2022-04-23, 01:21
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jäkligt märkligt förresten att Märtha valde ett så stort åldersspann i sina preferenser. Det är väl bleeding obvious att hon helst vill ha en äldre man?
Hur lät ålderspannet 34-70?

Jag har förövrigt inte märkt någon beteendemässig manhaftighet över Märtha, utöver att välja vara infertil

Det känns förresten tryggt när du la ditt hand på mitt (innan)lår
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-04-23 kl. 01:32.
Citera
2022-04-23, 02:42
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Vilken poesi! Så rätt uttryckt! Det här är anledningen till att jag tycker att experterna är så oseriösa och äckliga.

.. Hade en kvinna tur fick hon en snäll en som Axel. "Bara han inte dricker eller spelar", sa min farmor.

Man tackar!
Ja ”experterna” har ju tyvärr inte fattat ett skit om nånting de stackars genusmedvetna vilsna kärlekssökarna.
Undra hur deras romantiska relationer ser ut?😂

Hahaha, själv tycker jag ju att de som dricker och spelar (i lagom mängd) brukar vara roligare.
Hade dessutom tagit en speltorsk med alkoholbekymmer framför ”I got 99 problems but a soul aint one of them”-Axel alla dar i veckan och tider på dygnet.

Förstår din liknelse 100% men nu för tiden har vi ju faktiskt förmånen att kunna välja bort den här sortens arrangemang.
Är man dum nog att ställa upp i det på TEVE förväntar jag mig att man ska ha bollar att kunna spela med tills ridån går ner punkt slut.

Hade det vart artonhundratalet å hon satt å pep och lipade sådär på bröllopet av besvikelse hade hon nog fått lära sig att veta hut.

Edit: asså jag förstår hennes besvikelse tyckte bara hon kunde vart bättre på att dölja den, det hör till god ton imo.
Senast redigerad av Huzzah 2022-04-23 kl. 02:45.
Citera
2022-04-23, 06:35
Medlem
Citera
2022-04-23, 08:51
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Hur lät ålderspannet 34-70?

Jag har förövrigt inte märkt någon beteendemässig manhaftighet över Märtha, utöver att välja vara infertil

Det känns förresten tryggt när du la ditt hand på mitt (innan)lår

Att välja bort barn är mer kvinnligt än manligt idag. Så tragiskt att hon ens är med i programmet när hon inte är intresserad av något äktenskap, utan enbart vill hitta sig själv.
Citera
2022-04-23, 09:19
Medlem
RedXs avatar
Varje år är det samma visa. ”Experterna” är totalt clueless avs hur det fungerar när män och kvinnor ska hitta varandra. Förmodligen har de sämre koll än vad en slumpvis utvald person på gatan skulle ha.

Grundregel 1, 2, 3 & 4 i det här sammanhanget är att göra kvinnan nöjd. Mannen nöjer sig alltid såvida det inte är en riktig träskpadda som dyker upp. Man märker det så tydligt på hur de resonerar inför vigseln. Samtliga heteromän pratar om att de är rädda för att inte duga, kvinnorna pratar om sina förväntningar på honom. Förhållandets gångbarhet står och faller med kvinnans attraktion till mannen.

Grundregel 5 är att förstå att en kvinnas önskan om en ”jämställd relation” inte är samma sak som en önskan om en mjäkig fem år yngre man som hon kan köra över utan problem, eller en önskan om att själv vara den tydliga familjeförsörjaren.

Nåja, jag kastar ut en sannolikhetsbedömning för att respektive relation ska hålla:

Jonas/Louise - 50%. Börjar bra, men vi får se. Här ligger det någon historik hos mannen begravd (många referenser till ”den nye Jonas” etc)

Axel/Märtha - 1%

Gayparet - 60%. Två sympatiska killar som båda verkar ha gått in i detta med realistiska förväntningar. Jag är mest positiv till detta par.

Seniorparet - 40%. Egentligen baserat på tv-dramanarrativet. Vi ska tro att det redan i princip gått åt helvete. De verkar dock vara två bra personer. Jag är försiktigt optimistisk.
Citera
2022-04-23, 12:12
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Haha, gud så patetiskt inlägg. Du är verkligen ute och cyklar. Verkar helt besatt av makt. Sjukligt.

Du är kvinna så du bryr dig inte om vad som är sant. Sanning är oviktigt i jämförelse med hur saker känns för dig.
Kolla ditt eget inlägg: "patetiskt", "ute och cyklar", "besatt", "sjukligt". Men exakt 0 argument till varför det jag skrev skulle vara felaktigt.

Det handlar inte om makt utan att kvinnor vill ha män som är tillräckligt starka och bra så att de själva kan underkasta sig dem. De vill ha förtroende för att mannen de väljer är tillräckligt bra för att kunna styra skutan i land. De vill kunna sitta i bilen och läsa tidningen i passagerarsätet utan att riskera att mannen kör vilse eller ner i ett dike. De vill ha en man som är bättre än dem själva som kan lyfta upp dem till en högre nivå i livet.
Fysiskt överlägsen, intellektuellt överlägsen, finansiellt överlägsen, spirituellt överlägsen, socialt överlägsen etc.

Kvinnors kärlek kan sammanfattas ungefär som: "hur kan den här mannen göra mitt liv bättre"?

Axel agerar undergivet till Märtha redan från början. Finns ingen chans att attraktion då kan uppstå. Hon vill ha en man som leder henne till paradiset, inte en bebis hon måste agera mamma till.
Senast redigerad av mendokse 2022-04-23 kl. 12:37.
Citera
2022-04-23, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Varje år är det samma visa. ”Experterna” är totalt clueless avs hur det fungerar när män och kvinnor ska hitta varandra. Förmodligen har de sämre koll än vad en slumpvis utvald person på gatan skulle ha.

Grundregel 1, 2, 3 & 4 i det här sammanhanget är att göra kvinnan nöjd. Mannen nöjer sig alltid såvida det inte är en riktig träskpadda som dyker upp. Man märker det så tydligt på hur de resonerar inför vigseln. Samtliga heteromän pratar om att de är rädda för att inte duga, kvinnorna pratar om sina förväntningar på honom. Förhållandets gångbarhet står och faller med kvinnans attraktion till mannen.

Grundregel 5 är att förstå att en kvinnas önskan om en ”jämställd relation” inte är samma sak som en önskan om en mjäkig fem år yngre man som hon kan köra över utan problem, eller en önskan om att själv vara den tydliga familjeförsörjaren.

Nåja, jag kastar ut en sannolikhetsbedömning för att respektive relation ska hålla:

Jonas/Louise - 50%. Börjar bra, men vi får se. Här ligger det någon historik hos mannen begravd (många referenser till ”den nye Jonas” etc)

Axel/Märtha - 1%

Gayparet - 60%. Två sympatiska killar som båda verkar ha gått in i detta med realistiska förväntningar. Jag är mest positiv till detta par.

Seniorparet - 40%. Egentligen baserat på tv-dramanarrativet. Vi ska tro att det redan i princip gått åt helvete. De verkar dock vara två bra personer. Jag är försiktigt optimistisk.

Jag tror att 40-plussarna (vägrar kalla dem för seniorparet, de har ju inte gått i pension) kan fortsätta sin relation efter programmet, MEN jag tror att de i så fall vill ta det stegvis och i sin egen takt, vilket innebär att de skiljer sig.

Martin och Jonas kommer aldrig att bli något annat än kompisar. Möjligen KK. Däremot kan de nog fortsätta som kompisar, de verkar ha en del gemensamt, om de nu orkar ta in nya vänner, de bor ju i olika städer.

Märtha kommer att backa ur nästa program. Axel får leta vidare efter en vegansk söderböna.

Jonas kommer inte att trivas med Louise, det kommer att verka som om det är hon som tar avstånd, men vid beslutet kommer även han att backa. Jonas behöver en smart, men ödmjuk tjej vid sin sida. Någon som inte är högfärdig.
Citera
2022-04-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatstack
Visst, det är väl en sak att peta ihop ett par som kanske är lite för olika för tv-underhållningens skull. Men att matcha Axel och Märtha är ju snudd på sadistiskt från experternas sida. En dövblind kan se att Märtha har några snäpp högre social status än Axel. Dessutom är hon lite äldre och har ett yrke med högre status. Ålder behöver inte spela någon roll, men om man ska försöka matcha ihop folk så här så måste man ju ändå jobba med statistik och sannolikhet. Och i de mest stabila förhållanden har mannen lite högre status. Vänder det, och kvinnan får högre status, blir hon ofta äcklad av sin partners svaghet och lämnar, om priset inte är för högt.

Axel är inte ogiftbar, med en helt annan partner hade det sannolikt kunnat bli en mycket mer lättsam stämning. Han utstrålar dock en generell omogenhet och brist på självförtroende; "Vill uppleva saker", "inte leva ett tråkigt svenssonvardagsliv", "tycker om att diskutera för att diskutera", "toxic maskulinitet är dumt" blabla. (reservation för felciteringar). Detta låter mer som en tonårings tankar. "Alltid önskat sig en hund", ja du är en vuxen man Axel, köp dig då en hund om det är det du vill, istället för att hoppas kunna åka snålskjuts på en partners hund.

Men det finns hopp för Axel. Inget fel med att mogna sent, det gjorde jag själv. Men glöm allt vad giftermål heter ett tag, res runt lite på jorden och skaffa dig lite mer livserfarenheter och världsvana.
Vad är "omogenhet"? Varenda jäkel som är med i postkodmiljonären och gameshows säger ju att de vill "resa" ( och därmed "upptäcka saker" I guess) är de alla omogna? Att inta en ställning i diskussion bara för att sätta emot lät väl barnsligt möjligtvis, men hur mycket av allt man häver ur sig under en dag kan inte tolkas som barnsligt man skulle säkert hitta något hos dig också.. Sedan är det väl lättare att fortsätta leva som en tonåring länge som boende i storstad utan barn, med skillnaden att man jobbar istället för att går i skolan samt att man bor själv/betalar sina egna räkningar.
Citera
2022-04-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Du är kvinna så du bryr dig inte om vad som är sant. Sanning är oviktigt i jämförelse med hur saker känns för dig.
Kolla ditt eget inlägg: "patetiskt", "ute och cyklar", "besatt", "sjukligt". Men exakt 0 argument till varför det jag skrev skulle vara felaktigt.

Det handlar inte om makt utan att kvinnor vill ha män som är tillräckligt starka och bra så att de själva kan underkasta sig dem. De vill ha förtroende för att mannen de väljer är tillräckligt bra för att kunna styra skutan i land. De vill kunna sitta i bilen och läsa tidningen i passagerarsätet utan att riskera att mannen kör vilse eller ner i ett dike. De vill ha en man som är bättre än dem själva som kan lyfta upp dem till en högre nivå i livet.
Fysiskt överlägsen, intellektuellt överlägsen, finansiellt överlägsen, spirituellt överlägsen, socialt överlägsen etc.

Kvinnors kärlek kan sammanfattas ungefär som: "hur kan den här mannen göra mitt liv bättre"?

Axel agerar undergivet till Märtha redan från början. Finns ingen chans att attraktion då kan uppstå. Hon vill ha en man som leder henne till paradiset, inte en bebis hon måste agera mamma till.
Du tror alldeles för gott om mannen i gemen, de flesta kvinnor underkastar sig inte mannen för att det finns inte tillräckligt med män som är fysiskt, intellektuellt, finansiellt och spirituellt överlägsna för dem, han får helt enkelt vara "good enough". Och de små skillnader som isf finns märks inte i dagliga livet. Dessutom överskattar folk alltid sig själva, även kvinnor och tkr till 70% att de är bättre bilförare/smartare/snyggare än andra.

Första attraktionen/förälskelsen är främst kemisk (feromoner, utseende, sätt att gå och prata). Då kanske han är perfekt. Sedan kommer alla sprickor, då handlar det mest om att inte sabba det. 99% av Sveriges kvinnor hittar saker de stör sig på hos partner, kommer skoja/"häckla" honom för det men stå ut/tycka det är värt det för kärleken/tvåsamheten. Sedan är såklart trygghet och ekonomisk och psykisk stabilitet grundförutsättningar men är få förunnat att ha en man man "ser upp" till. Men saker är lättare om man är två, skulle dock aldrig "lämna över" skutan. Att våga luta sig tillbaka handlar om tillit, inte undergivenhet. "När du blir trött kör jag" typ.
Senast redigerad av sweintoo 2022-04-23 kl. 15:50.
Citera
2022-04-23, 16:25
Medlem
dialektikers avatar
Tack för lite underhållande kommentarer.
Även om jag tycker att mendokse besitter toxisk maskulinitet i hela sitt inlägg.
Men jag är inte så känslig.
Tråden börjar ta sig.

Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
De vill kunna sitta i bilen och läsa tidningen i passagerarsätet utan att riskera att mannen kör vilse eller ner i ett dike. .

RedX: Undrar om det har blivit så på senare år, då det är sådan brudtorka? När jag raggade var det alltid sådan himla utseendehets bland tjejer, och man kände att man aldrig var good enough.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Grundregel 1: i det här sammanhanget är att göra kvinnan nöjd. Mannen nöjer sig alltid såvida det inte är en riktig träskpadda som dyker upp.

AlmaTor2: Det är ju ungefär det jag skrivit, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor2
Jag tror att 40-plussarna (vägrar kalla dem för seniorparet, de har ju inte gått i pension) kan fortsätta sin relation efter programmet, MEN jag tror att de i så fall vill ta det stegvis och i sin egen takt, vilket innebär att de skiljer sig.

Martin och Jonas kommer aldrig att bli något annat än kompisar. Möjligen KK. Däremot kan de nog fortsätta som kompisar, de verkar ha en del gemensamt, om de nu orkar ta in nya vänner, de bor ju i olika städer.

Märtha kommer att backa ur nästa program. Axel får leta vidare efter en vegansk söderböna.

Jonas kommer inte att trivas med Louise, det kommer att verka som om det är hon som tar avstånd, men vid beslutet kommer även han att backa. Jonas behöver en smart, men ödmjuk tjej vid sin sida. Någon som inte är högfärdig.
Senast redigerad av dialektiker 2022-04-23 kl. 16:31.
Citera
2022-04-23, 17:37
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Du tror alldeles för gott om mannen i gemen, de flesta kvinnor underkastar sig inte mannen för att det finns inte tillräckligt med män som är fysiskt, intellektuellt, finansiellt och spirituellt överlägsna för dem, han får helt enkelt vara "good enough". Och de små skillnader som isf finns märks inte i dagliga livet. Dessutom överskattar folk alltid sig själva, även kvinnor och tkr till 70% att de är bättre bilförare/smartare/snyggare än andra.

Första attraktionen/förälskelsen är främst kemisk (feromoner, utseende, sätt att gå och prata). Då kanske han är perfekt. Sedan kommer alla sprickor, då handlar det mest om att inte sabba det. 99% av Sveriges kvinnor hittar saker de stör sig på hos partner, kommer skoja/"häckla" honom för det men stå ut/tycka det är värt det för kärleken/tvåsamheten. Sedan är såklart trygghet och ekonomisk och psykisk stabilitet grundförutsättningar men är få förunnat att ha en man man "ser upp" till. Men saker är lättare om man är två, skulle dock aldrig "lämna över" skutan. Att våga luta sig tillbaka handlar om tillit, inte undergivenhet. "När du blir trött kör jag" typ.

De kanske är ovanligt i Sverige att ha en man som man kan se upp till som kvinna men det är kanske också anledningen till att vi är singeltätast i världen och har en utdöende befolkning.

Mannen behöver självklart inte vara överlägsen i alla grejerna jag räknade upp utan överlägsen i vad det än är kvinnan värderar i en människa och i en partner.

Svenska män och kvinnor har blivit lurade kring någon tanke om jämställdhet när det för de flesta män är enkelt att vara bättre än nästan alla kvinnor bara de försöker.

Vilken kvinna vill kunna brotta ner sin man? Inte en enda av dem. Ska det vara hon som skyddar familjen då om det blir inbrott?

Hela dynamiken mellan män och kvinnor är att mannen leder och kvinnan antingen underkastar sig eller testar mannen för att se om han är tillräckligt bra för att underkasta sig.
Så fort kvinnan känner sig överlägsen mannen kommer hon tappa respekten för honom och börja bete sig illa mot honom.
Det är bara att gå tillbaka i tråden till förra säsongen där jag beskrev samma sak med feministen och han "skogshuggaren" eller vad han var. Hon var uttalat superfeminist men ville instinktivt inget hellre än att hennes man skulle ta ledarrollen och sätta henne på plats.
När han inte gjorde det utan bara försökte vara inställsam och till lags började hon störa sig på allt möjligt han gjorde och började behandla honom illa, och noll attraktion infanns.

Kvinnor är bara attraherade av män som på något sätt är bättre än dem själva.
Senast redigerad av mendokse 2022-04-23 kl. 17:41.
Citera
2022-04-23, 18:03
Medlem
Inte en maskulin man medverkande i år irriterande... Var han grävmaskinisten från Eskilstuna som inte stod ut med kvinnans feminist-bullshit för mycket eller för att SVT skulle ta in en till sån? Jag tyckte det var underhållande.

Nu bara feministmän med tillrättalagda åsikter. Speglingar av varandra. Inga män. Blir lack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in