2022-04-24, 08:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 191213
Min polare har 40.000 som sopgubbe i Stockholm.
Tidiga morgnar och slitigt inne i stan med trånga utrymmen. Bättre att köra i villaområden där maskiner lyfter allt.
Men vad är haken?

Ett jobb som ger en lön långt över medel där allt som behövs är ett lastbilskort, någorlunda rörlighet i armar och ben och en viss förmåga att komma ihåg vilken nyckel som går vart trots att numret är bortslipat .

Som jag har förstått det är det oerhört svårt att få de här jobben. Det går inte för vem som helst att söka dem. De publiceras aldrig offentligt utan går bara till vänner och släktingar.
Citera
2022-04-24, 09:38
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Har man en mer än 30 i IQ så blir man lätt en politiker, om man nu har en sådan böjelse...
Minister pratar vi om.
Citera
2022-04-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tack men du får nog förklara en gång till. Har Norrland hög eller låg arbetslöshet i förhållande till anställningsbarhet. Om hög borde lönerna vara lägre. Min bild är att lönerna är högre pga att det finns många jobb i relation till sökande som är relativt lågt. Nu beror det givetvis på var i Norrland🙂
Norrland har hög arbetslöshet i förhållande till anställningsbarhet. Därför är lönerna betydligt lägre jämfört med nedre halvan av landet.
Citera
2022-04-24, 16:19
Medlem
Incendios avatar
En sjujäkla säljare med superbra villkor?

Utbildning kan man klara sig utan. Det är mer att du inte har erfarenhet som är ett problem. Vill du inte utbilda dig så får du ta ett jobb, bli väldigt duktig och arbeta dig uppåt. Det tar tid. Min man gjorde så. Han har en yrkesutbildning från gymnasiet, lastbilschaufför. Han arbetade som det ett tag och körde lite olika typer av körningar. Sedan började han arbeta i lastbilsverkstad. Han var ju inte mekaniker, men fick ändå göra det mesta(samtidigt såg han till att hålla igång körningen genom att hoppa in när det behövdes, behålla YKB och farligt gods-kompetensen och sånt). Sedan blev han transportledare och lärde sig allt logistiskt(samt höll igång körningen etc). Han blev väldigt duktig på det och rekryterades till ett annat företag som transportledare och lokal fordonschef(där körningen samt verkstadsarbetet gav honom jobbet). Nu är han terminalchef och sitter i ledningsgruppen på ett stort företag. De andra i ledningen har en massa fina utbildningar, men maken har fått sitt genom erfarenhet av flera delar av samma bransch, gammal god arbetsmoral/hårt arbete, att han intresserat lärt sig om alla delar av branschen samt att han nätverkat. Det tog nästan 14 år från studenten från fordonsprogrammet (visserligen hade det kanske gått fortare om vi inte skaffat barn och varit föräldralediga och sånt, inte bra för karriären).
Citera
2022-04-24, 16:53
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Vi har två tjejer på mitt åkeri. Finns många tjejer i branschen och fler blir det.
Och alla stannar kort tid/blir förflyttade för att de ska sluta för att de inte klarar jobbet. Jag vet inte hur många kvinnliga chaufförer maken haft anställda som slutat tvärt för att de inte pallar. Flera har slutat med en stor scen där de bryter ihop eller sticker ifrån lastbilen hos kunden. Värst var hon som blev förbannad för att arbetet var tungt och hon var tvungen att komma i tid så hon stannade lastbilen på en skogsväg och spred ut godset i skogen. Sedan hämtade pojkvännen henne och lastbilen stod kvar. Eller klassikern(ja, det har hänt mååånga gånger) kvinnliga chaufförer med barn "vabbar" så fort de ska ha de oglamourösa körningarna. Till slut tröttnar närmaste ledningen och förflyttar henne till den skitigaste av skitkörningar och hon slutar självmant. Sambon/maken får försörja tills hon ganska snabbt hittat ett nytt jobb(eftersom att alla större åkeriers högsta ledningar vill ha kvinnliga chaufförer för att det ser bra ut på pappret), och sedan börjar det om på nästa ställe. Eller när maken ofta efter sin arbetstid fick åka ut till mataffärer för att lossa åt tjej-chaffisen för att "den enda mannen här är chefen och han sitter i möte".
Senast redigerad av Incendio 2022-04-24 kl. 17:09.
Citera
2022-04-24, 17:20
Medlem
Jag blev rörmokare efter gymnasiet
Vi har 38k i månaden.
Hört folk som gör sitt cert efter 1 års utbildning och därefter få full lön

Man behöver ju dock lära sig ganska kvickt men när man väl kan det är det väldigt fritt och all möjlighet att jobba svart

Du får inte heller ha tummen mitt i handen
Citera
2022-04-24, 17:32
Medlem
Trafiksäkerheten på olika vägarbeten runt om i Sverige nu på sommaren är mitt tips..
långa dagar och helger ger +35.000sek/månad..
enda svårigheten är att komma in i gänget utan kontakter..
Citera
2022-04-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Vad jobbar du med då? Om du nu vill bidra till tråden

Arbetar som systemadministratör inom en väldigt specifik bransch. En bransch som för tillfället är väldigt het. Mer än så kan jag inte säga utan och outa mig själv.
Citera
2022-04-24, 21:13
Medlem
Volta.1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Trafiksäkerheten på olika vägarbeten runt om i Sverige nu på sommaren är mitt tips..
långa dagar och helger ger +35.000sek/månad..
enda svårigheten är att komma in i gänget utan kontakter..
HAHAHAHAHAHAHA, Kontakter? Din mamma eller?
Citera
2022-04-24, 23:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justforthefun
Utbilda dig till mjukvaruutvecklare och ta ett jobb i sthlm. Inga problem att få 35k ingångslön och 50k efter 3 år. Så visst finns det bra utbildningar.
Jämfört med sopåkaren börjar du alltså 4 (?) årslöner efter förutom dina CSN-lån. Detta ska du först tjäna in jämfört med sopåkaren innan du ens är i balans. Du kan göra matten själv.
Citera
2022-04-24, 23:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Du kan inte jämföra jobb på det sättet.

Lärare blir man för att man brinner för att bli lärare, trots att lönerna är i nivå med vad en snickare tjänar.

Två stora skillnader. Lärarens lön finansieras av skatter, snickarens av vad marknaden är beredd att betala. Läraren har generellt sett en tryggare anställning och sliter inte ut kroppen på samma sätt. Snickarens kropp är oftast i princip slut vid 60 års ålder.

Jämför exempelvis vårdbiträde med sjuksköterska istället.

Jag är själv civilingenjör och skulle aldrig ha kunnat ta mig dit jag är idag utan högskoleutbildning.

Den forskning du hänvisar till tar inte hänsyn till typ av jobb.
Den forskning jag hänvisar till tar inte hänsyn till att man "brinner för" ett yrke därför att det är forskning som rör vilka utbildningar som lönar sig. Den tar heller inte hänsyn till vilken bokstav yrket börjar på eller om man huvudsakligen sitter eller står när man utövar det.
Citera
2022-04-24, 23:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Fast här försvann sopbilsbolaget från Stockholm. Konkurs tror jag.

LL
Det tror jag inte. I det fallet jag minns så anställdes nya och saken löste sig. Konkursen har i så fall inte att göra med frågan om nycklarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in