2022-04-23, 23:33
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är slut med dem.

VDV var aldrig ett förband för regelrätta strider, och det var därför de förlorade vid Kyiv.

Fallskärmsförband kan inte strida mot riktiga motståndare.

Det var något tyskarna lärde sig redan 1941.

Visst, de vann, men bara tack vare att britterna var dumma i huvudet.

Den brittiska chefen på Kreta orkade inte masa sig över en kulle för att kolla på vad tyskarna sysslade med på ett flygfält.

Den tyska luftlandsättningen hade kunnat sluta med en katastrof, om britterna hade varit något mer alerta.

VDV är bara ok i småstrider, och helt misslyckade i dagens Ukraina.

Ja, håller med, men de borde ju kunna sättas in vid mindre vinningar även nu för stt säkra tagen mark eller för att förstärka bakom egna linjer i offensiver...men syns inget av det...vill man vinna mark borde man väl ta av det man har...även VDV..
Citera
2022-04-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Amnesty, Human Rights Watch, FN och läkare utan gränser är ok källor.

Igår eller kanske förrigår var den en Putin-Supporter här som sa att Ukrainare skulle utplånas och förintas. Ja och om det stämmer så faller alla pusselbitar på plats, inga mysterier alls över var Ryssarna gör.

Nja, ok källor. Utgår man utifrån att allt som rör ryssland är ond och direkt uppsåt så ja... jag är dock lite tveksam. Min personliga åsikt som inte alls rättfärdigar eller förminskar.

På samma sätt som vittnen påverkas eller hotas av ryssar skulle det väl lika kunna vara så åt andra hållet. Vem vinner mest på vad?

Naturligtvis kan man fastställa och bekräfta vissa händelser men jag tror att det endast är begränsade slutsatser och att sanningen inte kommer att kunna vara i den proportion som media får det att se och låta som.

Du postar väldigt nyttiga inlägg och jag läser dem alla. Men skeptisk och ifrågasättande kommer jag alltid att vara.
Citera
2022-04-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vi har god kontakt med USA och vet vad de håller på med. Men alla är rättmätigt väldigt fokuserade på de ryska orcherna som mördar, våldtar och lemlästar kvinnor och barn i Ukraina. Låt oss se till att Ukraina har vapen så att de kan utplåna de ryska råttorna som invaderat deras land, sedan kan vi ta oss tid att sitta ner och samtala med USA.

USA har nu dragit in Sverige och Finland i deras krig mot Ryssland. USA kommer fortsätta kriget till sista Ukrainaren är död.
Sverige och Finland blir nya buffertländer för USA. De är samma tänk som i Ryssland.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
En miljon ryssar har dött av covid 19... deras propaganda tenderar att bita dem tillbaka.
Deras fixering och övertro på att de ensamma besegrade nazismen under andra världskriget är också något som slår tillbaka på dem själva.

Ja Ryssland har aldrig flrstått konceptet med att skapa förtroenden. Ryssarna har inga vänner och dom enda som vänder sig till dom är dom som tvingas till det med våld och under hot.
Senast redigerad av raskens 2022-04-23 kl. 23:41.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det är slut med dem.

VDV var aldrig ett förband för regelrätta strider, och det var därför de förlorade vid Kyiv.

Fallskärmsförband kan inte strida mot riktiga motståndare.

Det var något tyskarna lärde sig redan 1941.

Visst, de vann, men bara tack vare att britterna var dumma i huvudet.

Den brittiska chefen på Kreta orkade inte masa sig över en kulle för att kolla på vad tyskarna sysslade med på ett flygfält.

Den tyska luftlandsättningen hade kunnat sluta med en katastrof, om britterna hade varit något mer alerta.

VDV är bara ok i småstrider, och helt misslyckade i dagens Ukraina.
Apropå britterna och fallskärmsjägare: Operation Market Garden var också en verklig dundersuccé... :eyeroll:

Tror att VDV är aningen upphajpade, eller har varit. Att de misslyckades så kapitalt i krigets inledande skede beror dock på totalt obegripliga omständigheter. Precis som Market Garden.
Citera
2022-04-23, 23:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja, satellitstat är vad jag menar. Alla är så fokuserade på Ryssland att man inte ens ser vad USA håller på med. Alla NATO länder är rörande överens med USA i allting. Bara Ryssland vågar dra en linje mot USA.
Det som grämer mig mest är det sjuka hyckleriet, framför allt efter USAs invasion av Irak.

Vi tror dig.

Alla dödsoffer är inget du bryr dig om.

Runkar till döda är vad du gör, och ursäktar det med att du tror andra har gjort så förut.

Och hur är det med din kamrat Putin, varför kan du aldrig förklara hur fin han är?
Citera
2022-04-23, 23:38
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nu ska orcerna förbannat nog ändå storma stålverket?
Putin har ju nyss gett order om att det är meningslöst och ska avbrytas, vad fan är det som händer?
Ryssland är ju som från en annan planet i sin ineffektivitet.

Det är naturligtvis självklart att ett angreppskrig startas av en politiker och inte av militären själva. Lika självklart är det kommande fiaskot!

Anmärkningsvärt att den bunkerbleke diktatorn personligen sitter i TV och ger krigsministern direkta taktikska order. Bara detta fenomen är direkt likt Hitlers agerande. Snart sitter Putte och beordrar runt arméer på sin karta vilka inte längre existerar…

Historien går igen, märkligt nog.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Problemet för Ryssland uppkommer när de bara har sparkcyklar att förflytta sig med och slangbellor att skjuta med. Då spelar det ingen roll om de är tio gånger fler än Ukrainare med moderna vapen.
I Ryssland tycks mycket av pengarna ämnade för försvarsbudgeten hamna i fickorna på diverse skojare. I Ukraina berikar man bl.a. amerikanska, tyska och svenska vapentillverkare i stället. Krig är onekligen big business!
Citera
Medlem
Citat:
De gör som de alltid gör i krig, och varje våldtäkt och mord är förstås enskild.

När jag våldtar och mördar dig kommer du att förstå vad det handlar om. Efter det kan jag njuta av ditt land och även av dina släktingars tjänster.

Du vill ha rysk invasion, med dess följder, och därför tycker du också att det är bra att man våldtar och mördar.

Efter det kan du kanske skriva ett inlägg om hur det inte hände.

Men ge dig! Jag vill ha allt i sin ordning igen. Nu råder det uppenbarligen en ny ordning.

Vad sägs om att blanda lite svart med vitt. Situationen är mer komplex än så.

JA, ryssland agerade som de gjorde.
Rätt så, enligt dig och mig, NEJ!

Förstår du nu?
Citera
2022-04-23, 23:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
USA har nu dragit in Sverige och Finland i deras krig mot Ryssland. USA kommer fortsätta kriget till sista Ukrainaren är död.
Sverige och Finland blir nya buffertländer för USA. De är samma tänk som i Ryssland.
Så ser det ut i ryssens hallucinerande och manipulerade nazisthjärna. USA har inget krig mot Ryssland. Om du inte bott under en stubbe de senaste månaderna hade du vetat att Ryssland har invaderat Ukraina och hotar sina grannländer med kärnvapen. Både Sverige och Finland vill gå med i NATO för att slippa stå ensamma mot den helt opålitlige och psykiskt sjuke ryssen.
Citera
2022-04-23, 23:40
Medlem
Citat:

Rysspacket har alltid velat ha Finland. Det har inget med jänkare att göra. Det råkar bara vara en orchmagnet...
Citera
2022-04-23, 23:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Trams. Vi stödjer Ukrainas sak helhjärtat av egen fri vilja. USA har ingentig att göra att vi skickar pansarskott till dom. Underbart att Engelsmännen skickar SAABs NLAW som hittils har förstört 40% av alla fascistrysska stridsvagnar. Svensk vapenmakt som biter hårt på ryska fascister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in