2022-04-23, 17:05
  #132061
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Men det står inte hur många Excaliburgranater de kommer att erhålla.
Säkerligen inte många, men de är pricksäkra så perfekt att angripa artilleri eller staber med.
Citera
2022-04-23, 17:06
  #132062
Medlem
-Zingaja-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Hur stora är oddsen att dom faktiskt tar den strategiskt viktiga ön Gotland? Vore lätt som en plätt för dom nog...


Inte stora, i princip omöjlig, om dom skulle mot alla odds lyckas ta Gotland så kommer det krävas en hel del för att behålla ön.. Dom måste ta sig förbi vårat flygvapen, ubåtar, artilleriskjutning mm
Citera
2022-04-23, 17:07
  #132063
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, då kan man nästa tro på den tweeten som kom i förmiddags, den sa att ett femtiotal ryska officerare hade strukit med

Världen blev plötsligt en bättre plats
Det är otroligt hur många ryska generaler och befäl som stryker med.
Läst att det till stor del kan ha att göra med att man kräver av trupper att dom håller sig riktigt nära sina generaler, allt för att soldater inte ska desertera.
Citera
2022-04-23, 17:08
  #132064
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att främst Finland går med i Nato måste ju ur Rysslands perspektiv vara en katastrof med bibliska mått.

Ja. Jag förstår verkligen inte Finlands resonemang. Se så långt Ryssland är beredda att gå i Ukraina för att undvika NATO. Det måste därför vara stor risk att ryssarna gör något i Finland också. De kan nog inte invadera. Men de har också andra terrormöjligheter. Extremt dåliga nyheter om Finland verkligen går med i NATO. Men en fin förhandlingsmöjlighet för "västeuropa" som kollektiv. "sluta kriga i Ukraina, annars går Finland med i NATO".
Citera
2022-04-23, 17:08
  #132065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag vet inte. Upp till Ukraina att avgöra. Att uppmuntra till kamp och ge dem en chans känns mest rätt med tanke på att krig inte ska visa löna sig, isf är risken stor att fler hakar på Rysslands stolligheter och vips är vi inne i WW3 med allt det innebär. Jag är själv oerhört tveksam gentemot USA och hade gärna sett att de försökt backa en smula.

Hur jag än vrider och vänder på denna konflikt hamnar jag ändå i att detta enbart beror på Putins benägenhet att hamna i framtida historieböcker som en av de stora ledarna av Ryssland genom att sko mark som sedermera kommer att pryda hans namn. Hans relativt långa raljerande över gränsdragningar innan invasionen som får mig att luta åt detta. Jag tror denna konflikt vi ser nu idag hade startat hur än förhandlingarna sett ut innan. Kanske att man kunnat överta Ukraina på ett mer fredligt sätt, men då hade självstyret i Ukraina varit ett minne blott. Jag vill helst inte gå in allt för mycket på detta då jag tycker denna diskussion är fruktlös då alla verkar ha var sin absolut sanning som måste accepteras.

Det är inte länge sedan USA invaderade Irak och Afghanistan. Nu läxar USA upp hela världen att så kan man inte göra. Man ser intervjuer där direkt ansvariga för kriget i Irak där de berättar för tittarna/ lyssnarna vilken dålig människa Putin är.

USA flyttar fram dina positioner enormt och har fått två nya satellitstater med Finland och Sverige.

De stora vinnarna i det här USA och Kina.
Förlorarna är Ukraina, Europa och Ryssland.
Citera
2022-04-23, 17:10
  #132066
Medlem
Jag läste någonstans att Ukrainas f d finansminister vill att alla ryska tillgångar som är frysta skall användas till återuppbyggnaden av Ukraina.

Jag tycker detta låter vettigt. Finns det något vi kan ta från ambassaden i Stockholm och ambassadpersonalen?

Båtar som fortfarande kommer in i svenska hamnar. Vad kan vi ta och konfiskera för att ge Ukraina penningstöd?

MÅSTE SVERIGE VARA SÅ FÖRBANNAT FEGT?
Citera
2022-04-23, 17:11
  #132067
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Neptune lär man inte ha många av.
Frågan är om man har land till sjömissiler med kortare räckvidd som skulle kunna vara effektiva mot landstigningsflotta?

Ryssarna har knappast någon förmåga att göra en amfibieoperation mot kuststräckan mellan Cherson och rumänska gränsen. Tonnaget är förmodligen för litet.

Efter förstärkning från Östersjöflottan och Norra flottan hade Svarta Havsflottan tillgång till följande landstigningsfartyg då kriget bröt ut:

3 Alligatorklass
9 Roputjaklass
1 Ivan Grenklass

En Alligator (förmodligen Saratov) förstördes den 24 mars, då samtidigt en Roptja (förmodligen Caesar Kunikov) skadades, genom ett ukrainskt angrepp mot hamnen i Berdjansk.

Att dra igång en amfibieoperation, som kanske är den mest komplexa militära operation som existerar, är ingenting som den primitiva ryska organisationen kan klara av. Sådana saker kan göras av USA, Storbritannien, Frankrike och (kanske) Kina, men knappast någon annan militärmakt. Det vore självmord. Ukrainarna har använt sig av raketartilleri mot ryska fartyg och har (förmodligen) redan tillgång till brittiska sjömålsrobotar av typ Harpoon.
Citera
2022-04-23, 17:11
  #132068
Medlem
KillPus avatar
Nu blev Odessa beskjuten med rysk "precisionsteknik". Som vanligt träffade ryssmongoler flera bostadshus och barn dött, inkl 3-månaders bebis. Jag hoppas att Europa/Väst kommer till slut till ett beslut att alla rysråttor som stödjer putler/kriget ska deporteras fr EU till RU...
Citera
2022-04-23, 17:12
  #132069
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är otroligt hur många ryska generaler som stryker med.
Läst att det till stor del kan ha att göra med att man kräver av trupper att dom håller sig riktigt nära sina generaler, allt för att soldater inte ska desertera.

Tror att det är det största problemet för Ryssland, deras omotiverade trupper som inte tycker att det här kriget är något värt att dö för.

För att återgå till den där nyheten om generalerna som dött så nämndes ju det att det var över femtio officerare som hade strukit med vilket gör att situationen blir ännu värre för ryssarna.

Fan det är ju hela generalstaben nästan för den här "speciella operationen" i sådana fall, vi får hoppas att det kommer mer uppgifter snart.
Citera
2022-04-23, 17:12
  #132070
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag läste någonstans att Ukrainas f d finansminister vill att alla ryska tillgångar som är frysta skall användas till återuppbyggnaden av Ukraina.

Jag tycker detta låter vettigt. Finns det något vi kan ta från ambassaden i Stockholm och ambassadpersonalen?

Båtar som fortfarande kommer in i svenska hamnar. Vad kan vi ta och konfiskera för att ge Ukraina penningstöd?

MÅSTE SVERIGE VARA SÅ FÖRBANNAT FEGT?

Deras ambassadör skulle kastats ut för länge sen. Hat- och hotretorik gång på gång. Hoppas att UD fixar detta till slut - ut med skiten.
Citera
2022-04-23, 17:13
  #132071
Medlem
Jag tror på uppgifterna att många ryska officerare blev dödade i går. Ryssland kommer att hemlighålla men ni förstår hur sådant ändå sipprar ut genom militären, släkt och vänner.

Att någon bara är borta. Och allt för en helgalen politisk ledning: Putin---Lavrov---samt bögen Peskov och ärkehoran Zacharova. Brottslingar!
Citera
2022-04-23, 17:14
  #132072
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja. Jag förstår verkligen inte Finlands resonemang. Se så långt Ryssland är beredda att gå i Ukraina för att undvika NATO. Det måste därför vara stor risk att ryssarna gör något i Finland också. De kan nog inte invadera. Men de har också andra terrormöjligheter. Extremt dåliga nyheter om Finland verkligen går med i NATO. Men en fin förhandlingsmöjlighet för "västeuropa" som kollektiv. "sluta kriga i Ukraina, annars går Finland med i NATO".

Det kommer Sverige med göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in