2022-04-23, 23:09
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Ryssarnas offensiv i östra Ukraina har även den kört fast. Ingen egentlig ändring av frontlinjen de senaste 2 veckorna.

Detta bådar inte gott för Putin. Han har nu 2 veckor och 2 dagar kvar innan "segerparaden" måste hållas på Röda Torget måndagen den 9:e maj.

Hur ska detta sluta. Läget just nu, 2 månader in i invasionen är att Ryssland kontrollerar ca 5% mer av Ukrainas yta än de gjorde före 24:e februari...

Det här är faktiskt helt anmärkningsvärt.. Helt obegripligt hur usla ryska förband är(eller medvetet usla de är)..
Citera
2022-04-23, 23:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Nu har Putins gäng dödat en 3 månaders baby i Odessa. Fyfan!!!!!!

En död Ukrainare är en bra Ukrainare för ryssen hur små de än månde vara, de vidriga asen! Därför ska vi värna och ta hand om de Ukrainskor och barn som är här så de kan åka hem och återbefolka sitt land. Jag var på Wessels häromdagen och såg en mamma med ett litet barn, barnet var välklätt men mamman totalt malplacerad, tjock vinterjacka och röda mjukisbyxor. Såg att de pantade burkar och sen gick ungen, kanske 4-5 år in i en klädbutik och drog i något och ropade till mamman. Jag hörde att de pratade Ukrainska. Tänkte att det kunde vara min dotter om fem år, mitt hjärta brast. Gick fram till mamman och frågade om hon var från Ukraina, -"Da" svarade hon, jag sa att jag ville ge henne pengar och tog vad jag hade i fickan, hon nekade (såg generad ut, ett stolt folk). Då tittade jag på barnet och sa: -"For the child", vips satt pengarna i barnets hand, sen gick jag. Kan ni göra något så gör det, kan räcka med ett par paket mjöl eller ett tjog ägg till en Ukrainsk familj här, de har det inte fett. Det finns många hjälpgrupper på Facebook om ni har råd och lust att hjälpa till.

Nästa gång kanske det är vår tur?
Citera
2022-04-23, 23:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Håller delvis med dig. Utan oberoende och neutrala bekräftelser och undersökningar kan man inte dra en definitiv slutsats att så är fallet. Man kan inte utgå från en endaste källa eller sida och besluta att Ryssland begår folkmord. I nuläget är det osanning.

Krigsbrott sker på båda sidor. Att det rådde "fred" i UA innan detta stämmer inte. Vad hände i öst?

Jag är väldigt skeptisk när det gäller att ryska soldater varje dag ägnar sig åt våldtäkter, mord på barn osv... må så i enskilda fall vara. Om så, vad är meningen med det?

De gör som de alltid gör i krig, och varje våldtäkt och mord är förstås enskild.

När jag våldtar och mördar dig kommer du att förstå vad det handlar om. Efter det kan jag njuta av ditt land och även av dina släktingars tjänster.

Du vill ha rysk invasion, med dess följder, och därför tycker du också att det är bra att man våldtar och mördar.

Efter det kan du kanske skriva ett inlägg om hur det inte hände.
Citera
2022-04-23, 23:14
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Tack för att du påpekar det.

Mycket rimligt att det är så.

Ser det som min plikt att motsäga den felaktiga information de sprider.
Helt rätt! De försöker så tvivel hos svenskarna där vi blir osäkra och inte litar på vår egen medierapportering. Ryssarna var bevisligen ordentligt inne och påverkade det amerikanska valet. Sannolikt har de varit inne och manipulerat folk att vara oroliga för Covid-vaccinet här i Sverige, och i höstens riksdagsval kommer de säkerligen vara inne med sina svensktalande orcher.
Citera
2022-04-23, 23:14
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det här är faktiskt helt anmärkningsvärt.. Helt obegripligt hur usla ryska förband är(eller medvetet usla de är)..

Ja det är mycket märkligt. Frågan är vad Ryssland egentligen har kvar i form av stridande förband. Kiev-fronten drog sig tillbaka för 4 veckor sedan efter stora förluster och förödmjukelse.

Kommer ni ihåg för 1.5 månad sedan när det pratades vitt och brett om att Ryssarna skulle förstärkas med tjetjener och förband från mörkaste Afrika. Vad tog allt detta vägen?

Det var faktiskt länge sedan man överhuvud taget hörde något om status på de ryska trupperna. Har de alla deserterat? Fokus just nu verkar ligga på Putins darrande Parkinson-hand.
Citera
2022-04-23, 23:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nu ska orcerna förbannat nog ändå storma stålverket?
Putin har ju nyss gett order om att det är meningslöst och ska avbrytas, vad fan är det som händer?
Ryssland är ju som från en annan planet i sin ineffektivitet.

Maskirovka - man säger en sak och gör en annan!
Citera
2022-04-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Nu börjar Scholz känna av trycket från en av sina koalitions partner FDP som vill att Tyskland ska leverar mera och tyngre vapen till Ukraina. Nästa vecka ställer också opionen förtroende fråga i Bundestag angående Scholz uttalande angående vapen leveranser, så det rör på sig i Tyskland. Hoppas det går snabbt med leveransen. Heja Ukraina

Förresten utbildningen med tyska Marder tar faktiskt flera månader p.g.a. data och elektroniken som används

1. Det är möjligt att Mr. Scholz kan köpa vapen och ge till Ukraina. Frågan är väl varför Mr. Scholz ska göra det?, trots allt är Ukraina en konkurrent i vapentillverkning, och Mr. Z:s allierade i väst brukar utmåla Tyskland som väldigt icke självständigt och Tyskarna som deras slavar. Mr. Scholz har en hel del att vinna på att spela kallt och rationellt.

1.1. Den Tyska vapenindustrin har inte mycket att vinna på gåvor till Ukraina. Ett år efter att kriget är över kommer det att dyka upp snarlika Ukrainska kopior på precis samma sätt som alla tidigare Amerikanska och Svenska gåvor dykt upp med lite variation som Ukrainska produkter.

1.2. En bieffekt av gåvorna som Ryssland gillar är att de nu kommer att kunna testa och utveckla försvarsmekanismer mot vapen som Excalibur samt få massa input från erövrade modeller. Efter utvecklingen av skyddsmekanismer mot Excalibur, Javelin och NLAW finns det bara två vapentekniker kvar på marknaden för pansarvärns missiler som kommer att funka. Tur för Sverige att vi kan båda. Otur för många i NATO.

2. Det tar ca. 6 månader att hantera en Marder som en nybörjare. Det handlar inte så mycket om elektronik och data utan mekaniken och vagnsskötseln tar 1 månad+ 1 månad. Körning 1 månad. Stridskörning som enskild vagn 1 månad. Vapensystem 1 månad. Sedan ska de lära sig agera pluton, kompani och bataljon. Säg 1 månad per styck. Eftersom allt ser ut som skit i Ukraina kanske de är nöjda på plutonsnivån.

2.1. Tänks så här, personer som precis tagit körkort, är de självsäkra i trafiken och kör bra?, kan de göra flera saker samtidigt? osv. osv. Kör de bra i förhållande till yrkeschaufförer, ambulanschaufförer, polisförare? Har de någon chans på på racingbanan mot proffs i F1?

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det verkar gå bra för Terroristgrupperingen DPR, Azov och Marinkåren i Mauripol har i praktiken helt utplånat alla DPR soldater tillgängliga från det ockuperade Donbass området.

Mariupol 3800 förluster och 2600 förluster från andra stridsområden i Donbass.

https://t.co/J9AzEqESAl

1. Enligt deras egen rapportering har DPR totalt 20 döda den här veckan och 120 skadade. Det är väldigt lite i förhållande till stridstypen som utförts och i förhållande till de siffror som uppges av Ukraina som Ukrainas förluster.

2. DPR har publicerat videos på nätet där deras trupper lämnar Mariupol relativt oskadade och med hög moral.

3. Färdig flashbackat!
Citera
2022-04-23, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag är dödskass på twitter och liknande.
Har vi några nyare klipp på döda ryssar? Brända är bäst såklart men även ruttnade eller bara förnedrade. Den där de blev skjutna i knäskålarna var rolig men jag hittar den inte mer

Här är 3 bra länkar till dig som du kan följa:

https://twitter.com/UAWeapons

https://twitter.com/TheDeadDistrict

https://twitter.com/uamemesforces?s=21&t=ypaBIyue1CBf5NPP35QS0g
Citera
2022-04-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Maskirovka - man säger en sak och gör en annan!

Har man inte överspelat den handen lite?
Citera
2022-04-23, 23:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Håller delvis med dig. Utan oberoende och neutrala bekräftelser och undersökningar kan man inte dra en definitiv slutsats att så är fallet. Man kan inte utgå från en endaste källa eller sida och besluta att Ryssland begår folkmord. I nuläget är det osanning.
Nej det är inte osanning. Det finns massor av oberoende vittnesmål och undersökningar. Det handlar inte om en källa, som ni ryssar försöker få det att låta som, utan hundratals källor. Du får nog bara acceptera att du tillhör en våldtäktsarmé som mördar och lemlästar kvinnor och barn. Lev med det.
Citera
2022-04-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Påskfirandet i Jerusalem, ryska flaggor viftandes

https://t.me/BellumActaNews/76188?single
Varför då ?
Citera
2022-04-23, 23:22
Medlem
Skafferns avatar