2022-04-25, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Oj, och de kan inte kyla ner och frakta på båt?
I alla fall bra nyhet.

Både pipelines och båtar tar tid att bygga. Inget man ställer om till på en eftermiddag. Det tar flera år. Längre med handelsembargon och krig i Ukraina.
Citera
2022-04-25, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
"Orcher" "mongoler", det är många i den här tråden som kommer med rasistiska och russofobiska tillmälen. Det kanske är därför som ni stödjer de ukrainska nazisterna också. Brukar du säga heil hitler före du går till jobbet på morgonen?

Genomför man en orättfärdig invasion samt väljer att tortera, avrätta och våldta civila (däribland barn) så får man finna sig i dylika tillmälen.
Citera
2022-04-25, 06:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Oj, och de kan inte kyla ner och frakta på båt?
I alla fall bra nyhet.

Jo det kan de, men inte de volymer som kan exporteras med pipelines. Det är också långt mindre lönsamt och kräver sin infrastruktur. Att transportera gas till Indien på detta sätt är bara att glömma.

Sanslöst dumt av Putin att hamna i handelskrig med EU innan det ens finns en större pipeline till Kina.
Citera
2022-04-25, 06:53
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Ja antingen det eller är han på cellgiftsbehandling.. människan blir ju bara fetare och fetare i ansiktet fär varje gång man ser han på bild🧐

Diskuteras även att Putin skulle ha Parkinson's. Är Putin multisjuk? O, ja, Putin ser ju värre ut o uppvisar fler märkliga symptom varje gång han visar upp sig.

https://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/putin-fuels-parkinsons-rumours-after-26788141
Citera
2022-04-25, 06:54
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du får förnya historiekunskaperna. Königsberg hörde till Tyskland 1871-1945.
Ja, jag hade fel, fast lite rätt också. Det tillhörde kejsardömet Tyskland. Inte det vi kallar Tyskland idag, som jag syftar på. Men eftersom kejsardömet också kallades Tyskland så får jag väl erkänna att jag hade fel.
Citera
2022-04-25, 06:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ryssland försvarar Donetsk men med tanke på vad Ukraina har utsatt befolkningen där för måste Ukraina demilitariseras.

Vad fan snackar du om? RySSland kan inte ens försvara sina naZibränsledepåer.
NaZistPutin utsätter Donetsk för enorma risker, det enda ni försvarar är Putins ambitioner att bli 2000-talets Hitler.
Citera
2022-04-25, 07:01
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, jag hade fel, fast lite rätt också. Det tillhörde kejsardömet Tyskland. Inte det vi kallar Tyskland idag, som jag syftar på. Men eftersom kejsardömet också kallades Tyskland så får jag väl erkänna att jag hade fel.
Nej. Det tillhörde även under mellankrigstiden och då var det inget kejsardöme

Tyskland idag? Vad har det med saken att göra. Försök inte slingra dig.
Citera
2022-04-25, 07:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej. Det tillhörde även under mellankrigstiden och då var det inget kejsardöme

Tyskland idag? Vad har det med saken att göra. Försök inte slingra dig.
Klart jag försöker slingra mig
Citera
2022-04-25, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kejsardömet Tyskland upphörde 1918 så du hade fel där också

Edit: tvåa
Citera
2022-04-25, 07:05
Medlem
Putin hävdas inte vilja fortsätta några fredsförhandlingar efter sänkningen av Slava klass kryssaren Moskva. Sänkningen var en prestigeförlust som gjorde att han och invasionen har satts i sämre dager varvid han nu uppges vilja förnedra Ukraina extra mycket genom att inta så mycket territorium och så många städer som möjligt.

Borta är strategin om att genom snabba och djupa manövrar a la blixtkrig rycka in i Ukraina mot Kiev och Odessa. Istället är det en mer koncentrerad och söndermalande attack på bred front i öst med artilleri och bombardemang som i Mariupol, d.v.s. en lååååångsam och utdragen kampanj som nöter ned Ukraina. Rysslands manskap, artilleri och stridsvagnar i kvantitet mot Ukrainas dito. Således Putin slänger in rysk fattig kanonmat och satsar på att Ryssland håller ut längre än Ukraina.

Vidare så uppges amiralen Igor Osipov och vice-amiralen Sergej Pintjuk för Svarta havsflottan vara arresterade och satta på utredning av sänkningen. Problemet är att Stalin lät ju avrätta en stor andel av Sovjets befäl varvid förmågan sjönk drastiskt. Genom att ersätta högre befäl som inte "lyckats" i Ukraina med yngre och mindre erfarna lär ju inte direkt höja förmågan.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/rapport-bef%C3%A4lhavare-gripen-efter-moskvas-underg%C3%A5ng/ar-AAWxch1?ocid=msedgntp&cvid=07913365807746e5a9d7887 1eacec7af
Citera
2022-04-25, 07:09
Medlem
Citat:
Res till Ryssland och träffa folket där. Jag tror att det skulle få dig att se världen med lite andra glasögon.
Nu har jag varit i Ryssland ett par gånger för mycket i affärer.
Åker du ut till landsbygden så kommer du se saker du i te sett i Europa sen andra världskriget.
Samt att du har svårt som svensk att fatta nivån på korruption.
En betydande del av den Rysslands befolkningen lever på en nivå vi hade i Sverige under 1800talet.
Men en stor del av den övre meddelklassen i storstäderna har haft en bra period undet några år, frågan är hur de kommer att ta sin fallande levnadsstandard.
Citera
2022-04-25, 07:10
Medlem
barkeepers avatar
Det här fenomenet med våödtäkter.

Vad är det i kulturen som gör en del arméer mer benägna att hålla på så under krig?

Jag vet att USA höll på så under Vietnam också, men har inte intrycket av att så är fallet i samma utsträckning längre.

Det vore intressant att förstå, och lära sig av. Och är en krigs-våldtäkt drivet av samma saker som driver en freds-våldtäkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in