Jag har inget emot ryssar som kritiserar Rysslands regim, vilket många ryssar som bor i Sverige gör. Men den ryska befolkningen är jag osäker på vad de har för värderingar. Vissa tidningsartiklar säger att intervjuer visar att ryssarna faktiskt har en hel del kunskap om vad som pågår i Ukraina, och känner empati med ukrainska folket, men att ryssarna ändå vill ha kriget med Ukraina. Se t.ex.
http://flamman.se/a/aktivister-kartlagger-ryssarnas-installning-till-kriget . Fortfarande har ryssarna access till Wikipedia, utländska tidningar och vissa sociala medier. Om det är sant så är de ett etiskt klandervärt folk. Andra tidningar säger att intervjuer visar att ryssarna inte alls vet vad som händer. Se t.ex.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryssar-far-se-bilder-fran-ukraina-inte-hort-att-putin-startat-krig/.
Jag tänker mig tre grunder till ryssarnas märkliga värderingar: (1) Ryssarna är på riktigt rädda, för att de tror på Putins och hans kumpaners påståenden om att Nato planerar att snart starta ett krig mot Ryssland, eller redan har startat det, eller så tycker de att Natos ekonomiska sanktioner mot Ryssland är jämförbara med ett anfallskrig. (2) Ryssarnas tror sig vara på den goda sidan för att de tror på Putins påståenden om att ryssar i östra Ukraina har förföljts av de nazistiska arméer som har verkat där. (3) Dessutom köper många ryssar Putins revanschlust och vill återupprätta gamla Sovjets territorium och stärka sin ekonomi. Deras nationella stolthet är sårad av att Ryssland är marginaliserat.
Detta är extrem nationalism och är alltid etiskt svaga värderingar. Lär och se alla AFS:are och SD:are vad som händer om nationalism får vara enda rättesnöret.
Ts, har du empati med ukrainarna? Är du emot folkrätt, demokrati, mm? Har du själv ryska rötter?Hur långt tycker du att Putin kan gå utan att det är etiskt klandervärt? Kemvapen, kärnvapen, eller att attackera fler neutrala länder, som Finland och Sverige? Anser du själv att detta är ett anfallskrig startat av Ryssland eller Nato?
Ts, du tycker kanske att ryssarna är precis som vi svenskar? Att deras natorädsla är lik den ryssrädsla vi svenskar är uppfostrade med - vi har lärt oss att den dag tredje världskriget bryter ut så vill Ryssland med Kinas stöd återupprätta sovjet, och bekämpa demokratin i världen. Nu trissas kritiken mot Ryssland upp i svenska medier, och därför hejar den svenska majoriteten på när vi skickar vapen som förmodligen har dödat hundratals unga ryska soldater. Många i EU talar om att Ukraina kämpar vårt krig mot Ryssland, så ryssrädslan är stor i hela Europa.
Men det är stor skillnad på att vilja skydda sig mot ett anfallande revanschistiskt land, och att döda tusentals civila i dess på civilbefolkning. Ryssarnas natorädsla är en rädsla för ett hypotetiskt krig långt in i framtiden, och det duger inte som argument för att starta ett proxykrig på riktigt genom ett anfalla ett neutralt land, och orsaka så många civila offer.