Citat:
Ursprungligen postat av
Skynetsnemesis
Hmm både ja och nej.
Det är det här med verkanseld som skaver. Polisen har både rätt och skyldighet att skjuta de som attackerar polis med dödligt våld. Även för att skydda andra civila som attackeras. Du verkar tycka att polisen bara ska stå på sidan medan medborgare blir våldtagna och slaktade (starkt bildspråk men ja)
Jag gjorde mig lite lustig över hur du uttryckte dig tidigare, lite som du inte riktigt bestämt dig vilken nivå du vill lägga dig på.
Jag håller med om att man generellt sett ska skjuta skarpt mot enstaka individer som försöker skada en (polis) allvarligt givetvis. Men att börja skjuta dussintals eller slumpmässigt in i en mob är en annan sak. Man borde helt enkelt ha kallat in militär eller skjutit med gummikulor, tårgås eller annat.
Det är totalt absurt att stå och titta när grupper kastar stenar mot en absolut. Att bara stå och titta på det tills en sten träffar din kollega i skallen och då skjuta ihjäl en ett par stenkastare är ju inte rimligt ändå.
Min poäng är att både islamisterna och denna hotsituation mot poliserna skulle ha förebyggts genom att:
1. inte släppa in människor utan bakgrundskontroller.
2. Inte låta dom stanna kvar när dom begår brott.
3. Genom att använda tyngre mod-motverkande styrkor när situationen uppstod.
Att man vägrar göra punkt 1-3 innebär inte att man har rätt att stå som Ebba och säga att man istället bör skjuta skarpa kulor och kanske döda några.