Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Men herregud. Hon menade att polisen var alldeles för passiv när de blev angripna. De bara tog emot och lät sig bli misshandlade. Därav att det är så många skadade poliser men så få skadade våldsverkare.
Hon tyckte polisens passivitet var upprörande, när de faktiskt har till uppgift att utöva berättigat våld när det krävs för att stävja situationer. Jag håller med henne, vad ska vi ha poliser till som bara låter sig utnyttjas som mänskliga slagpåsar? De gör ingen nytta, de kan lika gärna stanna hemma!
Polisen SKA stävja oroliga och våldsamma situationer, och de ska göra det med våld om så krävs. Om det bara är en massa skadade poliser efter ett upplopp men alla våldsverkare är pigga och krya så är något åt helvete fel, är vad Ebba säger. Hur kan det missförstås??
Missförstås? Jag fattar precis vad hon säger, gör du? Hon ifrågasätter ordagrant varför det inte var fler skadade människor, inte varför polisen inte försvarar sig. Hur kan det ens vara önskvärt för henne att det skulle vara fler skadade? Som sagt, hade hon bara ifrågasatt polisens agerande hade det inte varit lika illa (även om de nog har bättre koll på hur man hanterar sånt här än vad Ebba har), men nu ifrågasatte hon varför det inte var fler skadade. Det visar lite hur hon ser på människor och människoliv.
Säg att polisen hade öppnat eld i större utsträckning här, vad tror du hade hänt? Antagligen var de ganska omringade. Allt hade eskalerat snabbt som attan och de kan ju inte stå och skjuta på allt och alla runtomkring?!? Där fanns ju även barnfamiljer t ex. Om en treåring hade skjutits av polisen i detta tumult vad hade du då sagt? Det hade antagligen inte löst någonting om de börjat skjuta i den situationen. Polisens uppdrag är liksom intd att skjuta ner människor för att upprätthålla ordning…
Det förvånar mig faktiskt att kristdemokraterna har den här inställningen till människoliv. Eller ganska mycket i deras politik förvånar mig. Den överensstämmer ju inte direkt med kristen tro om man säger så. Har de ens förstått vad Jesus predikade? Högern hjälper intd de utsatta eller de som har det svårt direkt. De verkar inte för fred och kärlek vilket kristendomen brukar vilja lyfta. Kan inte fatta att kristna människor röstar på kristdemokraterna.