Citat:
Det är inte helt klart vad som är en art, men det verkar som att vi är på samma sida när det kommer till det, baserat vad du skrev nedan. Inte speciellt debatterat. Det är tämligen överenskommet att det handlar om när ett djur inte kan få fertila avkommor med andra djur, då är det två olika arter. Exakt när gränsen ska dras mellan två olika arter kan vara debatterat däremot, bland annat på grund av att det ofta i gränsfallen är så att det ibland kan bli fertila avkommor. Så var drar man gränsen? 10% fertila avkommor? 20%? 50%?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Art#Artbegreppet
Citat:
Jag undrar var vi har observerat självaste övergången. Att evolutionsteorin skulle styrkas bör vi se en övergång liknande bakterie -> eukaryot, eller fisk -> tetrapoda. Att observera exempelvis huskatt -> lejon hade varit en bra början och starkt bevis.
Citat:
Instämmer, det är vi människor som har definerat det. Men att stam till en annan stam och art från en annan art är densamma håller jag inte med om. Nu är ju även frågan vad är en art, men vad jag vill säga är att en typ av evolution betyder inte automatiskt att en annan typ är sann. Speciellt då vi inte har observerat det. Något av ett argumentationsfel, skulle jag våga påstå.
Och var drar du då gränsen för vad som räknas? Tydligen räcker det inte med att en art blir en annan, måste det till att ett djur från ett släkte växlar släkte? Eller Familj? Ordning? Klass? Understam? Stam? Rike? Domän? Alla dom är olika definitioner som människan har kommit på för att klassificera hur nära släkt olika levande varelser är.
Oavsett var du drar gränsen så är det alltså en gräns som vi människor har definierat, det är inget som är spikat i naturen, inget som förändrar hur evolutionen fungerar. Evolution från en stam till en annan stam är exakt samma sak som evolution från en art till en annan art. Som vi alltså har sett flertalet gånger.
Oavsett var du drar gränsen så är det alltså en gräns som vi människor har definierat, det är inget som är spikat i naturen, inget som förändrar hur evolutionen fungerar. Evolution från en stam till en annan stam är exakt samma sak som evolution från en art till en annan art. Som vi alltså har sett flertalet gånger.