2022-04-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Ni som ännu inte fattar vem som startat kriget i ukraina-lyssna på amerikanske proffessorn John Mearsheimer.

https://www.youtube.com/watch?v=sq_q7WsiCWs
Men snälla. Den ryska armén är ju inne i Ukraina och krigar för fullt medan den ukrainska armén juknappast är i Ryssland och härjar runt. Vill du inte fatta eller ta till dig att Putin faktiskt startade kriget?
Behövs därför inga analyser om orsaker hit och dit i syfte att frikänna Ryssland från ansvar. Ryssen gick in i Ukraina punkt slut.
Och i civiliserade kulturer gör man bara inte det bara sådär utan att åtminstone ha rejält på fötterna
Citera
2022-04-24, 08:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Fast den kryper lite väl långsamt i så fall och det verkar ju vara kniptång det lilla som hänt på en vecka?

utifrån vad jag kan se är det 120 km till gränserna för Donetsk/Luhansk. Om ryssarna inte tar hela, så kan de nog "swappa" med områden tagna runt Kharkov. Men de måste, tror jag, kunna inringa/inta Kramatorsk/Sloviansk-klustret, ett stadskluster som är jämförbart med Kherson eller Mariupol. Dit är det cirka 70 km.

Om man antar en snittning på 2 km om dagen så skulle det ta 35 dagar innan det är inringat. Antag 2 månader ytterligare för att inta städerna. I sig självt är det ju inget orimligt (om man nu ska ut och döda, och där inte finns någon förhandlingsvilja på endera sidan).
Citera
2022-04-24, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Alla som svarat hittils har ej sett videon, inklusive du.

Såg 20%, kikade lite här och där. Samma gamla trötta skit om nazister, nato-nazister och zelensky både det enda och det andra. Tvivlar starkt på att jag råkade se precis de korkade delarna och att resterande 80% är en guldklimp.

Jag noterade följande:
1) Ryssland har ingenting i Ukraina att göra
2) Ukrainas problem är inte Rysslands ensak.
3) Psykopatdiktatorn i ryssland är en kallblodig mördare med många liv på sitt samvete under sina år som diktator.
4) Psykopatdiktatorn bajslers ambition har inte förändrats: att skapa det storryssland som Stalin försökte skapa. Han ägnar sig åt samma jävla skit han gjort i georgien, tjetjenien, vitryssland mm. Modlavien står nog på tur.

Du fattar väl också att du inte kan slänga upp en över en timmes lång video och bah "här, kolla" och förvänta dig en diskussion. Är du riktigt jävla efterbliven och dum i huvudet? Du la upp videon, vi kollade, vi tyckte innehållet var efterblivet.. men det dög tydligen inte.
Senast redigerad av pruttler 2022-04-24 kl. 08:58.
Citera
2022-04-24, 08:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Synd att Tyskland ÄR EU.

Nej, Kärringen Merkels smutsiga livsverk går inte att vända upp och ner på över en natt men att nationen inte pressas hårdare på svar om strategi på hur den på sikt ska göra sig helt fri från rysk gas- och olja vilket är helt avgörande för att finansiera detta folkmord är beklagligt.

Det är då själva fan om tyskjäveln ska lyckas med konststycket att spela en helt avgörande roll också vid utbrottet för det tredje världskriget. Otroligt.

Yes, Angela Merkel bär i stort sett hela ansvaret för det här eländet vi ser spelas upp i Europa just nu, hon och resten av de gröna flummarna gav Ryssland "carte blanche" när de gjorde Tyskland helt beroende av rysk gas, Gerhard Schröder ska inte heller förglömmas, pengar luktar tydligen inte för honom.

En tysk avbön från den vansinniga politiken kommer givetvis aldrig att sägas officiellt men inofficiellt så har ju de så sakteliga börjat nyktra till, som vanligt är det ju Socialdemokraterna och Die Grune som bromsar kraftfulla åtgärder mot Ryssland men de kommer att få ändra sig.
Citera
2022-04-24, 08:57
Medlem
Hej,

Den ryska offensiven dag 5 har kört fast. Sug på den, inte ens ett par potatisåkrar mitt ute i ingenstans kan bunkerdvärgen erövra, det börjar nästan bli dags för den röda armen att lägga ned det här och erkänna att dom är helt jädra värdelösa.

Ukrainsk motoffensiv är inte många dagar bort.

Putin-slickarna i tråden har gått in i överljudsfart och postar allt möjligt trams.

Ukrainska krigsbrott är lite av en kafka tycker jag, landet är jämnat med marken men man väljer som normalt fungerande svensk att fokusera på ukrainska krigsbrott, skäms och tänker över era liv.

Ukraina få koka tillfångatagna ryssar i olja om dom vill, ryssarna har ett val det har inte Ukraina. Är det tydligt nog
Citera
2022-04-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Nja, ok källor. Utgår man utifrån att allt som rör ryssland är ond och direkt uppsåt så ja... jag är dock lite tveksam. Min personliga åsikt som inte alls rättfärdigar eller förminskar.

På samma sätt som vittnen påverkas eller hotas av ryssar skulle det väl lika kunna vara så åt andra hållet. Vem vinner mest på vad?

Naturligtvis kan man fastställa och bekräfta vissa händelser men jag tror att det endast är begränsade slutsatser och att sanningen inte kommer att kunna vara i den proportion som media får det att se och låta som.

Du postar väldigt nyttiga inlägg och jag läser dem alla. Men skeptisk och ifrågasättande kommer jag alltid att vara.

Jag har varit skeptisk till Ryssland ända sedan de började attackera Georgien 2008.

Man har läst och sett hur de gör uppenbart onda saker med uppsåt och nekar flinande sedan när de ertappas med "byxorna nere"

OS i Sotji, statligt fuskande redan i infrastrukturen för att manipulera doping och byta ut prover.

Förföljandet av journalister (3:e farligaste landet i världen efter post war Irak, säger en del)
Senaste världen minns är nog nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anna_Politkovskaja

Giftmord efter giftmord på oppositionen tom när de går i exil. Tror världen glömt mordet på Alexander Litvinenko mer nutida Sergej Skripal och Navalnjy

https://www.svd.se/a/8ff05e81-7d73-42ae-a0f9-4a761655464e/litvinenko-en-tragisk-thriller-ur-verkligheten

Fängslande av oligarker och så korrupt stat och man ger sig på dem som avslöjar det för det är ett hot mot statens välfärd.

http://karisbillnas.fi/snilleblixten/2021/03/aleksej-navalnyj-den-ryska-statens-storsta-hot/

(Navalnjy köpte aktier för att avslöja korruptionen)
Citera
2022-04-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Han hade inga massförstörelsevapen.
Jag vet,dom misstänkte att han hade men va ej säkra.
Citera
2022-04-24, 09:01
Medlem
Jag hade rätt, Ukraina kommer att använda hästar för att föra in fler artilleripjäser till fronterna. Tack Kanada, på sikt blir detta bra.

Franska artilleriet tror jag inte på, det är för låg kvalité.

De ryska förlusterna är så stora nu så jag tror att inom en månad orkar inte Ryssland med detta krig.
Citera
2022-04-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
utifrån vad jag kan se är det 120 km till gränserna för Donetsk/Luhansk. Om ryssarna inte tar hela, så kan de nog "swappa" med områden tagna runt Kharkov. Men de måste, tror jag, kunna inringa/inta Kramatorsk/Sloviansk-klustret, ett stadskluster som är jämförbart med Kherson eller Mariupol. Dit är det cirka 70 km.

Om man antar en snittning på 2 km om dagen så skulle det ta 35 dagar innan det är inringat. Antag 2 månader ytterligare för att inta städerna. I sig självt är det ju inget orimligt (om man nu ska ut och döda, och där inte finns någon förhandlingsvilja på endera sidan).

Jo, det kanske är rimligt. 3månader, till, för att ta Kramatorsk och skita i Kharkiv och Odessa är kanske vad de satsar på numera (jag tänkte på polska gränsen, det är en bit till)
Citera
2022-04-24, 09:04
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hej,

Den ryska offensiven dag 5 har kört fast. Sug på den, inte ens ett par potatisåkrar mitt ute i ingenstans kan bunkerdvärgen erövra, det börjar nästan bli dags för den röda armen att lägga ned det här och erkänna att dom är helt jädra värdelösa.

Ukrainsk motoffensiv är inte många dagar bort.

Putin-slickarna i tråden har gått in i överljudsfart och postar allt möjligt trams.

Ukrainska krigsbrott är lite av en kafka tycker jag, landet är jämnat med marken men man väljer som normalt fungerande svensk att fokusera på ukrainska krigsbrott, skäms och tänker över era liv.

Ukraina få koka tillfångatagna ryssar i olja om dom vill, ryssarna har ett val det har inte Ukraina. Är det tydligt nog

Ja hade ryssar invaderat Sverige, bränt ner mitt hus, våldtagit min familj… ja då hade resten av mitt liv tillägnats åt att döda och lemlästa ryska soldater. Jag hade förvandlats till en svensk Vlad Tepes
Citera
2022-04-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Frågan är ens om det går att inta städerna? Det är inte en tidsfråga utan en resursfråga. Försvaret har haft gott om tid att byggas upp och de får förstärkningar nu hela tiden.

Ryssarna har inte heller någon fördel av sin tunga pansar i detta krig.
Citera
2022-04-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Japp det gör dem.

Gällande krigsbrott blir inte två fel ett rätt.
Men rimligen faller det sig mer logiskt att den nation vars civilbefolkning blir mördad och våldtagen samt infrastruktur och bostadshus förstörda är "lite" mer upprörd och hämnas på aggressorn.

Inte rätt, men förstår dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in