2022-04-25, 23:37
Medlem
Gothuss avatar
Enligt Anders Jallai:
Citat
"Extramaterial: Palme som CIA-asset*(förtrolig kontakt).*När man ser tillbaka på Palmes aktiviteter rörande säkerhetspolitik så går det att finna en hel del som tyder på att han faktiskt var USA-vänlig, inte bara privat i form av att han länge umgicks med den amerikanske skådespelaren Shirley McLaine och den amerikanske professorn Robert Harkavy."

Det här var intressant.
Att Olof Palme umgicks med en av de värre desinformatörerna kring hans eget mord.
Vad jag förstår så hade Harkavy inte bara Olof Palme i sin vänkrets.
Där ingick även Ivan von Birchan och Victor Gunnarsson. Även Ove Mollvik vill jag minnas.
Jag kan ha fel men visst var det så?
Mollvik hävdade envist att mördarna kom från en viss del av Europa.
Det finns dokument som visar att Robert Harkavy hade kontakt med Robert Maxwells Pergamon press redan 1982.

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet...pa-olof-palme/
Senast redigerad av Gothus 2022-04-25 kl. 23:45.
Citera
2022-04-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Förekom Janne Schmidts bild på glasögonmannen i pressen efter mordet?Robrandt tycker som sagt att hon känner igen honom när hon ser honom i tv-inslaget. Det gjorde jag med när jag såg Ekevis första klipp. Visste att han påminner om någon jag sett i materialet. Kan hon ha sett bilden? Det är ju ett utseende man registrerar.

Om man genom KB hade haft tillgång till svenska dagstidningar liksom under "coronakrisen" hade det varit lättare att svara på, men pöbeln får tydligen bara ta del av sådant under speciella omständigheter trots att tekniken inte utgör några hinder för den saken.

Det är förstås möjligt att Robrandt sett mannen i pressen. Om man nära på blivit i omkullsprungen
av någon i hörnet av Regeringsgatan-David bagares efter kl 23 är man väl troligen mer benägen att vara mer uppmärksam på vad som visas, men om man läser Robrandts och Samsons vittnesmål och jämför med denna man, skulle åtminstone jag tro att förklaringen ligger i någon slags suggestion eller självsuggestion.
Detta par har avgivit sina vittnesmål och givetvis diskuterat saken sinsemellan men man kan inte finna något som ens antyder att det skulle vara samma man. Det är Otto E, och möjligen denna "Matte" som gör den kopplingen och drar höga växlar på i princip ingenting.
Mannen i sig är givetvis intressant eftersom det synes högst troligt att det är samma man som syns på foton under natten och senare på dagen, Robrandt kan vi plocka bort ur det sammanhanget.

Man får ge credit till Otto E för att han nosar upp information inget tal om den saken, men frågan är ju hur han sen behandlar denna information och hur mycket han tar hänsyn till de källor vi har, och här tycker jag att man - eller åtminstone jag - ser samma mönster hos både Otto E, "Matte" och en och annan till person.
Källmaterialet är helt enkelt inte så intressant, det viktiga är att skapa sensationella videos där man inte tar nämnvärd hänsyn till källmaterialet, och då kan det ju bli hur spännande som helst och locka swishdonatorer. "Matte" är ju expert på det området. För honom kan allting bli precis vad som helst.
Ottos kanal heter "Ottos insight" och Matte lägger in orden "true fact" i alla sina videos för att ge intrycket av att det här är något man måste ta på allvar. Insikter och sanna fakta minsann.
Eller inte, för den som är påläst.

Otto kallar sig journalist och är väl möjligen det, men med dessa arbetsmetoder skulle han omgående få sparken från varje seriös publikation. Men på Youtube funkar det och ger inkomster.
Citera
2022-04-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Förekom Janne Schmidts bild på glasögonmannen i pressen efter mordet?Robrandt tycker som sagt att hon känner igen honom när hon ser honom i tv-inslaget. Det gjorde jag med när jag såg Ekevis första klipp. Visste att han påminner om någon jag sett i materialet. Kan hon ha sett bilden? Det är ju ett utseende man registrerar.

Anki R-mannen sprang åt andra hållet, bort från mordplatsen, desperatsprang... inte sannolikt att det är samma person väl, i så fall skulle han ändra riktning en stund senare…
Mannen har vistats mycket på mordplatsen… med övervakande look, ett utseende man registrerar, ja... bilderna skulle kunna vara genombrottet. Hawk-eye-beteende. (Om Anki R med sällskap pekar ut honom stensäkert idag, hur skulle man förklara det… att han sprang ner till en bil eller det beryktade hotellet i något ärende? hmm)
Det fanns nog andra som kom dit under mordnatten och sen flera gånger under helgen i o f s, menar vanliga åskådare, som bara råkade ha den speciella looken.

Proffs ska ju exponera sig på det här sättet … om han inte hade en uppgift. Kulfrågan möjligen.
Det har varit stort fokus på frågan om utplacerade kulor. Någon måste haft det som ansvarsområde. Palmearbetet motarbetas även av vissa sociala medier så det är inte lätt att få spridning på bilder osv, räcker det att några tusen ser dom, för att kunna identifiera honom? Återstår att se om bilderna är genombrottet eller inte… bara att ligga i nu under sommaren… oavsett… blåställ på..glöm inte att det är kamp mot klockan så slopa hängmattan. Keep up the good work. Både bra och dåliga nyheter från youtube-teknikern igår f ö. Han fick ut ett klippt band men inte de oklippta.
Den goda nyheten är alltså att det finns band…. Man behöver inte gissa alltför vilt att sanningar finns där… skott och vapen och annat mpl-relaterat. Som är svårbevisat på annat sätt.
Det är alltså sekretess på de där oklippta banden.
Citera
2022-04-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hm. När kan bilderna från mpl vara tagna? 00.30-tiden?

Om han är kriminalare borde väl exempelvis du känna igen honom? Säpo? Det är väl poliser som står och pratar med den uniformerade polisen?

Tycker han ser åtminstone "halvt" utländsk ut. Mörkhyad.

Robrandt kan inte med säkerhet säga att det var mannen som sprang på henne. Men hon kände obehag.

Han står söder om mpl och stirrar med orolig blick söderut längs Sveavägen. Vad är det han tittar på?

Denna gång har Ekevi visat oss ngt intressant tycker jag.

Ja intressant...
Troligen finns nyckeln till mordet i det gömda bevismaterialet från morddagen/mordnatten. Känns för tidigt att veta om just den här bilden är genombrottet eller inte.
Citera
2022-04-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Anki R-mannen sprang åt andra hållet, bort från mordplatsen, desperatsprang... inte sannolikt att det är samma person väl, i så fall skulle han ändra riktning en stund senare…
Mannen har vistats mycket på mordplatsen… med övervakande look, ett utseende man registrerar, ja... bilderna skulle kunna vara genombrottet. Hawk-eye-beteende. (Om Anki R med sällskap pekar ut honom stensäkert idag, hur skulle man förklara det… att han sprang ner till en bil eller det beryktade hotellet i något ärende? hmm)
Det fanns nog andra som kom dit under mordnatten och sen flera gånger under helgen i o f s, menar vanliga åskådare, som bara råkade ha den speciella looken.

Proffs ska ju exponera sig på det här sättet … om han inte hade en uppgift. Kulfrågan möjligen.
Det har varit stort fokus på frågan om utplacerade kulor. Någon måste haft det som ansvarsområde. Palmearbetet motarbetas även av vissa sociala medier så det är inte lätt att få spridning på bilder osv, räcker det att några tusen ser dom, för att kunna identifiera honom? Återstår att se om bilderna är genombrottet eller inte… bara att ligga i nu under sommaren… oavsett… blåställ på..glöm inte att det är kamp mot klockan så slopa hängmattan. Keep up the good work. Både bra och dåliga nyheter från youtube-teknikern igår f ö. Han fick ut ett klippt band men inte de oklippta.
Den goda nyheten är alltså att det finns band…. Man behöver inte gissa alltför vilt att sanningar finns där… skott och vapen och annat mpl-relaterat. Som är svårbevisat på annat sätt.
Det är alltså sekretess på de där oklippta banden.

Så klart inte tillräckligt uppseendeväckande att gubben dyker upp igen. De som passerade platsen mordnatten var nog mer benägna att återkomma dagarna därpå. De "connectade" väl liksom med stället. Kanske ville de skrävla lite inför folk. "Jag var här strax efter att det hände..." o s v. Och visst, Robrandt med sällskap beskriver snarare någon annan. Men ett lustigt sammanträffande är det. Vore kul om det framkom vem han var. Världen är ju liten.
Citera
2022-04-27, 01:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja intressant...
Troligen finns nyckeln till mordet i det gömda bevismaterialet från morddagen/mordnatten. Känns för tidigt att veta om just den här bilden är genombrottet eller inte.

Jo, den här killen har vi ju ingen koll på. Det är kopplingen till Robrandt och det faktum att bilderna aldrig visats förut som intresserar mig. Märkligt egentligen att det efter 36 år fortfarande kan komma fram okända bilder från mpl på mordnatten. Allt är inte genomtröskat hundra gånger tydligen.

Det kan vara så att han redan är identifierad av Palmeutredarna. Som sagt kanske till och med en tjänstgörande kriminalare eller nåt liknande? En journalist?

Den Rapportsändning Robrandt såg har jag utan framgång letat efter på nätet. Ekevi gjorde det rätta - han gick till Riksarkivet.
Citera
2022-04-27, 08:54
Medlem
Diskussion om Palmemordet.

Granskningsdebatt del 1.

"Som en avslutning på serien "När granskarna granskas" kommer vi att sända en debatt mellan granskare och författare, med start i det här avsnittet. De debatterar bland annat konspirationsteorier, vänsterretorik och såklart en hel del om Palmemordet!

Medverkande:

Tobias Henricsson – programledare
Gunnar Wall – författare och journalist
Lars Borgnäs – författare och journalist
Andreas Carlsson – granskare
Per Wallander – granskare

https://podcasts.google.com/feed/aHR...EegQIAhAF&ep=6
Citera
2022-04-27, 13:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Granskningsdebatt del 1.

"Som en avslutning på serien "När granskarna granskas" kommer vi att sända en debatt mellan granskare och författare, med start i det här avsnittet. De debatterar bland annat konspirationsteorier, vänsterretorik och såklart en hel del om Palmemordet!

Medverkande:

Om ni ska lyssna på detta så ber jag er fundera under lyssningen om det känns som en objektiv granskning eller om granskarna utgår från sin egen teori och själv hamnar i samma problematik de beskyller alla andra för. Fundera också på om det är själva personerna de kritiserar och inte själva granskningarna.

Dessa två lekmän borde inte få vara med utan en disclaimer om att de är just lekmän med en starkt övertygelse om vem mördaren är. Den objektivitet som de ger en aire av i uppsnacket ser man inte susning av i granskningen.
Citera
2022-04-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Granskningsdebatt del 1.

Medverkande:

Jag har hittills aldrig sett att någon person benämnts "granskare". Är det du som valt det epitetet?
Det hela är en storm i ett vattenglas som inte bidrar till någonting. Per Wallander har ett horn i sidan till Gunnar W och det kan man ju ha, men hela spektaklet handlar främst om att Per Wallander försöker argumentera för att Wall drar fördel av att dissa alla teorier om ensamagerande gärningsmän.

Om man följt den här debatten på Walls blogg ser man att Wallander inte har koll på fakta om Engström och när han blir motbevisad sänker han sig till lägsta nivå och försöker demonisera debattörer istället för att gå in i en saklig diskussion.
Wallanders deltagande i den här soppan är inget mer än ett barnsligt hämndbegär på grund av att han inte lyckats vinna debatten på annat sätt.
Citera
2022-04-27, 15:37
Medlem
HAARPs avatar
Uppslag L-838.

Ett antal vittnen som lagt märke till ännu en avvikande man på 19-föreställningen.

En man som dricker Coca-Cola, rapar, pratat för sig själv och kommenterar filmen högljutt.
Han tror jag går och räkna bort som inblandad i mordet.

https://www.flashback.org/leave.php?...Fusp%3Dsharing

Det som ändå är lite intressant är att ett av vittnena (L-838-1) istället beskriver en man som inte verkade intresserad av filmen utan bara satt och tittade sig omkring i biografen hela tiden. Det här skulle kunna vara samma man som Thunström och hans fästmö beskrev i L-4600.
Citera
2022-04-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"Extramaterial: Palme som CIA-asset*(förtrolig kontakt).*När man ser tillbaka på Palmes aktiviteter rörande säkerhetspolitik så går det att finna en hel del som tyder på att han faktiskt var USA-vänlig, inte bara privat i form av att han länge umgicks med den amerikanske skådespelaren Shirley McLaine och den amerikanske professorn Robert Harkavy."

Det här var intressant.
Att Olof Palme umgicks med en av de värre desinformatörerna kring hans eget mord.
Vad jag förstår så hade Harkavy inte bara Olof Palme i sin vänkrets.
Där ingick även Ivan von Birchan och Victor Gunnarsson. Även Ove Mollvik vill jag minnas.
Jag kan ha fel men visst var det så?
Mollvik hävdade envist att mördarna kom från en viss del av Europa.
Det finns dokument som visar att Robert Harkavy hade kontakt med Robert Maxwells Pergamon press redan 1982.

Ole Dammegård har berättat: R H flög till Stockholm och kom till mötet med tårar i ögonen och sa: ”Olé – My Hero”. (Ole säger ”Bobban”, numera pekar R H ut Abdul Kassem)
Vad händer med informationsvindlare som ”kommit ut” som agenter i palmeärendet… (LeWinter, Aviv, Gunnarsson, Harkavy, Chip) och numera kallar sig visselblåsare… ? De har ju exklusiva kunskaper om mordet. R H tex, fd Pentagon, arbetar också för att avslöja mordet på före detta kollegan/chefen Colby. Han har ju pekat ut många tidigare som agent… vad ska man tro nu … när de pekar ut som visselblåsare… har de blivit trippelagenter… ?
Citera
2022-04-27, 16:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ole Dammegård har berättat: R H flög till Stockholm och kom till mötet med tårar i ögonen och sa: ”Olé – My Hero”. (Ole säger ”Bobban”, numera pekar R H ut Abdul Kassem)
Vad händer med informationsvindlare som ”kommit ut” som agenter i palmeärendet… (LeWinter, Aviv, Gunnarsson, Harkavy, Chip) och numera kallar sig visselblåsare… ? De har ju exklusiva kunskaper om mordet. R H tex, fd Pentagon, arbetar också för att avslöja mordet på före detta kollegan/chefen Colby. Han har ju pekat ut många tidigare som agent… vad ska man tro nu … när de pekar ut som visselblåsare… har de blivit trippelagenter… ?
Oswald LeWinter, Juval Aviv, Gunnarsson, Robert Harkavy, Chip Tatum.Robert Maxwell. Von Birchan. Ole.
Det finns några till och det är inte trovärdigt att hävda något annat än att alla arbetade för Israels räkning..
De kan ju gärna inte berätta offentligt.. vilka de arbetar för?
Riktigt fina visselblåsare..
Senast redigerad av Gothus 2022-04-27 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in