2022-04-25, 09:14
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nej tvärtom då spelar varje röst en roll. Idag blir det bara den som folk tycker är minst dålig. Rösta för någonting inte emot någonting.
De röstat ju för någon. Det är bara du som inte förstår hur det fungerar.

Nu vann den av folket accepterade kandidaten.
Hade det slutat vid första omgången så är det inte säkert att den kandidaten har det största stödet bland folket i stort.
Som att säga att svenska folket i stort vill ha sossarna i makten bara för att de är största parti. Men så långt har du väl inte tänkt
Citera
2022-04-25, 09:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det franska valet visar klart och tydligt att mannen på gatan i Frankrike vill ha mer EU, inte mindre. Ändå kommer du fram till att han vill ha det motsatta.
Din pilpul börjar bli för löjlig nu. Du påstod att anledningen till att Macron vann valet är att väljarna vill ha en federal EU-stat. Vilket det helt saknas belägg för.
Sedan backade du till att det är DU som vill ha en sådan stat & att du skiter i vad väljarna vill.

Du begriper väl att det är omöjligt att ta dig på allvar?
Citera
2022-04-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag ska inte ljuga, jag är riktigt besviken. Jag förstod absolut att Macron skulle vinna men hoppades verkligen Le Pen. Jag som är fransk medborgare röstade dessutom på Le pen.

Samtidigt får man se det som en stor vinst! 43% detta valet och bara 33% förra. Får hon ett försök till kommer det gå bra.

Du tillhör de 2% av dina röstande landsmän i Sverige som lade sin röst på Le Pen i första omgången. Macron och som tvåa Mélenchon skrällde.
Citera
2022-04-25, 09:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag ska inte ljuga, jag är riktigt besviken. Jag förstod absolut att Macron skulle vinna men hoppades verkligen Le Pen. Jag som är fransk medborgare röstade dessutom på Le pen.

Samtidigt får man se det som en stor vinst! 43% detta valet och bara 33% förra. Får hon ett försök till kommer det gå bra.
Det som är intressant är faktiskt att det är folk från 60 & uppåt, sk. boomers, som röstar på Macron. Yngre väljare hade en kraftig övervikt för Le Pen. Detta trots att jag antar att även franska skolor badas i globohomo-propaganda, precis som i övriga västvärlden.
Citera
2022-04-25, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Din pilpul börjar bli för löjlig nu. Du påstod att anledningen till att Macron vann valet är att väljarna vill ha en federal EU-stat. Vilket det helt saknas belägg för.
Sedan backade du till att det är DU som vill ha en sådan stat & att du skiter i vad väljarna vill.

Du begriper väl att det är omöjligt att ta dig på allvar?

Jag har aldrig skrivit att de franska väljarna vill ha en federal EU-stat. Jag har skrivit att Le Pen förlorade pga sin ambition att skjuta EU-projektet i sank. Du får försöka att klara av att förstå den distinktionen.

Jag har inte backat från någonting, och att bli "tagen på allvar" av dig det är liksom ingen komplimang.
Citera
2022-04-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Enligt Reinfeldt röstade 4/5 inte på Macron i första rundan.

liberala väljare blir äldre och är snart borta

var väl bland 70+ det fanns flest liberaler?
Citera
2022-04-25, 09:33
Avslutad
vem vann?
Citera
2022-04-25, 09:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag har aldrig skrivit att de franska väljarna vill ha en federal EU-stat. Jag har skrivit att Le Pen förlorade pga sin ambition att skjuta EU-projektet i sank. Du får försöka att klara av att förstå den distinktionen.

Jag har inte backat från någonting, och att bli "tagen på allvar" av dig det är liksom ingen komplimang.

Som sagt:
Citat:
Hade Le Pen varit mot massinvandring men för federalisering av EU så hade hon vunnit valet.
Att ljuga två gånger om sådant som går att kontrollera visar på att du inte är en seriös debattör.
Citera
2022-04-25, 09:35
Avslutad
att europa aldrig kan vara som asien, mer liberalt!!!!!
Citera
2022-04-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
liberala väljare blir äldre och är snart borta

var väl bland 70+ det fanns flest liberaler?

Snart? Folket blir ju äldre och äldre..
Citera
2022-04-25, 09:53
Avslutad
Citat:
Som sagt:

Att ljuga två gånger om sådant som går att kontrollera visar på att du inte är en seriös debattör.

"Hade Le Pen varit mot massinvandring men för federalisering av EU så hade hon vunnit valet" implicerar inte med nödvändighet att de franska väljarna vill ha en federaliserad EU-stat. Det implicerar, som jag skrivit hela tiden, att de franska väljarna inte kan tänka sig att rösta på någon som vill skjuta EU-projektet i sank. Distinktioner är uppenbarligen inte din starka sida.

(Apropå seriös debattör: Du gör reklam för partiet Nyans via bl a din signatur. I rest my case.)
Senast redigerad av Sinestro 2022-04-25 kl. 09:55.
Citera
2022-04-25, 09:54
Medlem
Citat:
Det som är intressant är faktiskt att det är folk från 60 & uppåt, sk. boomers, som röstar på Macron. Yngre väljare hade en kraftig övervikt för Le Pen. Detta trots att jag antar att även franska skolor badas i globohomo-propaganda, precis som i övriga västvärlden.

Det är som att säga här att invandrare är en stor tillgång till landet.. Inte ens miljöpartister kan tro på det själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in