2022-04-07, 05:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ingen aning vad du menar, men du förstår nog själv att Putin ljuger.

Alla medier i HELA världen har en annan åsikt om vad som händer än Putin.
1 person säger en sak 50 andra säger en annan sak, Vem ska man tro på?
Det hjälper så klart stort att se alla videos som visar hur brutala. Ryssland är.

Jag håller inte med. Mycket desinfomation i västmedia. Hotbilden har säkert ökat mot Putin efter kriget. Kolla in hans motorcade innan kriget... 92 fordon...
https://www.youtube.com/watch?v=kkUL1jujW2c
Citera
2022-04-07, 05:28
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Putin har 75 % folkligt stöd. Hur många procent stöd har Azov-nazisterna?
Jag kan tänka mig att Azov-förbanden har 100% folkligt stöd för tillfället. Men det beror vem man frågar och på vilket sätt undersökningen görs. Du kan säkert ge oss en länk till undersökningen om Putins stöd, eller?
Jag tror inte Putin ens har 75% stöd inom sin familj och närmsta vänkrets idag.
Citera
2022-04-07, 05:30
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Putin har 75 % folkligt stöd. Hur många procent stöd har Azov-nazisterna?
Så ” folkligt stöd” rättfärdigar krigsförbrytelser?
Är du efterbliven?
Citera
2022-04-07, 05:39
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Du kan ju börja med att ställa dig följande fråga:

Om länderna som stoppade folkmorden i forna Jugoslavien och Libyen inte varit medlemmar i NATO, tror du det hindrat dem från att ingripa militärt?

Jag förstår inte vad det är du vill ha sagt. Min fråga var retorisk och svaret var inget eller ingenting. D v s om NATO enbart varit en försvarsallians så hade inte folkmordet på bl a civila från deras flyg samt vapenleveranser till islamister inträffat. Nu inträffade det vilket bevisar att NATO är hycklare och psykopater.

Citat:
I Libyen-insatsen deltog exempelvis flera icke-medlemsländer aktivt. Däribland Sverige. Och koalitionen genomförde insatsen med godkännande från FNs säkerhetsråd, samt avslutade den när FN sade till dem att göra det. Det var helt enkelt en situation där hela världen (ingen röstade emot Resolution 1973) kom överens om att stoppa Ghaddafi, och NATO gavs ledarskapet eftersom det var den mest praktiska lösningen. Det var alltså inte en NATO-insats, utan en NATO-ledd insats. NATOs medlemsländer hade kunnat delta som enskilda länder i koalitionen istället, men det hade varit rätt fånigt.
I efterhand har diverse skurkstater, däribland rövhålet Ryssland, velat få det till att Libyen-insatsen är ett exempel på NATO-aggression. Trots att Ryssland själv -med veto- valde att ej motsätta sig insatsen.

Sverige deltog inte militärt i NATO:s operation i Libyen. Det var en renodlad NATO-insats från mördarsekten. Om man utmålar sig att enbart vara en "försvarsallians" så rimmar det sen illa med döda civila, samt många barn, i Benghazi, Tobruk, Tripoli m m. Du vet mycket väl att NATO inte enbart är en försvarsallians. De är psykopater.

Citat:
Jugoslavien-insatserna 1995 och 1999? Tja, jag vet inte riktigt om jag tycker de ens behöver rättfärdigas. Och jag orkar definitivt inte återge allt ineffektivt diplomatiskt tråcklande som föregick det slutliga besluten att aktivera NATO.
Men operationen 1995 genomfördes på FNs uttryckliga begäran (du vet, organisationen i vars säkerhetsråd Ryssjävlarna har veto).
Och hade det inte varit för veto från två skurkstater jag knappast behöver nämna vid namn så hade NATO fått godkännande från världssamfundet även 1999.

Inte rättfärdigas? Varför finns då artikel 5 och när gäller den? Lite godtyckligt så där tydligen. Det fanns INGEN stridande part i fd Jugoslavien som hade rätt att åberopa artikel 5. NATO valde helt själva att hjälpa islamister.

Citat:
Nu har du ditt svar. I fortsättningen får du ta upp ämnet i de många andra trådar som faktiskt handlar om NATO och inte Ukraina. Och där dina frågor redan besvarats. Om, och om, och om, och om, igen...

NATO opererar både med folk och med vapen och materiell i "Ukraina". Min frågeställning är helt legitim. NATO har mördat sig igenom Balkan, Mellanöstern, Nordafrika och nu "Ukraina" och ingen har än så länge kunnat stoppa dem. Nu har ryssen fått nog i "Ukraina" och precis som Europas framtid så kommer NATO att bromsa in.
Senast redigerad av I-van-Toer 2022-04-07 kl. 05:42.
Citera
2022-04-07, 05:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Din förmåga att avstå att ta in relevant information och ersätta den med din egen är lite beundransvärd.

Det finns givetvis en helt annan anledning att återge dessa galna tankar än att man sympatiserarar med dem. Om du bemödade dig med att läsa länken jag bifogade så skulle du se att ”toktankarna från en dåre” publicerades på en sida som drivs av Rysslands informationsministerium. Det framgår längst ner på websidan:

Registration certificate El No. FS77-57640
Founder: Federal State Unitary Enterprise International Information Agency "Russia Today"
 (IA "Russia Today").

(https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html)

Nu när du vet detta, anser du fortfarande att Lifvendahls påstådda kommunistiska sympatier är problemet? Kan det kanske ändå vara så att Sovjet och dess förlängning Putin-Ryssland är det dödliga hotet mot Sverige och dess demokrati, liksom våra grannländer?

Jag har plågat mig igenom den sinnessjuka ryska snömosen. Riktigt skrämmande! Maken till omskrivningar och tokigheter har inte funnits sedan Nazityskland folkmordspropaganda. Den ryska cancersvulsten utgör inte bara ett pågående existentiellt hot emot Ukraina och det ukrainska folket. Den utgör ett existentiellt hot emot hela västvärlden och hela dess befolkning, naturligtvis inklusive Sverige och svenskarna. Jag kan se framför mig ryska sinnessjuka utläggningar om "den svenska HBTQ-nazismen" framför mig. Det skrämmande är att den sinnesjuka ryska regimrn sitter på hälften av världens kärnvapen.

Vi bör stödja Ukraina och dess folk på alla tänkbara sätt.

Sverige bör, givetvis, få med i NATO.

NATO och hela den fria världen bör förbereda sig för allt, inklusive det värsta tänkbara scenariot.

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-07, 05:55
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
[/b]

Alla lokalbussar i Sverige är väl mer eller mindre gas bussar, det är väl där den mesta gasen förbrukas.

Flera lokalbussar är redan el, många är diesel, dra igång kärnkraften i Sverige och Europa så är gas försumbart tills November.

Många månader att bygga annat, plus Europa har klarat ransoneringar förut, vore en liten insats jämfört med offrade liv och lemmar från Ukrainarnas sida.
Citera
2022-04-07, 05:57
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Svårt. Jag är född i Sverige och räknar jag bort alla år utomlands på olika ställen så har jag ändå tillbringat över 40 år här. Vart anser du att jag ska ta vägen?

Sverige och Finland kommer aldrig att gå med i NATO. Jag litar på SD och att de röstar med S mot NATO-medlemskap. Finländarna är mer pragmatiska och när det väl kommer till kritan så gräver de ner vad de nu grävt upp.

Fortsätter Vladolf Putlers paranoia att styra Ryssland är givetvis både Sverige och Finland NATO-medlemmar innan efterdyningarna av valet lättat.
Testa att flytta till Rostov, där passar du säkert in.
Citera
2022-04-07, 05:59
Medlem
Citat:
Med miljöpartister som regeringsunderlag? Skulle inte tro det.
Varför skull det vara så mycket sämre än rysk gas? Både kol och gas är ju fossila bränslen. Visst, på marginalen kanske gasen litet renare men båda bränslena ger ju koldioxidutsläpp.
Citera
2022-04-07, 06:06
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
[/b]

Alla lokalbussar i Sverige är väl mer eller mindre gas bussar, det är väl där den mesta gasen förbrukas.

Ja det är sant, tänkte inte på det.
Hur stor andel är biogas och hur mycket köper vi från mordor?
Citera
2022-04-07, 06:10
Medlem
Termos99s avatar
Vet inte om detta stämmer, men efter Butja så tror jag Ryssarna kommer göra allt för att försöka dölja sina brott.

Ukrainian President Volodymyr Zelensky says Russia hiding 'thousands' killed in Mariupol

https://www.wionews.com/world/ukrainian-president-volodymyr-zelensky-says-russia-hiding-thousands-killed-in-mariupol-468954
Citera
2022-04-07, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Dom stödjer inte Putler, men dom hamnar i Gulag om dom skriver något annat.

Svårt att säga. Det kan vara bara så att den ryska propagandan fungerar i Ryssland och inte i väst. Den ryska propagandan fungerar på rysk publik men inte på publik i väst. Riktigt bra propaganda fungerar på fler publiker än den egna.

Trollen/ryska propagandister här är ganska kontraproduktiva. Men de har ett svårt jobb. Men frågan är hur bra är västs propaganda i Ryssland?

Men du har en poäng det är alltid svårt att mäta popularitet i en diktatur. Just nu vinner TV över Kylskåp i Ryssland. Kom också ihåg två saker: Människor ofta "Rally around the flag" vid en kris och de vill gärna vara på den vinnande sidan. Just nu vinner Putins sida i Ryssland. Men det kan ändra sig relativt snabbt.

Ett lands förmåga att föra krig kan visas genom en simpel ekvation

Resurser = R

Stridsvilja = S

Så R x S = Förmåga att föra krig.

Går någon av R eller S ner till Noll så har landet ingen förmåga att föra krig längre.

Propaganda är ett verktyg som påverkar ett lands stridsvilja och är ganska viktigt i krig.

I invasionen av Ukraina så har Ukrainarna med sin propaganda vunnit sin egen publik till nästan 100 procent. Den har också vunnit folket i väst. Dessutom vunnit beslutsfattarna i väst.

Ryssland har vunnit än så länge sin egen befolkning, men inte så mycket så Putin vågar mobilisera. Hans problem nu är att hela kriget startades på felaktiga premisser av honom. Dvs Ukraina kommer ge upp inom väldigt kort tid. Det är så det såldes till det ryska folket.

Putin har hamnat i en fälla som han grävde själv. Han försöker gräva sig ut genom att mobilisera det han kan utan att mobilisera samt ändra segervillkoren. Problemet i krig är att ofta båda deltagarna måste gå med på samma villkor i slutändan.

Hur det slutar vet vi inte. Men det har alla fall inte gått som Putin ville från början.
Citera
2022-04-07, 06:13
Medlem
Termos99s avatar
Varje ny uppgift av denna karaktär förstärker bara behovet av eldupphör och att internationella observatörer och utredare får undersöka detta.

‘The new Auschwitz’: Russians accused of burning bodies to hide Mariupol atrocities

Officials say mobile crematoria and heavy machinery being brought into city to remove thousands of dead, rubble, as mayor claims stark parallel with infamous Holocaust death camp

https://www.timesofisrael.com/the-new-auschwitz-russians-accused-of-burning-bodies-to-hide-mariupol-atrocities/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in