Om någon kastar brandbomber mot polisen kommer såklart väldigt få att gråta om terroristen stoppas med några välriktade kulor, men i kaosande folksamlingar som löper amok är risken alltid stor att det spårar ur ännu mer om det börjar skjutas. Ådalen 31 brukar ju dras fram i Sverige, och det kunde gått ännu värre om inte en av demonstranterna blåst eld upphör (han kunde rätt trudelutt), men internationellt finns många exempel.
Jag är oerhört upprörd över att polisen tappade kontrollen (det är ju ett faktum) men några enkla lösningar finns inte.
Jag är en stor vän av att polisen ska kunna lösa sitt uppdrag med ett minimum av våld. Det minimumet kan vara extremt långtgående. Det kan vara en skarp uppmaning, batong, varningsskott, skarpt skott mot torson, men det är ytterst viktigt att inte oskyldiga skadas i samma veva.
Citat:
Ursprungligen postat av
LucianMacAndrew
Ebba är väl typexemplet på blond korkad bimbo. Så personligen förväntar jag mig inte mycket.
Vi får väl se hur korkat uttalandet var. Jag hade inte väntat mig ett sådant från SD, då det så uppenbart går över gränsen för vad en politiker kan säga, men vid köksborden ute i landet tror jag väldigt många sagt ungefär samma sak som Ebba.