2022-04-24, 16:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väldigt tveksamt. För det första så innebär ju det ännu större anledning för ryssarna att vilja ha landförbindelse fån Krim till Ryssland.
För det andra så är man mycket försiktiga att angripa mål i Ryssland. Det skulle kunna eskalera kriget ganska mycket. Ryssland kan förklara krig. Då kan de genomföra full mobilisering och använda alla till buds stående vapen.

Detta har jag inte fattat.
Är inte Ryssland i krig?
Kan dom inte använda alla sina vapen?
Citera
2022-04-24, 16:56
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Och runt Kherson gjorde ryssarna några framsteg för några dagar sen men nu verkar det vara tillbaks till samma läge som tidigare där också.
Är det här den stora offensiven? I så fall får de tänka om med segerparaden...
Segerparaden kommer nog att bli av och vara segerrik, oavsett hur "operationen" går.
Det är Ryssland vi pratar om här.
Citera
2022-04-24, 16:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Finns drönarfilm och man ser tydligt hur vapenlagren exploderar i 2 av byggdnaderna som träffas.

Min fråga kvarstår;

Citat:
Ser man vapen på drönarfilmen, framgår det att det är lagrade vapen som exploderar?

Dessutom har länk till klippet som visar att vapen i en lagerlokal exploderar efterfrågats.

Har du något som styrker informationen du hänvisar till eller är det samma gamla vanliga smörja du harplar ur dig?
Citera
2022-04-24, 16:59
Medlem
Reimers avatar
Putin tänker tydligen köra ända in i kaklet, han avvisar tanken på en diplomatisk lösning.

Citat:
KREML-KÄLLOR: PUTIN HAR INGA PLANER PÅ DIPLOMATISK LÖSNING

Rysslands president Vladimir Putin ska länge varit intresserad av att nå ett fredsavtal med Ukraina.

Men enligt tre källor nära Putin ska han inte längre ha något intresse av att hitta en diplomatisk lösning på kriget – nu satsar han istället på att ta så mycket ukrainskt territorium som möjligt, uppger de till Financial Times.

– Putin tror genuint på det nonsens han hör på rysk tv och han vill vinna stort, säger en av källorna med insyn i Kremls interna diskussioner.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Sanningshalten i de källor som Financial Times refererar till är ju anonyma så fan vet.
Senast redigerad av Reimer 2022-04-24 kl. 17:19.
Citera
2022-04-24, 17:11
Medlem
Jofs avatar
Kan man inte formellt påstå att Ryssland förklarat krig mot Ukraina?
Kan man inte säga att länderna ligger i krig med varandra?

Det verkar som om det finns formalia här som ska uppfyllas.

För mig så verkar det som om dom krigar mot varandra. Har jag fattat fel?
Citera
2022-04-24, 17:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag är ju inne på det här att Putin är sjuk. Dödligt sådant. Därav detta mer panik offensiv. Han vill bli ihågkommen i ryska historieböcker på samma sida som Peter Den Store. Det ser ju dock mer ut att bli tvärtom. En ledare som ryska folket nog helt vill bara glömma bort s¨fort som bara möjligt.
Jag tror mest att han börjar bli gammal och att han redan passerat peak-statsman.

Såg en bild från 2020 helt nyligen, och där ser Putin ut på pricken som nu. Håller tom. i bordet framför sig, vilket vissa hakat upp sig på.
Citera
2022-04-24, 17:13
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Källan var Russian Defense Ministry Igor Konashenkov (smörja ), jag delar inte med mig av drönarfilmen, den kommer ut imorgon som brukligt. Ni är inte värd att se den, jag kommer ge fakta men mer är inte flashback värd att få se.

Ja herre djävlar. Värre smörja har jag inte läst på Flashback. Källan är nog nandersens rostiga sheriffbricka (läs) röv.
Citera
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo den gör det. Ryssen borde ju fatta det här med att ukrainare dör i motstånd, de dör pappor och mammor. Ryssen kan inte vinna detta krig. Så länge det kommer finnas en ukrainare vid liv har ryssen förlorat. Det är som ryssen hade försökt sig på Sverige. Går inte att vinna.
https://www.youtube.com/watch?v=LIUoFuSuvTM

Tack för länken, känslosamt mäktigt
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Har Ryssland inga fallskärmstrupper? De borde skickat in fallskärmstrupper bakom linjerna för längesen för att röra om i grytan...
Dom gjorde ju det i början av kriget men planen fullastade med,fallskärmsjägare blev ju nedskjutna innan de hann hoppa.
Citera
2022-04-24, 17:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Putin tänker tydligen köra ända in i kaklet, han avvisar tanken på en diplomatisk lösning.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Sanningahalten i de källor som Financial Times refererar till är ju anonyma så fan vet.

Det tror jag på.

Han började den här kampanjen med ca. 175.000 snubbar (vilket ju är alltför lite, det var en utav orsakerna varför jag aldrig trodde på invasion). En mobilisering kommer att ske. Tippar även på lite mer utrensningar..

Även om folk i ryssland börjar att tvivla, så har han nog ännu ett tillräckligt stöd. Kriget har bara pågått i två månader. Lägg även till rysk propaganda tv på det.
Citera
2022-04-24, 17:15
Medlem
Enligt dom siffror som sign. Jahvet inhämtat så har Ukraina det sista dygnet eliminerat 200 våldtäktryssar. 21800 är de senaste siffrorna. Flygplan bara 2 st utslagna men kriget är ju mest på marken vilket märks att vi nu har 19 utslagna ryska tanks, och 33 eliminerade bepansrade fordon.... ...5 tystade artillerisystem och 4 förstörda raketartillerifordon. Övriga fordon, där har vi 14 nya utslagna.

Enligt ukrainska försvarskällor så förbereder Ryssland fortfarande en ny offensiv men min bedömning är att kraften håller på att EBBA ut. Klockan tickar för skurkarna.
Citera
2022-04-24, 17:21
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Tack för länken, pälsen stod rakt ut på mig. Mäktigt. Nej, mot detta folk går det inte att vinna.
Ja, otroligt bra. Jag vet att det är propaganda och jag vet att Ukraina inte är den bästa av demokratier, men deras moral och kampvilja är ett föredöme för oss allihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in