Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Förekom Janne Schmidts bild på glasögonmannen i pressen efter mordet?Robrandt tycker som sagt att hon känner igen honom när hon ser honom i tv-inslaget. Det gjorde jag med när jag såg Ekevis första klipp. Visste att han påminner om någon jag sett i materialet. Kan hon ha sett bilden? Det är ju ett utseende man registrerar.
Om man genom KB hade haft tillgång till svenska dagstidningar liksom under "coronakrisen" hade det varit lättare att svara på, men pöbeln får tydligen bara ta del av sådant under speciella omständigheter trots att tekniken inte utgör några hinder för den saken.
Det är förstås möjligt att Robrandt sett mannen i pressen. Om man nära på blivit i omkullsprungen
av någon i hörnet av Regeringsgatan-David bagares efter kl 23 är man väl troligen mer benägen att vara mer uppmärksam på vad som visas, men om man läser Robrandts och Samsons vittnesmål och jämför med denna man, skulle åtminstone jag tro att förklaringen ligger i någon slags suggestion eller självsuggestion.
Detta par har avgivit sina vittnesmål och givetvis diskuterat saken sinsemellan men man kan inte finna något som ens antyder att det skulle vara samma man. Det är Otto E, och möjligen denna "Matte" som gör den kopplingen och drar höga växlar på i princip ingenting.
Mannen i sig är givetvis intressant eftersom det synes högst troligt att det är samma man som syns på foton under natten och senare på dagen, Robrandt kan vi plocka bort ur det sammanhanget.
Man får ge credit till Otto E för att han nosar upp information inget tal om den saken, men frågan är ju hur han sen behandlar denna information och hur mycket han tar hänsyn till de källor vi har, och här tycker jag att man - eller åtminstone jag - ser samma mönster hos både Otto E, "Matte" och en och annan till person.
Källmaterialet är helt enkelt inte så intressant, det viktiga är att skapa sensationella videos där man inte tar nämnvärd hänsyn till källmaterialet, och då kan det ju bli hur spännande som helst och locka swishdonatorer. "Matte" är ju expert på det området. För honom kan allting bli precis vad som helst.
Ottos kanal heter "Ottos insight" och Matte lägger in orden "true fact" i alla sina videos för att ge intrycket av att det här är något man måste ta på allvar. Insikter och sanna fakta minsann.
Eller inte, för den som är påläst.
Otto kallar sig journalist och är väl möjligen det, men med dessa arbetsmetoder skulle han omgående få sparken från varje seriös publikation. Men på Youtube funkar det och ger inkomster.