2022-04-25, 17:06
Medlem
Vilken tur att de goda krafterna vann!
Citera
2022-04-25, 17:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Försöker du vara spydig, eller kunde du genuint inte förstå vad jag skrev?
Les employés ont voté majoritairement pour Marine Le Pen avec 54% des voix, tout comme les ouvriers qui ont placé la candidate du RN en tête avec 68% des suffrages. Le président sortant est en tête chez les retraités qui l'ont choisi à 75% contre 25% pour Marine Le Pen.
Står om detta här:

https://www.bfmtv.com/politique/elections/presidentielle/le-pen-en-tete-chez-les-ouvriers-macron-chez-les-seniors-comment-les-francais-ont-ils-vote_AN-202204 250035.html

Sen vad den formella definitionen på vad en "arbetare" är i franska sammanhang är jag inte helt på det klara med, men tydligt är ju ändå att arbetarklassen kompakt gått till Le Pen. Däremot går bossar och såna som tjänar mycket med pengar till Macron.

Samt alltså att 75% av alla pensionärer har röstat på Macron. Bland de som är mellan 25-34 är det mycket tajtare, med 51% fördel för MLP.

Inga smickrande siffror för Macron, egentligen.

En ”arbetare” för mig en person som jobbar och jag kände bara att det hade varit aningen märkligt om 68% av alla med ett jobb i Frankrike röstat på Le Pen med tanke på valutgången. Men det kanske stämmer. Men som sagt - då måste typ alla pensionärer och arbetslösa röstat på Macron av nån anledning.
Citera
2022-04-25, 17:31
Medlem
Konfucius2s avatar
Väntad seger. Inte mycket att säga om.

Fanns egentligen inget alternativ och många vänsterväljare var till slut tvungna att välja mellan Macron eller Le pen …. Ja och några valde att inte rösta alls…
Citera
2022-04-25, 17:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag har stått fast vid samma punkt hela tiden. Du försöker däremot blanda bort korten med prat om opinionsundersökningar.
Det franska valet handlade primärt om huruvida Frankrike skulle isolera sig eller fortsätta (= expandera = federalisera) EU-samarbetet. Vi har nu facit på vad de franska väljarna vill ha efter detta val, inga opinionsundersökningar behövs.

Schack matt.
Du påstår dig veta att väljare prioriterar frågan om utökad federalisering inom EU. Utan att presentera ett enda belägg för saken.
Fast först påstod du i 20 inlägg att du inte hade sagt det som stod i ditt ursprungliga inlägg.

Kämpa.
Citera
2022-04-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenLatten
Det är ändå inte särskilt konstigt att Macron vann. Frankrike är ökänt vänster, och trots den katastrofala utvecklingen i landet p.g.a. EU och massinvandring av kaosande babbeluringar, så ger sig deras vänstersjäl till känna, trots att även Macron vid några enstaka tillfällen lyckats brösta upp sig skapligt och återge viss respekt till sin person genom att föreslå några lösningar som traditionellt anses vara "höger" för att kuva negrerna. Brigitte kanske låter honom titta på ikväll.

Macron är ju inte en vänsterpolitiker utan liberal. Hade Frankrike varit "vänster" så skulle Mélenchon och kanske Hidalgo ha fått fler röster i första ronden.
Citera
2022-04-25, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du påstår dig veta att väljare prioriterar frågan om utökad federalisering inom EU. Utan att presentera ett enda belägg för saken.
Fast först påstod du i 20 inlägg att du inte hade sagt det som stod i ditt ursprungliga inlägg.

Kämpa.

Resultatet av det franska valet är mitt belägg. Min ståndpunkt har hela tiden varit densamma.

Schack matt som sagt.
Citera
2022-04-25, 19:30
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nej jag påstod att Le Pen förlorade för att hon är anti-EU.

Nej det gjorde hon inte. Nationalistiska väljare runkar inte till EU.
Citera
2022-04-25, 20:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag slog TV4 experter på fingrarna igen!
Macron vann en promenadseger som jag skrev.

TV4 hallå?

Förövrigt är det ett knäppt system fransmännen har. När man väl röstat på en kandidat som inte går vidare så borde man inte få rösta igen. Så antingen bara hålla en valomgång eller bara låta de som röstade på de kandidater som gick vidare rösta en gång till. Vore mer rättvist.
Överlag, dvs även i andra länder har media uttryckt sig med försiktighet.
Det verkar hänga ihop med att Trump ”överraskande” besegrade Hillary.

Såg för nåt år sen en intervju med en italiensk journalist. Eftersom alla medier dömde ut Trump så ansågs Hillarys seger glasklar.
Journalisten kontaktade av nyfikenhet Trumps kampanjorganisation och frågade om hon fick komma över och bevaka valet med dem och fick ett jakande svar per omgående.
När hon väl var där och tog del av stämningen på Trumps möten med väljarna så insåg hon att han skulle ta hem det hela.

Oavsett vad man tycker om Trump och Hillary så är det ett jäkla sätt av medierna att köra med sin agendasatta drevjournalistik och utse vinnare och förlorare.
Och här i Sverige utmålades SD första halvan av 2010-talet som stora förlorare. När man väl insåg att man tagit fel blev man ganska så valhänta inför valet här 2018.

Journalister har betalt för att rapportera sanningen och ge folket information om vad som händer - inte tala om för oss vad vi ska tycka, för det har man en ledarredaktion till.

Och nej, jag är varken Trump, Le Pen- eller SD-anhängare, men jag blir förbannad när media betraktar oss som undersåtar som ska talas till rätta. Har en känsla av att svensk media tillhör de värsta inom det gebitet.
Citera
2022-04-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Det är nog det som är hans poäng. Hon är för mycket anti-EU och det är inte tillräckligt stor del av Frankrikes befolkning och därmed röstar de inte för Le Pen.

Samma problem har SD i Sverige. Egentligen är Åkesson och SDs topp totalt anti-EU, men svenska folket är det inte så därför har de övergivit den positionen för partiet.
Samma sak gäller deras syn på invandrare, egentligen vill de inte ha en enda invandrare och kasta ut de flesta som redan är här. Det vill dock inte majoriteten av folket så därför har de modererat sin officiella hållning, detta gäller både Le Pen och Åkesson.
Och med dessa modereringar har de lyckats få ökat väljarstöd.

Ett parti som går all out på kasta ut alla invandrare och gå ur EU är dödfött. Det vet Le Pen som därför har moderarat sin retorik avsevärt och det vet Åkesson som därför har ändrat SD retorik och politik avsevärt också.

Om Åkesson och Le Pen skulle återgå till den politik och retorik de körde för 15år sedan skulle de tappa stor del av sina väljare.
Citera
2022-04-25, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Vad har det med saken att göra?
Citera
2022-04-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Överlag, dvs även i andra länder har media uttryckt sig med försiktighet.
Det verkar hänga ihop med att Trump ”överraskande” besegrade Hillary.

Såg för nåt år sen en intervju med en italiensk journalist. Eftersom alla medier dömde ut Trump så ansågs Hillarys seger glasklar.
Journalisten kontaktade av nyfikenhet Trumps kampanjorganisation och frågade om hon fick komma över och bevaka valet med dem och fick ett jakande svar per omgående.
När hon väl var där och tog del av stämningen på Trumps möten med väljarna så insåg hon att han skulle ta hem det hela.

Oavsett vad man tycker om Trump och Hillary så är det ett jäkla sätt av medierna att köra med sin agendasatta drevjournalistik och utse vinnare och förlorare.
Och här i Sverige utmålades SD första halvan av 2010-talet som stora förlorare. När man väl insåg att man tagit fel blev man ganska så valhänta inför valet här 2018.

Journalister har betalt för att rapportera sanningen och ge folket information om vad som händer - inte tala om för oss vad vi ska tycka, för det har man en ledarredaktion till.

Och nej, jag är varken Trump, Le Pen- eller SD-anhängare, men jag blir förbannad när media betraktar oss som undersåtar som ska talas till rätta. Har en känsla av att svensk media tillhör de värsta inom det gebitet.

Det där är dock en myt att opinionsundersökningarna skulle haft så fel när det gäller valet 2016.
Clinton ledde stort tidigt men i slutet var skillnaden inte alls så stor och resultatet blev inom felmarginalen. I snitt sade pollsen sista veckan att Clinton skulle vinna med 3%, hon "vann" med 2,1%(nästan 3 miljoner röster).
Trump förlorade ju faktiskt popular vote mot Clinton, precis som pollsen sade att han skulle göra.
Det är ett av problemen med polls i USA, någon kan vinna polular vote stort, och ändå förlora presidentvalet pga deras system med elektorsröster.

Precis samma stämning var det ju på Trumps rallies 2020 också och då förlorade han popular vote med ännu större marginal(4,4%/7miljoner röster). Så man kan ju konstatera att hur stämningen upplevs hos väljare och kampanjen betyder noll.
Citera
2022-04-25, 20:45
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Frankrike blir väl ett neger och arab land om max en generation. Tacka judar för det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in