2022-04-26, 15:45
Medlem
serbisknegers avatar
En T-72 fick smaka på en NLAW.

https://twitter.com/RALee85/status/1518918286188199937
Citera
2022-04-26, 15:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Nu tror jag inte att det är ett nytt Mariupol, men illa är det nog.

Nytt Mariupol: ”Liken ruttnade i Izjums källare”
Liken ruttnade i källarna i den ukrainska staden Izjum.
De ryska bomberna föll så tätt att invånarna inte vågade begrava sina döda utomhus.
Allt fler vittnesmål tyder på att Izjum drabbats minst lika hårt som Mariupol.

Milismännen från de självutropade Donetsk- och Luhansk-republikerna säger till invånarna att de kommit till Izjum för att tillfångata ukrainska nazister:
– De säger att de kommit för att befria oss. De har redan befriat mig från mitt företag, mina varor, min bil, mina pengar och mitt hus. Snart har väl de där skitstövlarna befriat mig från mina släktingar också, säger en man till BBC.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QybpgP/izjum-ar-nya-mariupol-kunde-inte-ens-begrava-de-doda
Citera
2022-04-26, 15:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, eller om det är som jag skrev för några dagar sedan: Ukraina saknar de kunskaper som krävs för att bedriva offensiv krigföring i nuläget. Vi får se hur det blir med den saken. Har de ännu inget artilleri med ordentlig räckvidd verkar det utsiktslöst att dra igång något innan dess.

De saknar nog en del redundans och möjligen också en del tung materiel, sådant som behövs för att genomföra mer vittfamnande mekaniserade angrepp.

Kunskaper har de gott om. De hade generellt avsevärt bättre kunskaper kring manöverkrigföring innan ryssarna invaderade, och de har det definitivt nu.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssKiller
Man ville sätta press på juden att kapitulera snabbt, men USA tillät inte juden att kapitulera. Okej, då skruvar vi upp värmen lite.

Nu blir Ukrainas militär razead av ryskt artilleri istället. Ni snackade om att det är förfärligt att det dör folk. Det verkar som att ni inte bryr er det minsta om Ukraina, trots profilbilderna och slava ukraini ropen.
Ännu en ryssvän och antisemit som registrerade sig på fb när Putin drog igång sitt krig.

Jag undrar vilket märke på vodka man dricker om man tror att Rysslands attack på Kiev med några av sina bästa trupper (inklusive de VDV som offrades vid Hostomel) var en skenmanöver för att dölja anfallet i öst (som stått närmast still sedan första veckan). Helt uppenbart har Ryssland missbedömt Ukrainas vilja och förmåga att försvara sig. Vi vet ännu inte om de begränsade och tilltufsade styrkor (< 200,000 man) som Ryssland har räcker för att erövra hela Donbass. Ukraina tillförs materiel dagligen, som har högre kvalitet än Rysslands, men utgångsläget var å andra sidan kraftigt till Rysslands fördel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vilka proxykrig tycker du är typiska och hur definierar du ett proxykrig?

Den frågan bör du väl ställa till Putler fanboys som ständigt använder det begreppet.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
+50 och stolt, van vid kalla kriget och utbildad att döda ryssar. Är inte på USA:s sida men på Ukrainas. Razead är inte ett svensk ord. Dessutom kan man inte jämna människor med marken. Märks att svenska inte är ditt förstaspråk.

Bitter och oduglig serb, som så många andra av småpojkarna här i tråden som glatt slickar pruttlers ångande röv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
En T-72 fick smaka på en NLAW.

https://twitter.com/RALee85/status/1518918286188199937

De röjer ju sin position när de håller på att explodera så där. Vet de ingenting?
Citera
2022-04-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Finns massor med länder och rörelser som historiskt har gjorts till bondeoffer i konflikter mellan stormakter. Ukraina är inget undantag och de är dessutom inte ens någon fungerande demokrati.

För USA är det i längden helt likgiltigt ifall Ukraina klarar sig eller bevarar sin "självständighet", Washington skulle nog vara helt okay med ett utfall där landet blir kluvet i två med en hårt befäst zon emellan, ungefär som Korea. Det viktiga för dem är att Ryssland försvagas, men ifall Ukraina skulle kunna återhämta sig bryr man sig inte om. Innan det blir fred eller vapenstillestånd tänker de dock kränga så mycket vapen som möjligt.

Jag är inte imponerad av Zelenskys retorik, han lanserades och tillsattes i praktiken av ett gäng oligarker - och han påminner mig om en arrogant blattekille som ivrigt babblande försöker dra med sina farbröder in i en fajt han själv har dragit på sig efter att hans tjej stack.

Den nye Churchill? Ha!

Jaha. Och jag är inte imponerad av din retorik😉
Citera
2022-04-26, 15:50
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ryssland invaderade Ukraina men det var pga att NATO kom för tätt inpå Putins gränser.

Putin vill inte ha något jävla smuts vid gränsen, så efter alla år av diplomatiska försök att stoppa smutset så hade han inga andra val än att skicka in stormtrupperna.

Nu ser vi vad som händer, allt kunde ha untvikts men ni ville sälja lite vapen.

Ryssland har haft NATO vid sina gränser sen 1949 (USA och Norge), och numera även Estland (2004). Snart har han förmått Finland att gå med också.
Putin borde köpa en historiebok (en internationell sådan, inte en rysk) så skulle han upptäcka det!
Citera
2022-04-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej
Söger du det? Då var jag alltså spot on!
Citera
2022-04-26, 15:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
De saknar nog en del redundans och möjligen också en del tung materiel, sådant som behövs för att genomföra mer vittfamnande mekaniserade angrepp.

Kunskaper har de gott om. De hade generellt avsevärt bättre kunskaper kring manöverkrigföring innan ryssarna invaderade, och de har det definitivt nu.
Verkligen? Har fått det bestämda intrycket att manöverkrig inte är Ukrainas styrka och att man snarast förlitat sig på det man kan, alltså en form av motti-taktik.

Vi har ju sett ukrainsk pansar i rörelse på film, men det verkar inte höra till vanligheterna.
Citera
2022-04-26, 15:54
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ja då flyger missilerna. Kan man bli av med nazister så är det en vinst för Putin.

Inga missiler lär flyga öht. Dels har ryssarna knappt några flygfärdiga, dels kommer både Sverige och Finland att svara, och det är inget Ryssland kommer mäkta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in