2022-04-25, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mannen på gatan

Du verkar lida av missuppfattningen att majoriteten fransmän vill ha inte bara Le Pen som president utan att de också vill gå ur EU. Du spenderar uppenbarligen för mycket tid på Flashback.
Citera
2022-04-25, 12:49
Medlem
Trublions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nej, Macron vann inte stort. Han fick ungefär 1/3 av de röstberättigades röster om man räknar in soffliggarna och blankrösterna. Han kommer att få en monumental uppförsbacke att vandra i om han ska "ena Frankrike" som han påstår sig vilja göra.

2/3 av fransmännen röstade INTE på Macron.
Tack för siffran

Vad var motsvarande för Marine?
Citera
2022-04-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nej, Macron vann inte stort. Han fick ungefär 1/3 av de röstberättigades röster om man räknar in soffliggarna och blankrösterna. Han kommer att få en monumental uppförsbacke att vandra i om han ska "ena Frankrike" som han påstår sig vilja göra.

2/3 av fransmännen röstade INTE på Macron.

Du kan ju inte bara applicera det på Macron utan att ta samma hänsyn till Le Pens siffror.
Macron fick 58%. Men då var valdeltagandet 72% och i tråden sägs det varit 16% blankröster. Det ger 35% av röstberättigades röster på Macron.
Le Pens 42% blir då 25%.

75% vill alltså INTE ha Le Pen.
Så har Le Pen då ens gått framåt från förra valet?
Citera
2022-04-25, 13:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
"Hade Le Pen varit mot massinvandring men för federalisering av EU så hade hon vunnit valet" implicerar inte med nödvändighet att de franska väljarna vill ha en federaliserad EU-stat. Det implicerar, som jag skrivit hela tiden, att de franska väljarna inte kan tänka sig att rösta på någon som vill skjuta EU-projektet i sank. Distinktioner är uppenbarligen inte din starka sida.

(Apropå seriös debattör: Du gör reklam för partiet Nyans via bl a din signatur. I rest my case.)

Citat:
Du verkar lida av missuppfattningen att majoriteten fransmän vill ha inte bara Le Pen som president utan att de också vill gå ur EU. Du spenderar uppenbarligen för mycket tid på Flashback.

Låt mig citera ditt inlägg en tredje gång.
Citat:
Hade Le Pen varit mot massinvandring men för federalisering av EU så hade hon vunnit valet.

Varför kan du inte bara erkänna att du antingen:
  1. Skrev fel.
  2. Är efterbliven.
  3. Ljög medvetet
  4. Trollar.

Vilka partier kommer att vinna valet i Sverige på att driva frågan om en "federalisering av EU"?
Eller anser du att detta är en valvinnare enbart i Frankrike?
Citera
2022-04-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trublion
Tack för siffran

Vad var motsvarande för Marine?

Räknar man % av röstberättigades röster blir det 35% för Macron och 25% för Le Pen.
Om det stämmer som man säger i tråden att det var 16% som röstade blankt.

Med bara korrigering för valdeltagandet så är siffrorna 42% Macron och 30% för Le Pen.
Citera
2022-04-25, 13:35
Medlem
Hazizas avatar
Patriarkatet vann igen!
Citera
2022-04-25, 13:45
Avslutad
Citat:
Låt mig citera ditt inlägg en tredje gång.

Varför kan du inte bara erkänna att du antingen:
  1. Skrev fel.
  2. Är efterbliven.
  3. Ljög medvetet
  4. Trollar.

Vilka partier kommer att vinna valet i Sverige på att driva frågan om en "federalisering av EU"?
Eller anser du att detta är en valvinnare enbart i Frankrike?

Hade Le Pen inte sagt nej till utökad federalisering av EU hade hon vunnit valet, vad är det som är så svårt att förstå med den logiken?
Citera
2022-04-25, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
68% av alla arbetare röstade på Le Pen.
Jävla hög arbetslöshet Frankrike måste ha i så fall eftersom Macron vann stort.

Försöker du vara spydig, eller kunde du genuint inte förstå vad jag skrev?
Les employés ont voté majoritairement pour Marine Le Pen avec 54% des voix, tout comme les ouvriers qui ont placé la candidate du RN en tęte avec 68% des suffrages. Le président sortant est en tęte chez les retraités qui l'ont choisi ā 75% contre 25% pour Marine Le Pen.
Står om detta här:

https://www.bfmtv.com/politique/elections/presidentielle/le-pen-en-tete-chez-les-ouvriers-macron-chez-les-seniors-comment-les-francais-ont-ils-vote_AN-202204 250035.html

Sen vad den formella definitionen på vad en "arbetare" är i franska sammanhang är jag inte helt på det klara med, men tydligt är ju ändå att arbetarklassen kompakt gått till Le Pen. Däremot går bossar och såna som tjänar mycket med pengar till Macron.

Samt alltså att 75% av alla pensionärer har röstat på Macron. Bland de som är mellan 25-34 är det mycket tajtare, med 51% fördel för MLP.

Inga smickrande siffror för Macron, egentligen.
Citera
2022-04-25, 15:13
Medlem
KattenLattens avatar
Det är ändå inte särskilt konstigt att Macron vann. Frankrike är ökänt vänster, och trots den katastrofala utvecklingen i landet p.g.a. EU och massinvandring av kaosande babbeluringar, så ger sig deras vänstersjäl till känna, trots att även Macron vid några enstaka tillfällen lyckats brösta upp sig skapligt och återge viss respekt till sin person genom att föreslå några lösningar som traditionellt anses vara "höger" för att kuva negrerna. Brigitte kanske låter honom titta på ikväll.
Citera
2022-04-25, 15:56
Medlem
PK-befriads avatar
Macrons Frankrike symboliseras av den här bilden:
https://static.cnews.fr/sites/default/files/macron_antilles_doigt_0.jpg

Hans mästare, handgnuggar-oligarken Rothschild, vill ha det så.
Citera
2022-04-25, 16:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hade Le Pen inte sagt nej till utökad federalisering av EU hade hon vunnit valet, vad är det som är så svårt att förstå med den logiken?
Tack, nu är vi tillbaka till den punkt i debatten där vi började, innan du försökte blanda bort korten.

Jag förstår att du anser att väljarna tycker att en "utökad federalisering av EU" är en av de absolut viktigaste frågorna.
Jag delar inte den uppfattningen. Jag har inte sett några opinionsundersökningar som pekar åt det hållet. Mer behöver inte sägas. Alla kan inte tycka samma.
Citera
2022-04-25, 16:45
Avslutad
Citat:
Tack, nu är vi tillbaka till den punkt i debatten där vi började, innan du försökte blanda bort korten.

Jag förstår att du anser att väljarna tycker att en "utökad federalisering av EU" är en av de absolut viktigaste frågorna.
Jag delar inte den uppfattningen. Jag har inte sett några opinionsundersökningar som pekar åt det hållet. Mer behöver inte sägas. Alla kan inte tycka samma.

Jag har stått fast vid samma punkt hela tiden. Du försöker däremot blanda bort korten med prat om opinionsundersökningar.
Det franska valet handlade primärt om huruvida Frankrike skulle isolera sig eller fortsätta (= expandera = federalisera) EU-samarbetet. Vi har nu facit på vad de franska väljarna vill ha efter detta val, inga opinionsundersökningar behövs.

Schack matt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in