galningar på med? Kompisarna har dött i och med att huset rasat o de dammar av den dödes ansikte för att ta bilder? O näste man filmar det hela? Dessa män passar inte att bo i ett hus, grotta på sin höjd,, dessa personer är förlorade,,

Förmodligen en AZOV granatkastare som prickade precist rätt! Sedan ser det ut som att han försöker "hela" sin gris-kamrat med handen! Fanskapet verksr ha gått och blivit frireligiös!
Citera
2022-04-26, 22:57
Medlem
Avlyssnade telsamtal mellan invaderande ryssar och deras partner hemma. Den första redovisar stolt hur han plundrat dyr dator och guld i ett ukrainskt hus och den andra berättar i detalj hur han torterat ukrainska soldater som trots det vägrar tala. Deras damer har inget att invända mot orchbeteendet, det är tydligen helt OK enligt rysk kultur

https://youtu.be/uOuW9PeFnuI
Citera
2022-04-26, 22:59
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Jaha. Och Putin såg väl helt ok ut idag i möte med Guiterez. Tror det är för mycket önsketänkande om Putins hälsa🧐

Ja, han såg bättre ut där. Kanske de gav honom något stärkande innan
Citera
2022-04-26, 22:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är farligt att underskatta motståndet, varför man givetvis borde ha planerat bättre från början. "Ta höjd", som man säger på konsultspråket. Det måste finnas något att falla tillbaka på. Man tar i lite extra.

Fortfarande oerhört märkligt att man klamrar sig fast vid samma planer och samma taktik fast det skiter sig. Ska dock inte säga för mycket om den nuvarande fasen — det går inte alls lika snabbt längre. Nu är det Ukraina som inte ska vara för segervissa. Eller så är det jag som låter mig luras av frånvaron av ukrainska initiativ. Är det strategi eller är det faktorerna som T-80U tog upp som spökar: materielbrist med mera?
Min bild av strv vs. pv och ahkp vs. SAM är att anfallaren idag, ännu mer än förr, måste anfalla brett på linje, helst med pansar och hkp samtidigt så att infanteri eller pbv med robotar vet att de är dödens så fort de avfyrar, och stt de definitivt inte kan skjuta mer än en gång. Om man som nu rycker fram i kolonn på väg så spelar det ju ingen roll om man har en bra mix pansar/mekinf för fi tar ju ut 1-2 vagnar i täten oavsett och sedan är de borta innan de kan bekämpas. Påminner om de höga förlusterna för US Army i Normandie innan genombrottet: man var för försiktig och tog upprepade förluster vid varje eldöverfall utan att slå tillbaka direkt.

Men å andra sidan har de ny pv-robotarna ”fire and forget”-funktion* och flera km räckvidd, så skyttarna hinner kanske fly undan ändå. Jag tror ändå det vore att föredra att anfalla med bredd så att åtminstone några vagnar når fiendelinjen och kan slå ut de som finns där.

*) fin genomgång här:
https://youtu.be/qdN06oi-XjI
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-26 kl. 23:47.
Citera
2022-04-26, 23:03
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det bekymmersamma är att det finns en hel del ryssar i Sverige som är ungefär som hon. Dom suger upp allt från RT today och lever i en separat värld och umgås bara med ryssar.

Low life ryssar som den här skatan lever nog så, men jag känner två ryssar som båda är ”internationaliserade” och faktiskt helt bedrövade över vad som sker just nu. De är dock anti Putin vilket den här bitchen knappast är. Däremot pratade jag med en affärskontakt häromdagen som var väldigt pro Putin. Blev lite förvånad över det men han förklarade att han var serb och stödjer Ryssland av hävd.
Citera
2022-04-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Low life ryssar som den här skatan lever nog så, men jag känner två ryssar som båda är ”internationaliserade” och faktiskt helt bedrövade över vad som sker just nu. De är dock anti Putin vilket den här bitchen knappast är. Däremot pratade jag med en affärskontakt häromdagen som var väldigt pro Putin. Blev lite förvånad över det men han förklarade att han var serb och stödjer Ryssland av hävd.

Jag känner också två ryssar. De mår sjukt dåligt av vad Putin gör nu.
Citera
2022-04-26, 23:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Båda sidor har nog problem med logistik, materielbrist etc. Båda sidor har svårt att göra bra offensiver. Men det känns liksom konstigt om vi fick 500 km ställningskrig. Någonstans borde någon kunna avancera.
Ett problem kan vara att båda sidor helt enkelt har för få soldater givet frontens längd. Även om Ryssland nu skulle ha 100,000 man i stridslinjen på 500 km (hälften mot i början av kriget), så blir det ungefär 5 m mellan varje man, 50 m mellan varje fordon, 500 m mellan varje kompani, minst 5 km mellan varje BTG (1000+ man).

Man kan knappast inte anfalla på det sättet, för då kan en BTG inte ens se grannen och är helt utsatt för flankanfall med t.ex. de smaskiga Javelin och NLAW som vi ser film på nästan varje dag. Det skulle kunna innebära att man bara kan anfalla på några begränsade sektorer i taget där man kraftsamlat med kanske 4-5 ggr mer trupp/km. För Ukraina är läget numerärt kanske bättre, men inte mycket. Dessutom saknar de nog artilleri för massanfall över öppen terräng.

Bara några tankar från en skrivbordsstrateg…
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-04-26 kl. 23:47.
Citera
2022-04-26, 23:11
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Från och med imorgon slutar gasen att flöda till Bulgarien. Bulgarien är 70% beroende av Rysk gas. Det blir tufft.

När det kommer till råvaruimport så är Bulgarien väldigt exponerade mot Ryssland, ja. Men Bulgarien har en diversifierad energisektor där naturgasen bara utgör 6%. De är f.öv. nettoexportör av energi och en viktig leverantör för balkanländerna.

Att Ryssland stänger av just Polen och Bulgarien beror på att de hör till de mindre kunderna. De vill helt enkelt visa att de kan använda gasvapnet utan att det kostar dem för mycket. Annat vore det om de skulle stänga av Tyskland. Då blir det svindyrt för gängse parter, Ryssland förbrukar sin hållhake på Tyskland och ryssvänliga politiker i Tyskland kan börja rensa skrivbordslådorna direkt. Det skall väldigt mycket till för att Ryssland skall vilja ta det klivet.
Citera
2022-04-26, 23:12
Medlem
Det är dags att sätta Ryssland under FN:s förvaltning och lagföra alla dårar i Ryssland som är orsaken till det vi bevittnat dom senaste veckorna.
Dessutom att avväpningen av ryska armen fortsätter så att dom befinner sig på en nivå där dom inte längre utgör ett hot mot någon annan stat.
Varje del av Ryssland skulle styras av en guvernör tillsatt av FN, med huvudsaklig uppgift att utrota korruption och återvinna korruptions pengar till statskassan så att dom kan betala det ordentligt tilltagna krigsskadeståndet som dom skall betala för återuppbyggnaden av Ukraina. För den vanlige ryssen skulle detta vara en win-win situation, korruptionen försvinner och ryssens levnadsstandard ökar för första gången i historien.
Citera
2022-04-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Blir det det? Det är över 20 grader varmt i Sofia dagtid nu. De kvarvarande icke ryska 30% lär räcka för matlagning och annat.

Mycket av gasen används för att producera el. Det används till många olika saker bland annat för att hålla igång industrier.

Verkar fortfarande oklart om Ryssland verkligen kommer strypa gasleveranserna.
Citera
2022-04-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Som dom själva säger. USA ska slåss till den sista Ukrainska soldaten.

Larva dig inte. Ryssland får så det man sått.
Citera
2022-04-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag känner också två ryssar. De mår sjukt dåligt av vad Putin gör nu.

Jag känner inga ryssar men däremot en hel del finnar och dom mår sjukt dåligt av hela Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in