Citat:
Ursprungligen postat av
Evil_Santa
Som jag förstår lagstiftningen ska den mest innebära åligganden för onlineplattformar/s.k. "gatekeepers" som google, facebook osv. att bland annat motverka desinformation. Därtuöver ska lagen ge utökade möjligheter för EU att ingripa mot dessa jättar konkurrensrättsligt.
Har dock inte hittat någon föreslagen lagtext ännu så är mycket svårt att bedöma exakt vad de kommer föreslå eller vilken verkan dessa föreslag kommer ha i praktiken.
Vad menas då rent konkret med gatekeepers? Är det att man inte kommer kunna söka och hitta nyhetssidor som har fel åsikter via google, eller att man inte kan komma åt hemsidan överhuvudtaget via www. ?
Hur ska de kunna motverka desinformation och propaganda? Eller snarare, vilka bestämmer vad som är desinformation och propaganda?
Det står dock såhär också: "
Den nya EU-lagen om digitala tjänster antogs av EU-parlamentet i natt."
Det betyder väl i sådana fall att förslaget redan har gått igenom, men att man ännu inte har publicerat mer detaljerat kring hur det kommer att se ut för allmänheten?
/Edit - Kan vara så att jag är trött, kan ha missuppfattat "antogs", dvs att de ännu enbart har fått in / antagit ett förslag?
Detta för bara tankarna till sanningsministerium och ett samhälle som nästan är värre än 1984. Vem är det som talar sanning? För jag har märkt att den agenda som media oftast har fört fram är enbart propaganda. Oavsett om det handlar om invandringen, globalism, feminism eller klimat så är alla medier enformiga och följer exakt samma mönster utan att skildra verkligheten i olika tänkesätt.
Vad jag också har märkt så är det enbart alternativmedia som har förmedlat den andra sidan av myntet och som oftast har haft en mer realistisk rapportering kring de ovannämnda ämnena. Nu ska alternativa medier ens inte kunna få rapportera om det så mycket går emot statens- och regeringens intressen.
Hur kan man, oavsett ens egna politisk färg, anse att detta är en bra utveckling? Vem ska bestämma vilka som har rätt eller fel och som har tillåtelse att skriva om "sanningen"?
Den liberala demokratin visar bara sitt riktiga fula tryne. Demokrati på pappret är inte vad demokrati är i verkligheten.
Sedan rent allmänt: Kan detta bero på att den liberala / globalistiska sidan håller på att förlora kampen? Att EU då känner sig manad att inskränka yttrandefriheten för att bita sig fast för att erhålla makten genom detta ohederliga drag?