I två timmar står denna poliskvinna passiv och låter stenar regna över sig:
Polisen gjorde inget motstånd eller försök att avbryta attacken utan stod bara där som mänskliga sandsäckar:
Är det mänskliga sandsäckar vi ska ha istället för poliser? Ska de bara stå där och ta emot? Är det polisens uppgift?
Citat:
I två timmar befann sig Caroline och hennes poliskolleger i ett konstant regn av stenar.
Själv träffades hon av ett tiotal – den sista spräckte hennes hjälm.
Just då hade hon bara en tanke i huvudet.
– Jag måste ta mig bakåt och få en ny hjälm för att kunna ta mig tillbaka och stötta mina kolleger, säger hon.
Själv träffades hon av ett tiotal – den sista spräckte hennes hjälm.
Just då hade hon bara en tanke i huvudet.
– Jag måste ta mig bakåt och få en ny hjälm för att kunna ta mig tillbaka och stötta mina kolleger, säger hon.
Polisen gjorde inget motstånd eller försök att avbryta attacken utan stod bara där som mänskliga sandsäckar:
Citat:
Man lyckas inte genomföra sin uppgift för dagen, att se till att den allmänna sammankomst som sökts och getts tillstånd för kunde genomföras:
- Det var folk som inte kastade på oss men som stod på sidlinjen och kastade upp stenar ur ån, till dem som kastade. Så stenarna tog aldrig slut. Vi fick bara försöka skydda oss. Även personer som vi hade haft en god dialog med angrep oss, säger Caroline.
Citat:
Man har inte ens klart för sig vad uppgiften var, verkar det som. Är uppgiften att lösa för dagen att alla ska hem?
Rasmus Paludan kunde inte genomföra sin allmänna sammankomst i Örebro, och till sist beslutade polisen att retirera.
Citat:
De mänskliga sandsäckarna hade naturligtvis inte fokus på att gripa någon:
- Man blir jädrigt stolt. Det spelar ingen roll vem som står bredvid mig – om det är någon från Stockholm, från Värmland eller Dalarna. Alla har samma fokus: Alla ska komma hem.
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/caroline-attackerad-med-sten-fick-hjalmen-sprackt/
Enligt Caroline var det aldrig aktuellt att försöka gripa någon på platsen på grund av den pressade situationen. Våldsverkarna kunde gå hem i frihet och har haft gott om tid att göra sig av med med bevismaterial och prata ihop sig med varandra.
Är det mänskliga sandsäckar vi ska ha istället för poliser? Ska de bara stå där och ta emot? Är det polisens uppgift?
Flashback-expert i nötskal...