2022-04-26, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nivån på detta genetiska resonemang och hela idén med att kalla ryssar för mongoler baserat på händelser för 700 år sedan är ju helt retard. Eller är det någon slavisk rasistskit som jag inte fattar?

Är du också balkanmongo?

Det är skillnad på gener och memer, (även fast det finns gener som kan kopplas av eller stängas av pga miljöfaktorer). Det har sedan lång tid förmedlas memer mellan generationer ibland den ryska befolkningen i den Ryska Federationen. Men alla går inte på den kulturella hjärntvätten. Ca 10 procent är helt normala och kommer att lämna den Ryska Federationen de närmaste 10 åren. För resten finns inget hopp. Det ryska imperiet måste falla sönder i småstater. Själva storleken på Ryssland bidrar till reproduktionen av osunda memer.
Citera
2022-04-26, 21:33
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Kan någon vänlig själ skriva ett par korta rader om hur läget ser ut just nu?

Går det fortfarande trögt för ryska militären? Hur ser det ut på den ekonomiska fronten? Är det sant att sanktionerna inte biter? Rubeln ligger ju oroväckande högt trots att den egentligen borde kraschat vid det här laget.

Vart är vi på väg?

Rysstroll undanbedes.
Sanktioner biter men det kanske inte blev den hugga-huvudet-av-ryssen-effekten man hade hoppats på.
Utan det är långsamt malande där Ryssland gör var de kan för att överleva men hårdare tider väntar dem onekligen.

Rubeln är "stark" på pappret men det är ett sminkat lik vi pratar om här.
1 Den ryska centralbanken använder utländsk valuta för att köpa rubel. (Kan jämföras med en dålig författare som köper sin egen bok i mängder)
2 Man höjer styrräntan till 20%. Kan ses som en sockrad muta till allmänheten att behålla sina rubel.
3 Företag som exporterat får betalt i utländsk valuta tvingas konvertera till rubeln.
4 Enskilda individer som vill sälja rubel åläggs med dyra skatter samt andra krångliga regler.

Allt det här trollandet kostar dock ryssarna mer än vad de kortsiktigt vinner när de spenderar all sin utländska valuta och tvingar på såväl privatpersoner som företag samma policy. Dålig konstgjord andning helt enkelt.
Citera
2022-04-26, 21:33
Medlem
X3treams avatar
I Bulgarien stryps också gasen.
Citera
2022-04-26, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
I Bulgarien stryps också gasen.

Bulgarien har ju varit relativt vänliga mot Putin, tex inte skickat vapen till Ukraina
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
På vilket sätt de-eskalerade Soviet situationen först? Var väl ett avtal mellan USA och Soviet att USA skulle ta bort sina kärnvapen ifrån Turkiet och Italien. En intressant notis är att soviet faktiskt hade flera kärnvapen på kuba redan som Amerikanarna inte visste om som man sedan tog bort.

Men nu har ju Turkiet kärnvapen i sina NATO-lador igen, när och i vilket sammanhang återförde man dessa dit?
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Bulgarien har ju varit relativt vänliga mot Putin, tex inte skickat vapen till Ukraina

De har vägrat att betala i rubler.
Citera
Bannlyst
Citat:

Dags att de skickar lite vapen tycker jag.
Citera
2022-04-26, 21:37
Medlem
Sooks avatar
Tur att sverige inte använder gas. Eller gör vi kanske det? Någon som vet?
Citera
2022-04-26, 21:37
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Haha, tänkte just samma sak.

Får se nu om Bulgarien vaknar upp, eller om de börjar krypa ännu mer för Putler.
Citera
2022-04-26, 21:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
På vilket sätt de-eskalerade Soviet situationen först? Var väl ett avtal mellan USA och Soviet att USA skulle ta bort sina kärnvapen ifrån Turkiet och Italien. En intressant notis är att soviet faktiskt hade flera kärnvapen på kuba redan som Amerikanarna inte visste om som man sedan tog bort.

USA gjorde en naval blockad (dvs deras krigsskepp hotade att sänka varje ryskt skepp som kom över en viss linje) (eskalerade). Sovjet svarade inte på detta. Istället möttes bägge parter vid förhandlingsbordet. De-eskalering är kanske fel ord?
Citera
2022-04-26, 21:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, bara det att skicka så få trupper i förhållande till hur stort och befolkat Ukraina är blir ju rent löjeväckande, förmodligen så var Putin uppsnurrad på läktaren av de "analyser" om Ukraina och dess inställning och försvarsvilja han fick, ingen höjd för något och totalfiasko egentligen från första dagen med kännbara förluster som följd, underskattning deluxe.

Läste T-80U,s svar, mycket bra och informativ analys enligt mig, jag tror först och främst på materielbrist, de har inte den kapacitet de borde ha på tunga vapen-sidan för att våga sig på några offensiva äventyr, nu när tungt artilleri och annat börjar strömma in så tror jag att vi kommer att få se ett helt annat Ukraina, det är ju bara bra att de nöter ner ryssarna materielt, desto enklare med en offensiv då.

Taktiskt sett så tror jag att Ukraina mycket väl kan göra offensiver, de har rutin och stridsvana på sina bästa trupper och framförallt är de högmotiverade, såg något twitter där de diskuterade en opinionsmätning om hur Ukrainarna såg på vem som skulle vinna det här och 98% sa Ukraina, det betyder mycket.
Framför allt är de ofantligt många på den ukrainska sidan. Upp emot en halv miljon man, reserven inräknad, om jag inte minns fel eller missuppfattat saken. Ryssarna är optimistiskt räknat ungefär hälften så många. Kanske en tredjedel, beroende på hur mycket folk Ukraina har ute i fält. Inte konstigt att Ukraina haft brist på vapen. För Ryssland är läget det omvända.

Hur som helst: Det är så mycket som är underligt, närmast fascinerande, med det här kriget. Jag har verkligen ingen som helst aning om hur det slutar, men jag har ärligt talat svårt att tro att det blir så mycket mer spektakulärt än i dag. Får jag käka upp det? Det får framtiden utvisa.
Citera
2022-04-26, 21:42
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Haha, tänkte just samma sak.

Får se nu om Bulgarien vaknar upp, eller om de börjar krypa ännu mer för Putler.
Stämmer inte direkt tyvärr. De ville sälja via privata tillverkare istället. Sprängningar, mord och hela paketet ingår i mongolens sfär.

https://www.theguardian.com/world/2021/apr/28/bulgarian-prosecutors-allege-russian-links-to-arms-depot-explosions
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in