2022-04-24, 21:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Det är stora nyheter om att Ukraina får en handfull flygplan. Ryssland har tusentals.
Det är stora nyheter om att Ukraina sänker ett ryskt fartyg, Ryssland har 200 fartyg till och 50 ubåtar.
Det finns flertal analyser om varför ryskt flyg har misslyckats så katastrofalt i Ukraina. Det finns givetvis inga tusentals flygplan att sätta in i Ukraina. Ryssland har en lång gräns och min gissning är att deras maxantal de kan avvara redan opererar över Ukraina. Varför har de då inte luftherravälde? En fråga du kan fundera på en stund. En handfull flygplan från Ukraina hade kunnat vara tillräckligt.

200 fartyg och 50 ubåtar? Vågar du gissa hur många av dessa som är sjödugliga och aktiva i dagsläget?
Sedan var RFS Moskva deras flaggskepp i Svartahavsflottan. Det är som att Irak hade sänkt ett amerikanskt hangarfartyg i Persiska viken 2003. Symboliskt sett.
Citera
2022-04-24, 21:17
Medlem
Citat:
Det är stora nyheter om att Ukraina får en handfull flygplan. Ryssland har tusentals.
Det är stora nyheter om att Ukraina sänker ett ryskt fartyg, Ryssland har 200 fartyg till och 50 ubåtar.

Det var ett av Rysslands största, modernaste och kraftigast beväpnade fartyg som sänktes. Sant att Ryssland har massor av fartyg. Men de vid Kolahalvön, Kaliningrad, Leningrad (jag antar att det är så staden bör kallas nu, igen) eller i Vladivostok vinner inga krig i Ukraina.
Citera
2022-04-24, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns flertal analyser om varför ryskt flyg har misslyckats så katastrofalt i Ukraina. Det finns givetvis inga tusentals flygplan att sätta in i Ukraina. Ryssland har en lång gräns och min gissning är att deras maxantal de kan avvara redan opererar över Ukraina. Varför har de då inte luftherravälde? En fråga du kan fundera på en stund. En handfull flygplan från Ukraina hade kunnat vara tillräckligt.

200 fartyg och 50 ubåtar? Vågar du gissa hur många av dessa som är sjödugliga och aktiva i dagsläget?
Sedan var RFS Moskva deras flaggskepp i Svartahavsflottan. Det är som att Irak hade sänkt ett amerikanskt hangarfartyg i Persiska viken 2003. Symboliskt sett.

Strategi är inte din grej.
Citera
2022-04-24, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det var ett av Rysslands största, modernaste och kraftigast beväpnade fartyg som sänktes. Sant att Ryssland har massor av fartyg. Men de vid Kolahalvön, Kaliningrad, Leningrad (jag antar att det är så staden bör kallas nu, igen) eller i Vladivostok vinner inga krig i Ukraina.

Det är resurser som kan användas, det är strategi att inte använda dessa i nuläget. Inte sant?
Man har helt enkelt valt att inte gå in i en maximal offensiv.
Citera
2022-04-24, 21:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Strategi är inte din grej.

Vilket fantastiskt svar. Det fick mig faktiskt att skratta.

Så strategi är din grej. Asbra ju.
Citera
2022-04-24, 21:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är resurser som kan användas, det är strategi att inte använda dessa i nuläget. Inte sant?
Man har helt enkelt valt att inte gå in i en maximal offensiv.
Svarta havet är avstängt för ryska fartyg. Inga mer kommer in utan Turkiets medgivande.
Men det vet väl du?! Mr Strateg!
Citera
2022-04-24, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Svarta havet är avstängt för ryska fartyg. Inga mer kommer in utan Turkiets medgivande.
Men det vet väl du?! Mr Strateg!

Dom allra flesta förstår att det här är en David mot Goliat-situation. Ukraina ber hela tiden om hjälp från allt och alla av den anledningen. Våra svenska experter var övertygade om att Ukraina inte hade förmåga att motstå ett angrepp så här länge.

Någonstans i den här situationen får du för dig att helt plötsligt gäller det omvända.

Anmärkningsvärt.
Citera
2022-04-24, 21:39
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Sanktioner är inte krig.
Rysslands ekonomi är 1.5% av världsekonomin så det förekommer inget ekonomiskt krig, ryssland är en dvärg.

Nej, men du är en dvärg. Det var tre obevisade påståenden på raken. Jag är trött på dig.

Den som vill kan läsa om hur världen i stort ser på kriget här, Noam Chomsky: https://truthout.org/articles/chomsky-peace-talks-in-ukraine-will-get-nowhere-if-us-keeps-refusing-to-join/
Citera
2022-04-24, 22:00
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Nej, men du är en dvärg. Det var tre obevisade påståenden på raken. Jag är trött på dig.

Den som vill kan läsa om hur världen i stort ser på kriget här, Noam Chomsky: https://truthout.org/articles/chomsky-peace-talks-in-ukraine-will-get-nowhere-if-us-keeps-refusing-to-join/
Du verkar bli trött när du får fakta, kanske vila kudden lite lilla du.
Citera
2022-04-24, 22:02
Medlem
Enligt aftonbladet avskedar och fängslar Putin en massa högre befälhavare pga missnöje kan det verkligen stämma?

Vem ska sköta kriget isf, tror ni att han har en massa erfarna gubbar som kan ta över och sköta pappersarbetet på högkvarteret?
Citera
2022-04-24, 22:08
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
En jude berättar gärna om hur mycket stryk han har fått, men han berättar aldrig varför - östeuropeiskt ordspråk.

Fantastiskt ordspråk, jag tar till mig detta.
Citera
2022-04-24, 22:22
Medlem
Citat:
Dom allra flesta förstår att det här är en David mot Goliat-situation. Ukraina ber hela tiden om hjälp från allt och alla av den anledningen. Våra svenska experter var övertygade om att Ukraina inte hade förmåga att motstå ett angrepp så här länge.

Någonstans i den här situationen får du för dig att helt plötsligt gäller det omvända.

Anmärkningsvärt.

Jag tror att alla, inklusive svenska experter, blev förvånade över hur ineffektiva ryssarna har varit. Förlusterna är stora, både i strid och av andra skäl (fordon som går sönder, kör fast i leran, åker vilse eller får slut på bränsle). Det är en helt annan lägesbild nu. Snart är Putins enda utväg att hota sig till seger med hjälp av kärnvapen, och där är det inte alls säkert att han har sina generaler och rådgivare med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in