2022-04-25, 00:50
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En sista sagodjurs-spaning för kvällen, denna med militärstrategisk koppling. Så här låter vår Kreml-trogne vän i tråden nu:

Allt går utmärkt för Ryssland kan vi se i inläggen, och om det inte gör det har de obegränsade resurser och kan lägga allt de vill i grushögar.

... och så här lät det när det begav sig vid tiden för angreppet mot Kiev:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Det finns ingen motsättning i att Ukraina bjöd på hårdare motstånd än vad Ryssland hade förväntat sig och att det aldrig har varit ett uttalat syfte med den särskilda militära operationen att erövra Kiev. Eftersom att du verkar roa dig åt att läsa mina gamla inlägg så kan du se att jag har diskuterat Ukrainafrågan under många år och emellanåt omvärderat mina ställningstaganden. Tråkigt att du försöker trollsmeta mig istället för att argumentera i sak.
Citera
2022-04-25, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
I den särskilda operationen deltar cirka 175 till 190 tusen ryska soldater utav mer än en miljon aktiva ryska soldater (plus två miljoner reservister). Jag skulle inte kalla det "allt Ryssland har".

Du har inte fattat att Ryssland har kört en afghan eller hur?
På papperet är deras krigsmakt formidabel men i verkligheten har dom inte mycket mer än detta.

Visst kan dom börja mobilisera men då måste dom förklara krig och sen kalla in äldre årskullar värnpliktiga för nån typ av träning så ett år bort är ju den förmågehöjningen.
Citera
2022-04-25, 00:51
Medlem
Citat:
Det är ett realpolitiskt faktum att Ryssland är en kärnvapenmakt och Ukraina är inte det. Om Ukraina invaderar Ryssland är det möjligt att Ryssland behöver använda sig av dessa och det kommer inte att sluta bra för Ukraina.

Varför då nu när du anser att Rysslands krigsmakt är världsbäst?
Motsäger dig själv lite här.
Citera
2022-04-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Ryssland har kastat in nästan allt tillgängligt som de har (utan allmän mobilisering) i Ukraina-kriget.

Du kan ju inte räkna in helt irrelevant personal, som t.ex personal som hanterar kärnvapen eller sitter i ubåtar. Eller menar du att de ska ta varsin automatkarbin och ge sig in i Ukraina och strida på jordbruksåkrarna? Vem ska då hantera kärnvapnen och ubåtarna?

Där blev Zelensky ägd

Japp, dom har nästan kört slut på allt dom har och inte uppnått ett skit.

Finns dom som tror att Putins uppdrag är att demilitarisera Ukraina men det är att ge honom för mycket kredit. Han är en fullfjädrad diktator som satsade allt på rött och förlorade.
Citera
2022-04-25, 00:54
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Och hur många ukrainska soldater finns det kvar i Mariupol? Utanför Azovstal: 0.
Det är ändå ett rysk fiasko.
Och vad använder Putin Kadyrovs trupper till egentligen?
Vi vet att de inte slåss vid fronten.
Kan det vara att tvinga DNR/LPR milisen att slåss likt NKVD trupper under andra världskriget?
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför då nu när du anser att Rysslands krigsmakt är världsbäst?
Motsäger dig själv lite här.
Nej, för det handlade om Ukrainas potentiella invasion av Ryssland. Om man invaderar en kärnvapenmakt får man räkna med att bli bombad med kärnvapen. Därför vore det en självmordsoperation för Ukraina att invadera Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Det mongoliska folket har goda och vänskapliga relationer med det ryska folket.

Nä, Kina har territoriella anspråk på Ryssland.
Citera
2022-04-25, 00:55
Medlem
Citat:
Nej, för det handlade om Ukrainas potentiella invasion av Ryssland. Om man invaderar en kärnvapenmakt får man räkna med att bli bombad med kärnvapen. Därför vore det en självmordsoperation för Ukraina att invadera Ryssland.

Jo det fattar väl vem som helst att Ukraina inte kommer göra
Citera
2022-04-25, 00:55
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är ändå ett rysk fiasko.
Och vad använder Putin Kadyrovs trupper till egentligen?
Vi vet att de inte slåss vid fronten.
Kan det vara att tvinga DNR/LPR milisen att slåss likt NKVD trupper under andra världskriget?
Jag tycker mer att det liknar en ukrainsk tragedi men vi har uppenbarligen olika syn på situationen.
Citera
2022-04-25, 00:56
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jo det fattar väl vem som helst att Ukraina inte kommer göra
Säg inte det. Washington beordrar och Ukraina lyder.
Citera
2022-04-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Gått utmärkt för ukrainsk soldater i Mariupol man håller fortfarande staden och de ryska invasiva våldtäktshären har reducerats från 14000 -> 4000K+ på 61 dagar rätt bra resultat endå håller du inte med

Oj har du källa på dom siffrorna?

Tror Ukrainas försvarare var 11 000 - 14 000 vid start och nu nere på under 3000 så det är fullt rimligt att Ryssarna förlorat så pass mycket där men ser gärna en källa.
Citera
2022-04-25, 00:58
Medlem
Citat:
Det finns ingen motsättning i att Ukraina bjöd på hårdare motstånd än vad Ryssland hade förväntat sig och att det aldrig har varit ett uttalat syfte med den särskilda militära operationen att erövra Kiev. Eftersom att du verkar roa dig åt att läsa mina gamla inlägg så kan du se att jag har diskuterat Ukrainafrågan under många år och emellanåt omvärderat mina ställningstaganden. Tråkigt att du försöker trollsmeta mig istället för att argumentera i sak.

jo Putin sa i sitt tal att dom skulle ta hela Ukraina + Kiev.

Rätt taskigt mot 10 000 döda ryssar runt Kiev om det var lögn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in