2022-04-24, 14:34
Medlem
Herakleioss avatar
Präst och församlingsmedlem knivhuggen på förmiddagen på valdagen. Islamistiskt terrordåd?
Väldigt tyst om i fransk media.

Kommer det påverka väljarna?

Hittils har 26,4% röstat kl 12.00
En liten ökning jämfört med första omgången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
"Le Pen wins Guadeloupe, Martinique and French Guiana in final round of French presidential election; voting continues on the mainland"

https://twitter.com/BNONews/status/1518199861857902592

Detta var väl ändå väldigt oväntat? Går Le Pen faktiskt mot seger denna gång?

nån som varit lite för snabb på att trycka 'Enter' kanske? hittar inga franska medier som skriver om detta.
Citera
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gamla kolonierna - France d'outre-mer - inte direkt representativa... ...ungefär som att tro att V kommer få 40 % efter att bara rösterna i Kiruna räknats...

Gissar att Rassemblement National/Front National alltid varit starka där.

Macron vann enkelt dessa kolonier förra valet, så det kan betyda mycket
Citera
2022-04-24, 14:35
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
nån som varit lite för snabb på att trycka 'Enter' kanske? hittar inga franska medier som skriver om detta.

Fler källor...

https://twitter.com/lalibrebe/status/1518195902724415488
Citera
2022-04-24, 14:36
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Kanske jag som missuppfattat, men jag har fått för mig att man inte får publicera resultat eller vallokalsundersökningar förrän valet är avslutat och lokalerna stängt. Så jag vet inte riktigt vad som hänt där eller hur de fått tag på de uppgifterna.

Edit: verkar som franska källor finns också så...det är väl jag som inte har koll på sakerna....
Citera
2022-04-24, 14:38
Medlem
Citat:
"Le Pen wins Guadeloupe, Martinique and French Guiana in final round of French presidential election; voting continues on the mainland"

https://twitter.com/BNONews/status/1518199861857902592

Detta var väl ändå väldigt oväntat? Går Le Pen faktiskt mot seger denna gång?
Dom röstade starkt extrem-vänster första omgången. Befolkningen där är anti-vaxx and hatar Macron.
Citera
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Kanske jag som missuppfattat, men jag har fått för mig att man inte får publicera resultat eller vallokalsundersökningar förrän valet är avslutat och lokalerna stängt. Så jag vet inte riktigt vad som hänt där eller hur de fått tag på de uppgifterna.

Edit: verkar som franska källor finns också så...det är väl jag som inte har koll på sakerna....

Jag antar att vallokalerna stänger tidigare i dessa kolonier, därmed kan ett preliminärt resultat publiceras.
Citera
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Macron vann enkelt dessa kolonier förra valet, så det kan betyda mycket

Hoppsan! Tack för infon - orkade inte kolla själv om jag ska erkänna.

Ja, då får det ju en helt annan bäring såklart!

Ja.... när Trumpen vann rapporterade MSM länge under valnatten som om Clintons marginal i hennes vinst var enda issue.... Och "Brexit" var också en överraskning.

Allez Marie!!!!
Citera
2022-04-24, 14:40
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Gamla kolonierna - France d'outre-mer - inte direkt representativa... ...ungefär som att tro att V kommer få 40 % efter att bara rösterna i Kiruna räknats...

Gissar att Rassemblement National/Front National alltid varit starka där.

Nej, Macron vann stort där för fem år sedan.
Citera
2022-04-24, 14:41
Medlem
nu kvittar det ju vad folk röstar på för resultaten sätter eliten helt godtyckligt ändå, alltså helt meningslöst att rösta, för om ändå valen går rätt till så lyder alla riksdagspartier samma folk ändå, men jag skulle tro att le pen "vinner" och sen införs en polisstat med hårda tag osv, precis som det kommer bli i sverige, sverigedemokraterna "vinner" i höst och sen införs polisstaten senare.
Citera
2022-04-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Präst och församlingsmedlem knivhuggen på förmiddagen på valdagen. Islamistiskt terrordåd?
Väldigt tyst om i fransk media.

Kommer det påverka väljarna?

Hittils har 26,4% röstat kl 12.00
En liten ökning jämfört med första omgången.

Motivet är fortfarande okänt, men myndigheterna uppger att det inte är terrorrelaterat. Nice borgmästare Christian Estrosi säger i ett uttalande enligt Reuters att den misstänkte gärningsmannen är psykiskt störd och instabil. Han ska inte vara dömd för några brott sedan tidigare.
Citera
2022-04-24, 14:42
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Hoppsan! Tack för infon - orkade inte kolla själv om jag ska erkänna.

Ja, då får det ju en helt annan bäring såklart!

Ja.... när Trumpen vann rapporterade MSM länge under valnatten som om Clintons marginal i hennes vinst var enda issue.... Och "Brexit" var också en överraskning.

Allez Marie!!!!

CNNs prognos valkvällen var 94% säkerhet att Hillary Clinton skulle vinna valet 2016.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in