2022-04-26, 13:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är Ukraina som drömt om medlemskap i Nato, visst, men det där med Krim — när upphör Krim att officiellt räknas till Ukraina? Det är när världssamfundet, som det heter, erkänner den ryska återannekteringen som ett fullbordat faktum?

Ville man att Ukraina skulle kunna gå med i Nato hade man tvingats bita i det sura äpplet, men det har i stället visat sig att det går alldeles ypperligt att stödja Ukraina på alla upptänkliga sätt utom militärt (trupp + flygunderstöd).
Jag har inte detaljstuderar Nato-stadgan men en grundläggande förutsättning för att bli medlem är att man inte har en pågående territoriell konflikt med ett annat land. Det är en ganska given sak, eftersom paragraf 5 annars skulle åberopas omedelbart. Så Ukraina hade rimligen behövt avträda åtminstone Krim för att ens kunna ansöka, och Donbas hade kunnat vara ett problem också, inte minst eftersom Ryssland skulle kunnat annektera den ockuperade delen närsomhelst.

Sedan är det ju upp till alla Nato-medlemmar att godkänna nya dito, och där skulle Ukraina också kunnat fått problem med t.ex. Rysslandskramarna i Budapest, och kanske Aten. Poängen är att det är komplett historieförfalskning att påstå att Nato försökt expandera österut och hota Ryssland. Det är i stället Ukraina som på uppenbarligen goda grunder sett sig hotat efter Ryssland annektering av Krim 2014 och därför sökt sig till en försvarsallians, Nato.
Citera
2022-04-26, 13:43
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Man kanske inte kan räkna alla liken eller sårade människor på samma sätt som ett fordon?

Svårt räkna liken i en utslagen vagn, brinner det förstår jag att det bara blir en sörja, om det sen var 2 eller 6 människor från början är svårt att se om man inte är expert. Dessutom, många vagnar slås ju ut på avstånd, så ingen chans kontrollera innehållet, men att man slagit ut vagnen vet man.
Citera
2022-04-26, 13:43
Medlem
Termos99s avatar
Bla lämnade de bajs efter sig i ett kontrorsrum. Nåja, kvinnan överlevde iallafall.

Byggnad i Butja användes som rysk bas

Ryska trupper använde en byggnad i Butja som sin bas och lämnade ett kaos efter sig. Tetiana Khodochencko drev sitt event- och cateringföretag där.

– Jag har aldrig sett människor bete sig såhär, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/byggnad-i-butja-anvandes-som-rysk-bas
Citera
2022-04-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Lavrov gråter ut och tycker att NATO är elaka som förser ukraina med vapen. Han menar att NATO har i princip gått i krig med ryssland och att tredje världskriget står för dörren. Jag tolkar det som att putins krig är dömt att misslyckas och att den 9 maj blir intressant att följa Vad ska putins talskrivare hitta på undrar hela västvärlden.

Elin Jönsson: ”Han har inte mycket mer att hota med”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elin-jonsson-han-har-inte-mycket-mer-att-hota-med

Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov har gått ut med en varning om att det finns en ”reell risk” för ett tredje världskrig.

Enligt SVT:s utsända i Ukraina, Elin Jönsson, är uttalandet mer eller mindre en sista utväg.

– Han tar till en väldigt hård retorik eftersom han inte har så mycket mer att hota med.

Stämmer inte det då ?? Om du och jag börjar slåss och Arne dyker upp och ger dig en kniv ? då har han fan börjat bråka med mig han också. Jag sympatiserade inte ett skit med Putin i februari / mars men efter allt skit och fake news EU USA och Zelensky håller på med så har jag slutat sympatisera med dom också. Jag hatar lögner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Det stämmer att Ukraina planerade en offensiv mot Donetsk. Vad hade Ryssland för val? Borde de ha tittat på medans ukrainska nazister massakrerade kvinnor och barn?

Ryssland kunde ha "valt" att inte inleda anfallskrig mot Ukraina, men det var väl aldrig någon möjlighet då den psykotiske dvärgen i kreml drivs av sin "vision" att "återupprätta" det ondskans imperium som hen är en produkt av. Om putain (eller andra) oroade sig över separatisters väl och ve i Ukraina så kunde dom väl välkomnat dessa element till Moder Ryssland, eller hur?
Citera
Medlem
Finns det inga andra länder som vill slå sig fria från Ryssland genom att agera nu är ryska armen är så pass upplåsta i ukraina. Länder jag tänker på är Georgien, Tjetjien, Moldavien, men även stora polen,
bulgarienk o rumänien har hämnder att ta ut. Kazakstan borde också kunna vara med o varför inte Finland ovanpå detta om nu ovanstående länder slår till o då borde även Sverige hänga på som sista
man på plan - för Gotland, bomberna på söder o alla spionerier o övrig djävulskap.

Även alla delar av Tyskland borde hänga på för alla oförrätter o ta tillbaka Königsberg.

Det skulle ju i så fall bli ett mångfrontskrig som ryssarna inte skulle ha en skugga att hantera.
Citera
2022-04-26, 13:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Samtliga du nämner har redan pengar genom familjen. Det är en viss skillnad..
Men att usa har ett kapitalistiskt system och att ringa blir rikare, det vet vi redan.

Det som är på agendan är att Putin som i ryska allmänheten framställer sig som landets tjänare med blygsamma tillgångar motbevisas så enkelt med ett av hans senaste framträdanden.

For his rally to 200,000 people at Moscow's Luzhniki Stadium earlier this month,

Bra pinkat av någon som har en årslön 2018 på €119,048.40

Det anske är den enda klädsel han har?
Eller är det avdragsgillt och regeringen betalar för Putin?

Rimmar dåligt med dyra designerkläder för en folkets tjänare. folket vet inte ens att det finns så dyra kläder i europa.

Tveksam att man i Sverige får dra av designerkläder i den prisklassen som politiker.

Så uppskattningsvis har han en förmögenhet på ca$200 billion.

Klart att han äger slott och andra saker #by proxy.
Rysstrollens favoritord.

Ja Putins yacht ”graceful” kostade 1 miljard.
Hoppas den fattige ryssen njuter av att betala för
deras krigsherres vulgära och smaklösa lyx.

Det värsta av Putins synder är dock att han kastat in landet i ett för dem destruktivt krig.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Från SVT.

Hela Butja i Ukraina är en enda stor brottsplats.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/butja-luktar-dod-krut-och-brant
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dura62
Stämmer inte det då ?? Om du och jag börjar slåss och Arne dyker upp och ger dig en kniv ? då har han fan börjat bråka med mig han också. Jag sympatiserade inte ett skit med Putin i februari / mars men efter allt skit och fake news EU USA och Zelensky håller på med så har jag slutat sympatisera med dom också. Jag hatar lögner.

Om du nu hatar lögner, sluta sprid dom då.
Citera
2022-04-26, 13:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Som sagt, funkade med Tyskland och behövs ju bara mot aggressiva makter, som Ryssland idag.

Ja jag är inte negativt inställd till ditt förslag, speciellt om man kompenserar de som flyttar fullt ut och kanske även täckt Rysslands kostnader så att "de inte har något att skylla på". Man hade löst en massa geopolitiska problem och i sista änden hade det kanske blivit bäst för dem själva.

Där fanns f ö en massa (miljoner) ukrainare i kaukasus också, men den gruppen assimilerades helt och tog inte över sina föräldrars identitet, såvitt jag förstår.
Citera
2022-04-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Varför skulle ryssland ha någon som helst "rätt" till territorium som var ockuperat av sovjetunionen? Har ryssland "rätt" att återigen ockupera Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien och förtrycka befolkningen i dessa länder?

Ska man hävda historiska rättigheter som grund för gränsdragningar år 2022 så kan ju Ryssland föregå med gott exempel och lämna tillbaka Kaliningrad till Tyskland. Det området var tyskt i 800 år, innan det blev Sovjetiskt/ryskt år 1945.... Nu vet jag inte om Tyskland vill ha tillbaka Preussens gamla huvudstad med tanke på renoveringskostnaderna, men Ryssland kunde ju i alla fall lämna erbjudandet.
Citera
2022-04-26, 13:48
Medlem
Bombolenats avatar
RySSkt transporttåg har spårat ur. Vet inte när eller hur, men det här lär ta en lite stund att fixa. Kan vara gammal video.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/uc85sa/derailed_russian_train_transporting_military/?utm_medium=androi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in