2022-04-24, 14:03
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Lö penn vinner?
Tvivlar jag starkt på. Men man kan ju alltid hoppas.
Rätt säker på att homosexuella Makaronen tar hem det, men underligare saker har ju hänt så....vi får avvakta och se. Men ha inte för höga förhoppningar.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Inte för att jag gillar Macron. MEN ni som tror att Frankrike klarar sig utan EU's jordbruksstöd kan glömma det. Fransoserna är alldeles för beroende av EU för att kunna gå ur. Läs på lite om hur mycket de får från EU i stöd så ser ni att Le Pen skulle vara en (ännu) större katastrof för den franska ekonomin än Macron.

Sen är det väl bara rimligt att pensionsåldern höjs i ett lans som har bland den lägsta pensionsåldern i EU. Med tanke på Frankrikes usla finanser så håller det inte att man kan gå i pension såpass tidigt som man gör idag.

För något år sedan var det ju strejk bland lokförare för att man vill höja pensionsåldern från 52. Löjeväckande.
De dom jobbar inom det offentliga och arbetar som elektriker och med gas går i pension vid 57.

Hur jävla bortskämda får man bli?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frankrike är som en tågolycka i slowmotion. Den franska liberalismen o upplysningen kommer nu köra in i väggen med ett brak.
Le Pen kan inget göra även om hon igenom ett under skulle vinna valet.

Det enda positiva är att det sägs att Frankrike ligger ca fem år före oss i samhällsutvecklingen.
-
Fan pratar du om? Om det handlar om multikulti så ligger frankrike eoner före. Redan på 80/90-talet fanns det i områden som vi skulle kalla särskilt utsatta områden. Det som vi bevittnar idag är en gaulistisk-liberal mix. Det liknar mest Annie Lööfs våta dröm om den breda mitten.
Citera
2022-04-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
VAD har han gjort för att stoppa Putin??? Ja... han sålde landstigningsfartyg till ryssarna för några år sedan, är det vad som avses?

Macron vill skapa photo-ops och verka statsmannamässig bl a i sitt maratonmöte m Putin. Högfärdig idiot, lite gran Giscard d'Estaing i repris - tyvärr lär han väl vinna idag.

Det där maratonmötet var säkert för att vinna valet och inte stoppa kriget.
Citera
2022-04-24, 14:04
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Vallokalerna stänger klockan 20:00, och då kommer de första (och antagligen redan då bekräftande) prognoserna. SR har valvaka i P1.
Citera
2022-04-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
ja, det var nog ett stycke halvhjärtat. Visa sig om statsman, för demokrati. Men inte ta i för mycket för att Putin ska straffa Frankrike med höjda gaspriser.
Citera
2022-04-24, 14:07
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Tvivlar jag starkt på. Men man kan ju alltid hoppas.
Rätt säker på att homosexuella Makaronen tar hem det, men underligare saker har ju hänt så....vi får avvakta och se. Men ha inte för höga förhoppningar.

Det enda jag är orolig för med Le Penn är att hon egentligen är Putinist. Det kan bli en jobbig person att ha i baksätet när vi ska bygga upp ett nytt visegrad EU med Ukraina, Belarus och Polen som maktcentrum.
Senast redigerad av bithax 2022-04-24 kl. 14:14.
Citera
2022-04-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Inte för att jag gillar Macron. MEN ni som tror att Frankrike klarar sig utan EU's jordbruksstöd kan glömma det. Fransoserna är alldeles för beroende av EU för att kunna gå ur. Läs på lite om hur mycket de får från EU i stöd så ser ni att Le Pen skulle vara en (ännu) större katastrof för den franska ekonomin än Macron.

Sen är det väl bara rimligt att pensionsåldern höjs i ett lans som har bland den lägsta pensionsåldern i EU. Med tanke på Frankrikes usla finanser så håller det inte att man kan gå i pension såpass tidigt som man gör idag.

För något år sedan var det ju strejk bland lokförare för att man vill höja pensionsåldern från 52. Löjeväckande.
De dom jobbar inom det offentliga och arbetar som elektriker och med gas går i pension vid 57.

Hur jävla bortskämda får man bli?
Struntprat, Frankrike betalar mer in till EU:s jordbruksstöd program än vad man får tillbaka, rätt så mycket mer.

Frankrikes finanser är helt okej, det kanske låter helt ofattbart för dig som svensk att man prioriterar sin hälsa och lycka före lite bättre GDP och vill därför inte höja pensionsåldern. Fransmännen är helt eniga med att inte införa protestantisk arbeit macht frei politik.
Citera
2022-04-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
På vilket sätt har Macron "knullat hela Frankrike"? Jag tycker han verkar vara en vettig utrikespolitiker, han har bl.a. gjort mer än de flesta i sina försök att stoppa Putler.

Han har visat framfötterna i det fallet, ja. Är dessutom en bra utrikespolitiker. Han kommer att vinna valet men det återstår för honom att balansera inrikespolitiken. Nu ligger ju Mélenchon som tät trea efter Le Pen och han kommer troligen att öka till nästa presidentval eftersom de "vanliga" fransmännen kräver sociala förbättringar som Macron kanske inte ställer upp på.
Citera
2022-04-24, 14:10
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det enda jag är orolig för med Le Penn är att hon egentligen är Putinist. Det kan bli en jobbig person att ha i baksätet när vi ska bygga upp ett nytt visegrad EU med Ukraina, ett frigjort Belarus och Polen som maktcentrum.
Ja jag tror inte Le Pen är någon magisk lösning. Frankrike (och ja, hela europa egentligen) står inför enorma problem.
Det lär inte bli gator av guld och gröna skogar med eufori i frankrike även om Marine tar hem det. Tyvärr....det är mörka moln på europas himmel oavsett.
Citera
2022-04-24, 14:12
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87

Vad menar du?

Le Pen vill inte att Frankrike lämnar EU.
Citera
2022-04-24, 14:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Klart som fan att det var. La France och Macron skulle rädda "freden i Europa". Bullshit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in