2022-04-24, 09:24
Medlem
Är ganska övertygad om att det finns väldigt få svenskar som genomgått läkarutbildningen som är ofrivilligt arbetslösa.
Än mindre kör de tunnelbana.
Citera
2022-04-24, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
har sökt över 500 jobb är nästan examinerad ämneslärare, men inget napp än (enbart Västerås). timlärare nu
Aldrig du sökt 500 tjänster inom Västerås, finns inte ens.
Citera
2022-04-24, 10:10
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Aldrig du sökt 500 tjänster inom Västerås, finns inte ens.
tro det eller ej!
det är inte enbart lärartjänster jag har sökt!
Citera
2022-04-24, 10:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja jag bor i sundsvallsområdet och är utbildad inom något tekniskt, och skulle jag ha sökt alla jobb som legat ute sedan examen 2020 så skulle det varit kanske 3 stycken.
Tänker då alla jobb mellan sundsvall och örnsköldsvik, och lite inåt landet, typ högst 1-1,5 timmes pendling bort.

Har sökt på alla företag jag kan komma på som pysslar med det där även om de inte haft annonser ute, och det är kanske 10 stycken, förutom de här riktigt små företagen som bara har en enda person som dessutom pysslar med annat också.
Inget napp alls, men det finns helt enkelt inte fler jobb att söka.

Klart det finns fler jobb att söka, men resten är inom vården, och det är ju bara dumt om jag ska byta tjänst i vården om det innebär att jag nästan garanterat får 15 kronor timmen mindre i lön och dessutom måste pendla.
Citera
2022-04-24, 10:40
OFF-topic
ofta känns det som att det behövs verkligen verkligen en kontaktperson som tar in dig med 100% sannolikhet! dessvärre
Citera
2022-04-24, 16:54
Medlem
avrogados avatar
Det är nog inte så kul att gå ut idag när vi gamlingar sitter på våra a-h:s och blockerar.

Pensionssystemet gör att alla måste jobba längre.
Inflationen gör att färre kan gå i pension.
Automatiseringen tar fortlöpande allt fler kvalificerade uppgifter.

På 90-talet sökte jag tre ingjobb, *fick* samtliga.
Tvivlar att det skulle gå idag.
Citera
2022-04-24, 19:14
Medlem
För mig tog det 6 ansökningar.

Fick ett kanonjobb, dock kanske inte ”drömjobbet”
Citera
2022-04-24, 19:20
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har i och för sig bara gymnasieutbildning och jag sökte bara ett jobb. Ansökan var väl mer eller mindre bara en formalitet eftersom farsan jobbade på firman och ordnade jobbet åt mig. Jag har nu jobbat i mer än 40 år på firman och har aldrig sökt något annat jobb!
Citera
2022-04-24, 19:30
Medlem
De flesta som läst juridik har oftast jobb redo redan innan examen, de som inte har det förväntar sig att de kommer trilla ner från himlen. De som påstår att de sökt 200 jobb och inte fått en intervju eller provanställning ljuger eller så har de samma tråkiga personliga brev/CV som kanske fungerade i grundskolan när de skulle praktisera på pappas jobb. Sedan finns det idioter som kommer på intervju och kan inte de mest grundläggande sakerna som en jurist bör kunna efter 4.5år eller förväntar sig en ingångslön på 45k utan arbetslivserfarenhet.
Citera
2022-04-24, 22:40
Medlem
Herrcykels avatar
Jag fick visserligen mitt jobb innan examen, men sökte 4 jobb och blev kallad på intervju på samtliga. Gick dock bara på en och blev erbjuden jobbet. Pluggade ekonomi och fick ett hyfsat ”prestigefullt” jobb direkt efter examen.

Har man sökt 500 jobb utan att få jobbet, sorry men då gör du något fel. Det är inte samhällets fel att du inte får jobben, problemet ligger hos dig.
Citera
2022-04-24, 22:41
Medlem
angelamerkels avatar
Tack gud att jag skippade formell utbildning. Verkar som det vara mynnar ut i massa problem efteråt!
Citera
2022-04-24, 23:03
Medlem
Efter min första högskoleexamen sökte jag noll. Jag blev uppringd av chefen på en tidigare VFU placering och fick ett sommarvik som övergick till tjänst o annan del av landstinget.
Efter min andra högskoleexamen sökte jag tre, blev kallad på intervju på två , tackade ja till ett av de två jag blev erbjuden.

(Efter gy.examen sökte jag nog ett. Ett sommarvik som mot hösten övergick i olika timvikariat/längre vikariat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in