2022-04-24, 17:42
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Inte speciellt debatterat. Det är tämligen överenskommet att det handlar om när ett djur inte kan få fertila avkommor med andra djur, då är det två olika arter. Exakt när gränsen ska dras mellan två olika arter kan vara debatterat däremot, bland annat på grund av att det ofta i gränsfallen är så att det ibland kan bli fertila avkommor. Så var drar man gränsen? 10% fertila avkommor? 20%? 50%?
Det är inte helt klart vad som är en art, men det verkar som att vi är på samma sida när det kommer till det, baserat vad du skrev nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Art#Artbegreppet
Citat:
"En huskatt blir ett lejon". En katt blir en annan katt. På vad sätt skiljer det sig från att ett får blir ett annat får?
Jag undrar var vi har observerat självaste övergången. Att evolutionsteorin skulle styrkas bör vi se en övergång liknande bakterie -> eukaryot, eller fisk -> tetrapoda. Att observera exempelvis huskatt -> lejon hade varit en bra början och starkt bevis.

Citat:
Och var drar du då gränsen för vad som räknas? Tydligen räcker det inte med att en art blir en annan, måste det till att ett djur från ett släkte växlar släkte? Eller Familj? Ordning? Klass? Understam? Stam? Rike? Domän? Alla dom är olika definitioner som människan har kommit på för att klassificera hur nära släkt olika levande varelser är.
Oavsett var du drar gränsen så är det alltså en gräns som vi människor har definierat, det är inget som är spikat i naturen, inget som förändrar hur evolutionen fungerar. Evolution från en stam till en annan stam är exakt samma sak som evolution från en art till en annan art. Som vi alltså har sett flertalet gånger.
Instämmer, det är vi människor som har definerat det. Men att stam till en annan stam och art från en annan art är densamma håller jag inte med om. Nu är ju även frågan vad är en art, men vad jag vill säga är att en typ av evolution betyder inte automatiskt att en annan typ är sann. Speciellt då vi inte har observerat det. Något av ett argumentationsfel, skulle jag våga påstå.
Citera
2022-04-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Jag undrar var vi har observerat självaste övergången. Att evolutionsteorin skulle styrkas bör vi se en övergång liknande bakterie -> eukaryot, eller fisk -> tetrapoda. Att observera exempelvis huskatt -> lejon hade varit en bra början och starkt bevis.
Du godkänner tydligen inte fossil som annars visar på utveckling mellan arter, och då får jag fråga hur länge du är beredd att vänta? För att observera förändringar som tar miljontals år måste man vänta just miljontals år.
Citera
2022-04-24, 17:52
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte fel i översättningen, det hebreiska ordet "חוּג" kan också betyda en "sfär".
En sfär är också en cirkel, "jordens cirkel" behöver alltså inte betyda att jorden är platt.

Du påstod att bibeln säger att jorden är platt, bevisa detta!!!

När det gäller dom andra skriftställena som du citerade, så är det tydligt att det var syner med symbolik.
Nej, det kan inte betyda en sfär, jämför användadet av ordet i andra verser, så är det klart. Eller menar du att det används som "sfär" på andra ställen i bibeln?

Jag har bevisat detta, men sen kommer ju att allt är symboliskt och metaforiskt när det inte passar en.

Hur kommer det sig att kyrkan dödade folk om de menade att jorden inte var platt? Var verserna inte symboliska då?
Citera
2022-04-24, 18:10
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Nej, det kan inte betyda en sfär, jämför användadet av ordet i andra verser, så är det klart. Eller menar du att det används som "sfär" på andra ställen i bibeln?

Jag har bevisat detta, men sen kommer ju att allt är symboliskt och metaforiskt när det inte passar en.

Hur kommer det sig att kyrkan dödade folk om de menade att jorden inte var platt? Var verserna inte symboliska då?

Det där med att kyrkan skulle ha hävdat att jorden var platt tycks vara en missuppfattning. Galileo Galilei förföljdes av kyrkan därför att han hävdade att jorden roterade runt solen, snarare än motsatsen. Vem skulle ha dödats därför att han hävdade att jorden inte var platt?
Citera
2022-04-24, 18:13
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kan hitta enstaka tidiga kyrkofäder som hävdade att jorden var platt, men många var de inte. Inte heller dödades någon för att ha sagt att jorden var rund utan det var allmänbildning bland de någorlunda bildade, inklusive präster. Kyrkan var inskränkt på en del områden, men inte fullt så inskränkt.
Cosmas Indicopleustes och Lactantius talade om en platt jord, nu må de inte vara kyrkofädrar men visst hade de inflytande i samhället. Kyrkan kontrollerade samhället, hade de motsatt sig det skulle straff tillämpas, exempelvis som fallet var med Galileo.

Att exempelvis jorden är statisk är också något bibeln hävdar som givetvis inte är sant. Det finns massvis med vetenskapliga felaktigheter i bibeln, angående jorden är det bara ett exempel.
Citera
2022-04-24, 18:19
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du godkänner tydligen inte fossil som annars visar på utveckling mellan arter, och då får jag fråga hur länge du är beredd att vänta? För att observera förändringar som tar miljontals år måste man vänta just miljontals år.
Jag pratar om observation av förändringen, inget annat. Fossiler existerar, likaväl gör homoplasi det, enligt evolutionsteoretikerna. Betyder inte att fossilerna gav ursprung till andra arter. Bakterier kan som sagt föröka sig oerhört snabbt, nog finns det väl någon bakterie som är på g att bli en eukaryot?

Kan man inte observera förändringen, kan det inte ses som en stark teori.
Citera
2022-04-24, 18:20
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det där med att kyrkan skulle ha hävdat att jorden var platt tycks vara en missuppfattning. Galileo Galilei förföljdes av kyrkan därför att han hävdade att jorden roterade runt solen, snarare än motsatsen. Vem skulle ha dödats därför att han hävdade att jorden inte var platt?
Mycket möjligt att ingen straffades till döden, fel av mig i sådana fall. Hursomhelst har kyrkan straffat folk med påståenden som då gick emot kristendomen men idag ses som vetenskapligt.
Citera
2022-04-24, 18:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Mycket möjligt att ingen straffades till döden, fel av mig i sådana fall. Hursomhelst har kyrkan straffat folk med påståenden som då gick emot kristendomen men idag ses som vetenskapligt.
Det är förstås bra med kritiska synpunkter på vetenskap och andra föreställningar men om du även ställde krav på dina egna utgångspunkter skulle det bli mer intressanta diskussioner. Du kastar ur dig argument av skiftande kvalitet och står inte för något själv.

Gräv fram konkreta exempel och argumentera utifrån dem.
Citera
2022-04-24, 18:34
Medlem
Citat:
Cosmas Indicopleustes och Lactantius talade om en platt jord, nu må de inte vara kyrkofädrar men visst hade de inflytande i samhället. Kyrkan kontrollerade samhället, hade de motsatt sig det skulle straff tillämpas, exempelvis som fallet var med Galileo.
Från wikipedia:
Citat:
Cosmas's view was never influential even in religious circles; a near-contemporary Christian, John Philoponus, disagreed with him as did many Christian philosophers of the era.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmas_Indicopleustes

Citat:
Att exempelvis jorden är statisk är också något bibeln hävdar som givetvis inte är sant. Det finns massvis med vetenskapliga felaktigheter i bibeln, angående jorden är det bara ett exempel.
Visst finns det det, men att läsa Bibeln som en vetenskaplig text är rätt nytt. Det var dock det där med att kristna trodde jorden var platt jag reagerade på.
Citera
2022-04-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det där med att kyrkan skulle ha hävdat att jorden var platt tycks vara en missuppfattning. Galileo Galilei förföljdes av kyrkan därför att han hävdade att jorden roterade runt solen, snarare än motsatsen.
Galileo var inte först att hävda det och kyrkan hade inte reagerat då. (Bruno brändes för en hel bunt andra hädelser av mer religiös natur) Galileo hade fått tillåtelse av påven att skriva om sin teori, givet att han på ett rättvist sätt jämförde heliocentrism och geocentrism. Galileo valde dock att framställa dem som stod för geocentrism som idioter, vilket retade upp folk i Vatikanen. Inte vart det bättre av att han (antagligen oavsikligt) implicerade att det var påven som var idioten.

Sen hade han ju vissa vetenskapliga problem också som motståndarna kunde hacka ned på som att han ansåg att planetbanorna var cirklar och inte ellipser och att det var högvatten en gång per dygn, inte två.

I slutändan fick han husarrest och publiceringsförbud, ett extremt lindrigt straff för den tiden, och dessutom var det ingen som protesterade när han gick emot förbudet och publicerade en ny bok om andra ämnen.
Citera
2022-04-24, 18:54
Medlem
Citat:

Menar du att en sfär inte är rund? Menar du att om något är runt, så är det alltid platt?

Citat:

Nej, du har inte bevisat något, det är uppenbart att t.ex. Belteshassar fick se olika syner, det var inte bokstavliga saker han såg.

Det första han säger i verserna du hänvisar till är:
"Där jag låg på min bädd såg jag ett träd mitt på jorden"(Daniel 4:7 Bibel2000)

Och i verserna innan, om du hade besvärat dig att läsa, så står det:

"Då hade jag en dröm som gjorde mig förskräckt" (Daniel 4:2 Bibel2000)

Förstår du? Det var en DRÖM!!!

Menar du att drömmar alltid är bokstavliga?
Du tolkar bibeln som det passar DIG!!!

Citat:

Kyrkan är inte sanna kristna, dom följer inte bibeln. T.ex. har kyrkan välsignat krig, som är emot Jesu bud om att "älska sina fiender" och "vända andra kinden till".

Kyrkan ett avfall från sann kristendom, dom har hållit på med massa onda saker, dom är "ondskans hantlangare":

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Citera
2022-04-24, 19:01
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är förstås bra med kritiska synpunkter på vetenskap och andra föreställningar men om du även ställde krav på dina egna utgångspunkter skulle det bli mer intressanta diskussioner. Du kastar ur dig argument av skiftande kvalitet och står inte för något själv.

Gräv fram konkreta exempel och argumentera utifrån dem.
Jag gav i föregående inlägg två kristna författare som menade att jorden var platt, sen referera jag även till Galileo. Eller vad menar du jag ska styrka mina argument med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in