2022-04-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
vem vann?

En liten minoritet av folket.
Citera
2022-04-25, 10:13
Medlem
Kedoxs avatar
Är det avgjort. Vann R*thch*ld-puppeten igen?
Citera
2022-04-25, 10:15
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som är intressant är faktiskt att det är folk från 60 & uppåt, sk. boomers, som röstar på Macron. Yngre väljare hade en kraftig övervikt för Le Pen. Detta trots att jag antar att även franska skolor badas i globohomo-propaganda, precis som i övriga västvärlden.
Så är det.

Jag läste att om man tog bort alla röster från folk över 60, så hade Macron kommit på tredje plats i andra (eller om det var första) valomgången.

De gamla tycks med andra ord ha vunnit valet. På, antar jag, de unga och "medelfransosens" bekostnad.
Citera
2022-04-25, 10:25
Medlem
En av Putins kompisar förlorade igen. Surt.
Citera
2022-04-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Så är det.

Jag läste att om man tog bort alla röster från folk över 60, så hade Macron kommit på tredje plats i andra (eller om det var första) valomgången.

De gamla tycks med andra ord ha vunnit valet. På, antar jag, de unga och "medelfransosens" bekostnad.

Påminner om de gamla i Sverige som envist röstar på S trots att det finns bättre alternativ för dem.
Citera
2022-04-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Så är det.

Det tycks vara ömsesidigt: Macron tycker om de äldre - och de äldre gillar den "gamle mannen i en yngre mans kropp".

Sen har ju Macron en del tråkiga nyheter i bagaget för den delen av befolkningen som fortfarande är i arbetsför ålder: höjning av pensionsåldern från 62 till 64. Nödvändigt, men aldrig populärt med sådana nyheter.
Citera
2022-04-25, 10:37
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Inte precis oväntat att Macron tog hem det. Till dem som är besvikna nu vill jag säga att det var nog lika bra det. Ingen skulle ha lyssnat på Le Pen. I synnerhet inte som det politiska läget är just nu och definitivt inte andra EU-ledare.

Nu får vi hoppas på att det finns lite de Gaulle i Macron. Och att Merkel gör någon sorts informell comeback. Då kan det finnas hopp om livet om jag säger så.

Nej inte oväntat, Macron har fullt upp med att söka förlåtelse åt för kolonialmakten Frankrikes barbari i Afrika.
Citera
2022-04-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Helt klart har både Frankrike och Sverige varit lite för öppna de senaste 20-30 åren, och ligger lite "före" i mottagandet gentemot vad vi klarar av. Detta styrs nu om i båda länderna (har inte exakt koll på Frankrike men Sverige tar nu emot ca 10% antalet från MENA jämfört med för 5 år sedan).
Ja, bra tyvärr gick det för långt innan som nu tar 20 år att reparera..Varför tappade de greppet, det är jag intresserad av. Vem drev på våra länder och vad gjorde att de inte kunde tänka klart.
Finns många svenskar o säkert även fransmän som inte förlåter politikerna för det, kommar alltid att skava, och det utvärderar man vid att ev försvara sitt land eller fly
Citera
2022-04-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Nej inte oväntat, Macron har fullt upp med att söka förlåtelse åt för kolonialmakten Frankrikes barbari i Afrika.
Han har varit väldigt tyst om det eller har jag fel
Citera
2022-04-25, 10:55
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han har varit väldigt tyst om det eller har jag fel
Du har nog inte fel, minns bara jag hört det nämnas vid några tillfällen.
Citera
2022-04-25, 11:03
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jävla hög arbetslöshet Frankrike måste ha i så fall eftersom Macron vann stort.
Nej, Macron vann inte stort. Han fick ungefär 1/3 av de röstberättigades röster om man räknar in soffliggarna och blankrösterna. Han kommer att få en monumental uppförsbacke att vandra i om han ska "ena Frankrike" som han påstår sig vilja göra.

2/3 av fransmännen röstade INTE på Macron.
Citera
2022-04-25, 11:18
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Nej, Macron vann inte stort. Han fick ungefär 1/3 av de röstberättigades röster om man räknar in soffliggarna och blankrösterna. Han kommer att få en monumental uppförsbacke att vandra i om han ska "ena Frankrike" som han påstår sig vilja göra.

2/3 av fransmännen röstade INTE på Macron.

Räkna hur du vill men i relation till Le Pen vann har stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in