2022-04-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie.ONeal
Fast det är inte direkt alla konsekvenser som drabbar anhöriga så extremt, obarmhärtigt och hårt som "pedofili" i familjen. Pedofili är något av det mest stigmatiserade och avskydda som finns i dagens samhälle. Det går inte ens att jämföra med om någon åkt fast för rattfylla. Rattfylleri är också ett brott som är lite tabu/som det spottas på, men där är det bara den enskilde som drabbas. Har svårt att tro att barn skulle bli mobbade för att deras pappa kört på fyllan. Rattfylleri är dessutom extremt vanligt, mycket vanligare än man tror. Du anar nog inte hur många som kör hem efter fredagsfesten eller kör när de rökt en joint eller dragit några linor tjack. Det är extremt vanligt, jag har själv kört efter att ha rökt gräs/tagit tjack (dock inte efter att ha druckit alkohol), och jag kan räkna upp minst 25 individer i min bekantskapskrets som har kört påverkade enligt egen utsago.

Bara där ser vi en tydlig skillnad. Många kan erkänna för sina vänner att de framfört fordon under inverkan av alkohol/droger, men i princip ingen skulle bekänna ens för sin bäste vän att de känner sexuell attraktion till barn.

Kollektiv bestraffning är något vi avskaffade i detta land för flera århundraden.
Citera
2022-04-23, 16:44
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Kollektiv bestraffning är något vi avskaffade i detta land för flera århundraden.

Det här är en falsk dikotomi.

Det utmäts inget straff mot familjen, det är pedofilernas gärningar som orsakar oönskade konsekvenser.

Men jag kan hålla med om att det inte är optimalt att hänga ut familjefäder. De ska inte komma undan heller, dock. De MÅSTE stoppas, och är man inte med på det måste man vara pedofil själv, eller eventuellt ett empatilöst svin.
Citera
2022-04-23, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Det här är en falsk dikotomi.
Hur då?
Citera
2022-04-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Självklart är det så. Det finns absolut en möjlighet att de inte drivs av pengar. Men det vore ju rätt löjligt att helt bortse från möjligheten att det är pengarna som styr primärt, för det är en mycket rimlig hypotes.

Men nu gör du ju för övrigt samma misstag igen. Det är ingen här som påstår att de ENDAST är motiverade av pengar. Som sagt, lägg av med dina falska dikotomier.

Vilket är bonusen, pengarna eller trycka till pedofiler? Givetvis kostar det att vara ute på vägarna. Bensin, vägkrogen, hotellövernattningar, cigaretter mm.
Citera
2022-04-23, 16:47
Medlem
E.84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBidenLuktarBajs
Jag såg videoklippet och läste chattloggen. Helt ärligt känns det faktiskt som att han bara spårade ur i en märklig fantasi. Nästan som att han spelade ett rollspel. Nu vet jag att alla män på dumpen hävdar att de aldrig gjort något dumt i verkligheten, att de bara spelade med för att de var intresserade av en affär med den påhittade kvinnan som de chattade med. Men i fallet med din man är jag nästan villig att tro på det. Det är så lätt att koppla bort verkligheten på internet och låtsas vara något man inte är. Det finns en handfull uthängda män på dumpen där jag tror att det kan vara fallet.

Jag hoppas att ni repar er och lyckas komma över detta.

Jo absolut kan det va så. Men man får ju se vad myndigheterna kommer fram till. Känns ju som att det ändå fanns nåt syfte med att åka dit...
Jag ska iaf ta mig ur detta med barnen starkare än vi va innan.
Citera
2022-04-23, 16:50
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Hur då?

Därför att likställa ett straff med en oönskad konsekvens inte är korrekt.

Det har inte utmätts något straff för familjerna, det är bara en oönskad konsekvens.

Jag tror alla i tråden skulle kunna vara överens om att oskyldiga barn inte borde drabbas.
Citera
2022-04-23, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Därför att likställa ett straff med en oönskad konsekvens inte är korrekt.

Det har inte utmätts något straff för familjerna, det är bara en oönskad konsekvens.

Jag tror alla i tråden skulle kunna vara överens om att oskyldiga barn inte borde drabbas.
Det låter som att du inte vet vad en falsk dikotomi är. Varsågod:

Citat:
Falsk dikotomi, eller falskt dilemma, är ett argumentationsfel där talaren förutsätter

- att det bara finns två möjliga alternativ (trots att båda dessa alternativ är felaktiga, eller att de två alternativen inte behöver utesluta varandra)
- att man måste välja ett av dem (trots att det finns flera alternativ, eller att man inte behöver välja alls)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi
Citera
2022-04-23, 16:56
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightFandango
Är det verkligen ett så himla genomtänkt val? Av konfrontationen att döma så är ju detta just ett sånt fall där det finns egna barn med i ekvationen (och eventuella utredningar). Är det helt självklart att dessa och båda föräldrarna är betjänta av ett (eventuellt) nytt stråkastarljus?

"grymt" kan däremot säkert stämma om man får tro E.84.
Förstår inte alls hur du tänker.
Gå in på aktuella brott här på forumet och leta upp valfri tråd med en "familjepedofil". Ladda ner FUP:en och du har både pedofilens namn och adress. Senast igår startades en tråd om en tafsande man som jobbade inom skolan i Arjeplog. Hans namn gick att läsa ut ganska fort och man hittade på både fru och barn väldigt snabbt på facebook. Ska staten börja censurera dömda peddos namn?

Nej, av vikt är däremot att inte dom som hänger i 2forty2 gruppen på Facebook inte börjar gå bananas mot anhöriga. Precis som A.87 eller vad hen heter så är tonen Mycket trevligare här inne än på facebook.

Så varför vill vi skapa rebusar kring dessa personer?
Jo för att en person som skrivit ut i chattloggen att han våldtagit sin grannes dotter flera gånger och fortfarande går lös är inget jag vill som granne eller i närheten av mina barn. Vill heller inte ha han på mitt jobb.
Vill heller inte att han någonsin söker sig till något liknande igen.

Hade det varit nog för Femfinger-Tobbe att prata med Putte & Sara off cam?

Nej det hade det nog inte varit.

Käftsmällen ska vara hård och det blir den ifall man blottas på dumpen.
Att folk går mot anhöriga är ett helt annat problem än att vi sitter och skriver rebusar.
Citera
2022-04-23, 16:56
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Det låter som att du inte vet vad en falsk dikotomi är. Varsågod:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi

Förlåt, jag var inte tydlig nog. Jag vet vad det är. Låt mig förklara vad jag menade:

Som många framställer det låter det som om de enda alternativen är att Dumpen fortsätter som nu, eller lägger av. Jag läste mellan raderna i inlägget jag citerade, kanske orättvist, kanske inte.

Men det är ju inte de enda alternativen, eller hur? Därför är det en falsk dikotomi.

Hoppas det blev klarare nu.
Citera
2022-04-23, 16:58
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.84
Jo absolut kan det va så. Men man får ju se vad myndigheterna kommer fram till. Känns ju som att det ändå fanns nåt syfte med att åka dit...
Jag ska iaf ta mig ur detta med barnen starkare än vi va innan.
Önskar er all lycka till helt rätt inställning. Är övertygad om att dom allra flesta hejar på er. Den som säger något annat är en idiot.
Citera
2022-04-23, 17:05
Medlem
LightFandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Förstår inte alls hur du tänker.
Gå in på aktuella brott här på forumet och leta upp valfri tråd med en "familjepedofil". Ladda ner FUP:en och du har både pedofilens namn och adress. Senast igår startades en tråd om en tafsande man som jobbade inom skolan i Arjeplog. Hans namn gick att läsa ut ganska fort och man hittade på både fru och barn väldigt snabbt på facebook. Ska staten börja censurera dömda peddos namn?

Nej, av vikt är däremot att inte dom som hänger i 2forty2 gruppen på Facebook inte börjar gå bananas mot anhöriga. Precis som A.87 eller vad hen heter så är tonen Mycket trevligare här inne än på facebook.

Så varför vill vi skapa rebusar kring dessa personer?
Jo för att en person som skrivit ut i chattloggen att han våldtagit sin grannes dotter flera gånger och fortfarande går lös är inget jag vill som granne eller i närheten av mina barn. Vill heller inte ha han på mitt jobb.
Vill heller inte att han någonsin söker sig till något liknande igen.

Hade det varit nog för Femfinger-Tobbe att prata med Putte & Sara off cam?

Nej det hade det nog inte varit.

Käftsmällen ska vara hård och det blir den ifall man blottas på dumpen.
Att folk går mot anhöriga är ett helt annat problem än att vi sitter och skriver rebusar.
Du/ni gör hur du/ni vill. Jag bara tyckte det vittnade om lite dålig fingertoppskänsla att välja just det fallet samtidigt som E.84 berättat om vilka konsekvenser hela omgivningens vetskap fått för hennes barn.

Men återigen: Jag stoppar ingen. Jag bara uttrycker min åsikt precis som du uttrycker din.
Citera
2022-04-23, 17:05
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
I dumpen.se kommentarsfält kan man läsa en person som skrivit "Fyfan inte trodde man skulle få se sin chef här".
En annan har skrivit "Firman han jobbade på finns inte kvar.

Är det en egenföretagare vi har att göra med?
Möjligt, men kan lika gärna inte vara det. Anställd som chef och fick sen sparken.

Hursomhelst är han svårfångad. Namnet verkar inte stämma med Nyköping. Verkar försiktig och har nog inte sociala medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in