2022-04-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Om man kommer med ett så idiotiskt förslag så är man endera en idiot eller ett rysstroll.
Ukraina var inte förberett på ett anfall av Ryssland. Man ansåg inte att Ryssland hade samlat tillräckligt med resurser vid gränsen för att kunna anfalla redan när man gjorde det och hade därför inte mobiliserat fullt. Det är fakta och enkelt att kontrollera om ni inte tror på det.

Om Ryssland hade velat ha en landbro till Odessa/Transnistrien hade man därför kunnat få det om man bara skickat sina styrkor direkt dit. Man hade dessutom sluppit att få ett gäng BTGs utplånande i Kiev i ett försök att splittra ett icke-mobiliserat Ukrainskt försvar.
Att sen Putin i sitt krigsförklarings-tal (ni har väl sett på det hoppas jag?) uttryckligen säger att Ukraina inte borde existera punkterar diskussionen.

Så du påstår att personer med militär bakgrund har fel?. Detta är inte mitt påhitt utan finns på nätet klipp, med generaler från olika länder som säger att detta var Rysslands taktik.

Ryssland ville ta Donbas först och sedan avancera sig västerut.

Vilka fakta menar du?
Citera
2022-04-22, 22:02
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Vi får hoppas de skiter i EU vore högst osmart att bjuda in en rysk trojansk häst i unionen. Visst är de eländiga o eftersatta, det är ju närmast ett krav för att vara kremlvänlig.
serbiska svin får motsvarande 3 miljarder Euro per år av EU. Tänk på det!
Citera
2022-04-22, 22:03
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Varför är en landkorridor mellan Krim och Ryssland så oerhört viktig? Efter annekteringen av Krim byggde Ryssland en kombinerad järnvägs- och vägbro mellan Krim och Ryssland. Blev färdig år 2018. Det är väl för övrigt Europas längsta bro (18,1 km). Ukraina får ju allt kraftfullare vapen från USA hela tiden, och snart lär Ukraina ha kapacitet att förstöra bron. Lika bra för ryssarna att försöka få till stånd eldupphör innan bron blir bombad. Så varför så himla viktigt med en landkorridor när det redan finns en jättestor bro för såväl järnväg som vägtrafik?

Det handlar mer om Azovska sjön.
Ryssland vill ha kontrollen över den.
Citera
2022-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Varför är en landkorridor mellan Krim och Ryssland så oerhört viktig? Efter annekteringen av Krim byggde Ryssland en kombinerad järnvägs- och vägbro mellan Krim och Ryssland. Blev färdig år 2018. Det är väl för övrigt Europas längsta bro (18,1 km). Ukraina får ju allt kraftfullare vapen från USA hela tiden, och snart lär Ukraina ha kapacitet att förstöra bron. Lika bra för ryssarna att försöka få till stånd eldupphör innan bron blir bombad. Så varför så himla viktigt med en landkorridor när det redan finns en jättestor bro för såväl järnväg som vägtrafik?

Det får du fråga ryssarna om. Varför de vill ha en landkorridor mellan Krim och sin östra gräns. Tänker du efter så kanske du får en susning varför.
Jag bara återberättar det jag läst och hört om i intervjuer mm
Citera
2022-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Något märkligt dock att man inte plöjt ned miljarder inom elektronikutveckling och egen produktion. Ryssland är verkligen en jätte på lerfötter.
Det har man säkert gjort, men pengarna hamnade i en annan ficka, som vanlig i det ohämmat korrupta Puttler-Ryssland. Korruptionen har verkligen bitit sig fast i barnamördare V.Puttins hemorrojder, likt en elakartad form av Montezumas Hämnd. Tänk att korruptionen tillslut skulle fälla Puttlers junta.
Citera
2022-04-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
https://www.euronews.com/my-europe/2022/04/20/foreign-student-arrested-in-russia-on-nazism-charges-for-twerking-at-war-memorial

Ryssland arresterar en svart utbytesstudent för att ha twerkat framför ett minnesmärke och hon blir anklagad för "nazism".

Twerking bör förbjudas, och jag är helt med på att det är jävligt respektlöst att bete sig som hon gjorde, men att det skulle vara NAZISM är helt sinnessjukt. Ryssland är ett fullständigt dårhus numera som tappat all kontakt med verkligheten.

Alltid varit så
Förr blev du hämtad mitt i natten
Sedan ett nackskott
Alla kunde bli anklagade för vad som helst
Angiveriets högborg
Citera
2022-04-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Bla.Bla.Bla från Porr-tec! Så vad vill du ha sagt egentligen? Att Biden och USA borde tillhöra de nya budorden i Europa? Och Sverige och Finland skall ingå i detta? Allt i din sjuka hjärna med pedofiliBiden med hans son Hunter Biden. Alla förstår nu att du tänder på småtjejer under 10 år ditt sjuka äckel!

Ingen begriper vad du försöker säga. Elchocker rekommenderas....och i Ljubljanka finns det säkert sånt.
Citera
2022-04-22, 22:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag blir inte sugen på att gå med i NATO när jag ser det här:

https://twitter.com/TSJPhillips/status/1517217288814055425

I det skick som Putin är i just nu så känns det som att han skulle kunna skicka allt möjligt mot Sverige om vi gör honom ännu mer förbannad.

Det känns onekligen som att det kan bli en väldigt varm sommar i år.....
Säkrast är nog att fegt gömma sig bakom mamma kjol och låta andra ta striden.
Citera
2022-04-22, 22:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk-Gestapo
En av de främsta svenska propagandisten gnäller:
Sanktioner mot Ryssland fungerar inte!
"Snart två månader har gått sedan de extra kraftfulla sanktionerna som skulle stoppa Rysslands krigföring i Ukraina infördes. Ännu finns inga tecken på att president Putins krigskassa är tömd. Jag kan på rak arm inte påminna mig ett enda krig som avslutats i förtid tack vare sanktionsvapnet." - erkänner Myndighetens för psykologiskt försvar kommissarien Wolfgang Hansson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34bb2d/ge-mig-ett-exempel-pa-nar-sanktioner-stoppat-ett-krig
Sanktionerna har slagit ut fiendens krigsindustri, alltid något.
Citera
2022-04-22, 22:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Pärlor för svin.
Citera
2022-04-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Korrekt, det är inte av militärstrategiska skäl man offrar så mycket materiell och manskap,

Ville de binda upp truppor i kiev (och fortfarande ha dessa uppbundna där) så skulle de naturligtvis kunnat avancerat långsammare och med fungerande logistik.

Och även det har de misslyckats med....

det är typ 30km till ryska gränsen från sumy....

Så 0 uppnådda strategiska mål på 50+dagar, men nu ska de börja med nya mål?

Under förutsättning att de kan hålla området, gick ju inget vidare i norrvästra ukraina.

Antar att det kommer en ny plan så småning om där det visar sig att det bara var en "fixera och splitra" övning i Kherson området....

Sen är ju inte landområden som ryssar dör i på daglig basis områden de kontrolerar.

De ville aldrig inta Kiev din nöt. De ville splittra de ukrainska trupperna. Nu kan dessa förband som är kvar i Kiev-trakten inte förstärka de ukrainska förbanden i Donbas. Ukrainas trupper i Donbas anses vara deras bäst tränade och bäst utrustade förband. Slår ryssarna ut dem är det katastrofalt för Ukrainas chanser i kriget.

Får se om Ukraina lyckas återta territorium. Skulle inte sätta pengar på det dock. De är nog lika förlorade som Krim varit under åtta år.

Landkorridor mellan Rysslands östra gräns och Krim har Ryssland länge velat ha.
Citera
2022-04-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
De Putin-trogna asen borde inte ha ett öre kan man ju tycka, det går inte att ta mördandet ur en serb, lika lite som man kan ta det ur en kreml-mongol, även om man försöker muta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in