2022-04-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
...

Vapen strömmar nu in i Ukraina i stora mängder och av hög kvalite från hela Nato. Det är Ryssland och ryska folket även de i Ukraina som är David och Ukraina/Nato som är Goliat.

Det värsta och grövsta med er Nato-krigsivrare är att ni tycks vägra tro att ukrainska armen gör stora förluster den med.

Det dör massor av folk i det här kriget, ukrainare, ryssar, civila och soldater. Ni tycks tro att det här är en kul lek där Nato får pröva sina överlägsna vapen. Krig är vedervärdigt!

Helt sant blev David (Ukraina) sedermera Goliat med Europas och Natos hjälp. Vilken miss av ruzzen.
Helt sant att krig är vedervärdigt, därför bäst att inte göra som ruzzen och starta ett.

Det spelar ju ingen roll hur mycket man kallar Nato krigsivrare i det här läget efterosom aggressorn, som det går pissdåligt för, är Ryssland. När Nato anfaller nästa gång så kan vi diskutera det, men just nu är det Ryssland som anfaller och inget annat.
Citera
2022-04-24, 18:32
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det kan vara svårt att greppa för bortskämda svenssons men när man är i krig prioriteras inte ”ta skit” eller ”slå tillbaka”. Vi spelar inte CS nu. Det viktiga är vad som gynnar en mest. Det gynnar ukraina mest att inte slå tillbaka och få andra länders sympati. Inte mer komplicerat än så.
Så kan det vara 😅.
Men vad betyder CS, som du så fermt hänvisar till. Spel?
Men håller inte med. Logiskt sätt borde Ukraina slå tillbaka och logiskt sett borde andra länder tycka det vara med rimligt.
Citera
2022-04-24, 18:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det kan vara svårt att greppa för bortskämda svenssons men när man är i krig prioriteras inte ”ta skit” eller ”slå tillbaka”. Vi spelar inte CS nu. Det viktiga är vad som gynnar en mest. Det gynnar ukraina mest att inte slå tillbaka och få andra länders sympati. Inte mer komplicerat än så.
Pris för dagens dummaste kommentar.
Ska ett fritt land bara lägga sig på rygg?
Ni hade väl trott det , sorry ivans
Citera
2022-04-24, 18:34
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mera om Putins tankar om att inte söka en diplomatisk lösning (förhandla om fred).

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Om Putin blev rasande över flaggskeppet Moskvas sänkning undrar om han börjar tugga mattor när Ukrainarna spränger bron till Krim, USA har ju levererat resurser för en sådan operation.
Den där bron kostade ca 228 miljarder rubel när den blev färdigbyggd.

Ett fint mål får jag säga.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Så Azov-bataljonen är nu ett minne blott. Jag känner ingen glädje över att hundratals idioter är döda. men det var väntat. Så går det när man satsar på fel "häst". Må jorden vara lätt för dem. De kämpade hårt men förlorade. Någon måste alltid förlora. Alla kan inte vinna.

Är alla döda nu?
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
De belägrade förorter norr om Kiev. De hade en nästan 3 mil lång kolonn påväg till Kiev men som Ukrainska armén fick stopp på genom 3 briljanta manövrar.

1. De attackerade fordonen längst fram i kolonnen så att den stannade upp
2. De förstörde bron bakom så att de inte kunde vända om
3. De förstörde en damm som gjorde så att stora landmassor översvämmades i ett redan blött och lerigt landskap, så de kunde inte lämna vägarna utan risk att fastna.

Denna kolonn som Ryssland skapade kan vara den största militära blundern senaste 200 åren.
Konvojen var där för att uprätthålla ukrainska styrkor i Kiev för att sedan lämna och ansluta sig till trupper längre österut. Med Ukrainas "briljanta manövrar" och "Ghost of Kyiv" () borde man väl ha kunnat slå ut konvojen utan problem, eller hur?
Citera
2022-04-24, 18:35
Avslutad
Citat:
Det är fake news om kryssaren Moskva. All MSM har tagit bort "nyheten". Bilder hade dykt upp för länge sen om det vore sant.

För övrigt syns inte några NATO-, USAF-, RAF-flyg m m på flightradar24 längre. Har man slutat flyga?

Så Moskva har inte sjunkit, ok. Var anser du att Moskva är nu? Sevastopol?
Citera
2022-04-24, 18:36
Medlem
jhww82s avatar
Citat:

Så om Sverige blir invaderat av Ryssland så ska vi bara ge upp?

Om en kvinna blir våldtagen så ska hon inte göra motstånd?

Jag förstår inte din logik. Ryggradslös är den iaf och smått landsförrädisk också.
Citera
2022-04-24, 18:36
Avslutad
Citat:
Att jag kommer att flytta ifrån Sverige i framtiden är glasklart p g a av att landet är förstört med och av svartingar. Jag siktar på någonstans i en schweizisk alpdal. Lika bra att sikta så högt det går så kanske man hamnar hyfsat högt ändå.

Rostov-na-Donu har jag faktiskt besökt som turist. Det går att hur klart som helst att hamna på sämre ställen i Ryssland.

Det finns ingen paranoia i Ryssland angående NATO. Allt genomförs genomtänkt och pragmatiskt. Hade inte ryssarna satt ner foten nu så hade de varit schack matt i framtiden. Nu är det istället NATO som expanderat färdigt. Ukraina är stängt, Moldavien är stängt och Sverige och Finland kommer att ta sitt förnuft till fånga. Bara gristrynen som Kristersson kommer att skrika.

Du ska nog titta på lite rysk tv vad man tycker och känner för NATO
Citera
2022-04-24, 18:37
Avslutad
Citat:
Svårt. Jag är född i Sverige och räknar jag bort alla år utomlands på olika ställen så har jag ändå tillbringat över 40 år här. Vart anser du att jag ska ta vägen?

Sverige och Finland kommer aldrig att gå med i NATO. Jag litar på SD och att de röstar med S mot NATO-medlemskap. Finländarna är mer pragmatiska och när det väl kommer till kritan så gräver de ner vad de nu grävt upp.

Du litar på vem sa du?
Citera
2022-04-24, 18:37
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ryssland har inte officiellt förklarat krig, även om de givetvis har utfört krigshandlingar mot Ukraina. Så länge Ryssland officiellt inte är i krig så kan Putin inte genomföra en allmän mobilisering enligt rysk lag och måste hålla sig till kontraktsanställda samt värnpliktiga från innevarande årskullar. Om det blir svårt att ersätta förlusterna från dessa så kan ha behöva mobilisera landet. Det kommer troligen inte bli särskilt populärt bland befolkningen i de mer civiliserade delarna av Ryssland, Moskva och St Petersburg
Hur kan man anfalla ett annat land utan att det är en krigsgärning? En krigsförklaring.
Finns det internationella former för det?
Citera
2022-04-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Konvojen var där för att uprätthålla ukrainska styrkor i Kiev för att sedan lämna och ansluta sig till trupper längre österut. Med Ukrainas "briljanta manövrar" och "Ghost of Kyiv" () borde man väl ha kunnat slå ut konvojen utan problem, eller hur?

Dream on.
Man måste nog ha en bordsskiva att hålla i om man skall tro på det där fantasifostret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in