2022-04-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Tiraspols flygplats håller enligt uppgift på att förberedas för att ta emot rysk trupp.

Den ligger ganska långt söderut och med inflygning ifrån Svarta havet så blir det ”bara” en kort flygning över Ukraina.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tiraspols_flygplats

Tyvärr måste nog Moldavien mobilisera nu.
Ukraina måste vara redo att skjuta ner ryskt flyg området.
Citera
2022-04-26, 12:06
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Japp. Det är hot, Riktigt hot att gadda ihop sej. Jag har själv varit ute för det i min vardag. Man är tvungen att försvara sej, precis som Putin gör. "Anfall är bästa försvar". Rätt.
Nähäää, inte alla konflikter. Alla är inte som Biden o övriga dårar. Detta hade undvikits med Trump kvar. Biden är en krigshetsare och senil det vet väl alla. Putin är labil. Den kombinationen är inte bra.
Du lille pojk, som jag tror att du är, bör skaffa dej lite mer livserfarenhet innan du gafflar här. Jag har bestämt mej att inte tjafsa med idioter längre. Det suger som fan. OCH: Nej jag har inte så lång tunga, annars hade jag gärna provat. Så jävla barnsligt sagt av dej.

Så du jämför din vardag med kremls hot om WW3. Ok.

Det är inte barnsligt att påpeka att du faktiskt slickar vår tids hitler i arslet!
Citera
2022-04-26, 12:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Thales i Storbritannien menar du?

Visst. Men SAAB får nog provision på produktionen.
Citera
2022-04-26, 12:07
Medlem
Termos99s avatar
Ja våra bröder och systrar i Norge har en ockupation i färskt minne. Klart det spelar in i situationen.

Norge ger 400 miljoner kronor till vapen

Norge kommer att bidra med 400 norska miljoner kronor till ett brittiskt initiativ till att köpa vapen till Ukraina, säger norska statsministern Jonas Gahr Støre, rapporterar Reuters.

Dessutom kommer landet kanske skicka ytterligare vapen direkt till Ukraina, utöver de vapen man redan skickat, säger statsministern.

SVT
Citera
2022-04-26, 12:08
Medlem
Special operationen går bra tydligen.

Tyvärr helt omöjligt att skilja på deras förvirringsmanövrar och när de bara är förvirrande

Citat:
Nu säger Denis Pusjilin, ledare för de pro-ryska separatisterna i Donetsk, att det är nödvändigt att påbörja "nästa fas av operationen" efter att ha nått gränserna till Donetsk-regionen. Detta med tanke på vad som händer i Transnistrien och "beskjutningen av ryska regioner" som gränsar till Ukraina, säger han enligt ryska statskontrollerade Ria Novosti.
Citera
2022-04-26, 12:09
Medlem
Termos99s avatar
Bra att Ukraina ges fler möjligheter till självförsvar.

USA samlar representanter för över 40 länder på tisdagen för samtal om hur man kan assistera Ukraina med bland annat vapen.

Mötet hålls på flygbasen Ramstein i sydvästra Tyskand och leds av amerikanske försvarsministern Lloyd Austin som inledde mötet med att säga att Ukraina kan vinna kriget:

– Ukraina tror uppenbarligen att de kan vinna, och det gör även alla här, sa Austin. forts

SVT
Citera
2022-04-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag tror hela situationen med leveranser av vapen samt sanktioner skapade att krossa den ryska ekonomin är en tydlig markering mot Ryssland som inte bara är till för att försvåra i Ukraina. Utan omöjliggöra för Ryssland att inom närmaste 30 åren ha någon som helst operativ förmåga.

Självklart ser man det som fördelaktigt på västsidan om Ryssarnas resurser förbrukas .
Produktions kapaciteten i väst är ju flera gånger större än i öst så det stabiliserar
ju läget och ökar chanserna till en längre period av fred efter kriget.
Hade man låtit Ryssland ockupera Ukraina med bara måttliga förluster hade Ryssarna
direkt börjat rikta in sig på nästa småstat att ta över.
Citera
2022-04-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det finns inget som tyder på detta, och inga seriösa uppgifter som pekar åt det hållet.

Och det verkar också alldeles osannolikt, då tumregeln är att en angripare förlorar 2-3 ggr så många soldater som den som försvarar. Ryssland har 15000 döda och 30000-40000 skadade, Ukrainas siffror borde ligga ca 2-3 gånger lägre än dessa.

Ukraina har uppskattningsvis 5000-7500 döda soldater.

När det gäller konfirmerade förluster av fordon så är ryssarnas mer än 3 gånger högre än Ukrainas.
Det pekar mot att ryssarna också förlorat fler soldater än Ukraina.
Citera
2022-04-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ännu en totalt obildad historielös putlerslickare.

Det finns regler även i krig, att skriva om dem så de passar putler är inget världen är beredd att göra.

Den enda outbildade här är du, dina inlägg och hat mot ryssar betyder inte att man inte kan bedöma saker för vad de är. Idag är detta ett proxykrig från väst mot Ryssland. Och nej Ryssland är långt ner på listan över ett favorit land för mig, men det innebär inte att man inte ska bedöma vad syftet är. Din nivå på kunskap är precis som de som tror slaviska ryssar är mongoler eller spyr ut så mycket hat och hopps alla ska hålla med för det gäller ryssar
Citera
2022-04-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Tyvärr måste nog Moldavien mobilisera nu.
Ukraina måste vara redo att skjuta ner ryskt flyg området.

Har man förresten säkra uppgifter på att ryssarna ska flyga in trupp bör Ukraina gå in och ockupera flygplatsen.
Citera
2022-04-26, 12:16
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Den enda outbildade här är du, dina inlägg och hat mot ryssar betyder inte att man inte kan bedöma saker för vad de är. Idag är detta ett proxykrig från väst mot Ryssland. Och nej Ryssland är långt ner på listan över ett favorit land för mig, men det innebär inte att man inte ska bedöma vad syftet är. Din nivå på kunskap är precis som de som tror slaviska ryssar är mongoler eller spyr ut så mycket hat och hopps alla ska hålla med för det gäller ryssar

Sluta snack strunt, mina kunskaper överstiger dina på alla områden, vilket kanske inte säger så mycket då dina är väldigt låga.

När Ryssland startat ett anfallskrig mot sin granne i avsikt att totalt utradera landet ska inte Ryssland komma och gnälla när omvärlden reagerar och sanktionerar, och skickar vapen.
Hade nån i kreml haft en hjärna större än en valnöt borde de insett vad reraktiuonen skulle bli, nu är det en samling paranoida idioter som styr i ryssland så de hade noll koll.

Att stötta Ukraina med allt vi har ,Det är både en naturlig och helt nödvändig reaktion, ska vi sitta still och låte Ryssland utradera hela landet eller vad menar du?
Citera
2022-04-26, 12:20
Medlem
Citat:

Rysshatet är befogat! För övrigt verkar du läsa direkt ur pappa Putlers manual när du svänger dig med Kremlbegreppet "proxykrig"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in