Citat:
Ursprungligen postat av
Johan-Palm
Nej, jag är inte särskilt "intresserad" av musik. Däremot tycker jag det är tråkigt att negermusik idag är fruktansvärd, med tanke på att de var rätt bra på att göra musik en gång i tiden.
De allra flesta förstår vad jag menar när jag säger negermusik. Din autism märks rätt tydligt.
Nej, jag förstår inte vad du menar när du säger "negermusik". Men jag gissar att du hatar negrer och dagens kommersiella popmusik och att du på ett ointellektuellt vis klistrar ihop två saker som du hatar. Varför popmusiken suger idag är en lite mer komplex fråga än vad du gör den till, allting har en lägre kvalité idag än det en gång hade.
Kvalitén på ett par jeans var bättre en gång i tiden. Hollywoodfilmerna var bättre en gång i tiden än vad de är idag. Renesansmålarna var bättre tavelmålare än 1900-talets postmoderna konstnärer.
Vuxna i allmänhet och fascister i synnerhet har i alla tider förargats över ungdomars kultur.
När man i Tyskland för 90 år sedan stämplade i princip all musik som inte var äldre än
Wagner eller oförargerlig schlager som urartad (entartete musik) åkte tonsättare som
Mahler och
Schönberg (som idag anses ha stor betydelse för konstmusikens utveckling under det tidiga 1900-talet) med i den urartade kategorin.
Populära ungdomsidoler som
Mwuana kan inte förstås på annat sett än som just ungdomsidoler. Det går inte riktigt att analysera populärkultur med samma teorier som estetiken och konstvetenskapen använder. Nu var ju du inte särskilt intresserad av musik, annars skulle jag tipsa om "
analysing popular music" av
David Machin, den förklarar det här mer ingående.
Du som har lite problem med att läsa och skriva kanske föredrar video? Sök "
Sievert Öholm hårdrock", finns både på svtplay och youtube.
Tillbaks till topic:
Även om
Mwuana är ointressant som artist så växte han som människa enligt mig. Folk som kör elsparkcykel ska ha stryk, särskilt de som slänger dem huller om buller där de behagar. Hans smocka blir dock lite mer problematisk ifall mottagaren inte var den förhatlige elsparkcyklisten, fnissa tycker jag nog att man får göra.