2022-04-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Trevligt att Ukraina får mer offensiva vapen

The United States has begun supplying Ukraine with multiple rocket launchers (MLRS) and is working with other NATO allies to get Ukraine more rocket systems, US Under Secretary of State for Political Affairs Victoria Nuland said.

Bra att jänkarna fortsätter skicka tyngre vapen och skiter i Putins hot och vapenskrammel.

USA vet att dom är bättre än Ryssland i alla delar och agerar därefter. Pondus.
Citera
2022-04-22, 21:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nu har ryssarna kontroll på de östra delarna och det verkar svårt för ukrainska styrkor att flytta sig lika snabbt och obehindrat som ryssarna.
Det är nog en missuppfattning. Ukrainska försvaret känner sitt land och rör sig fritt. Invasionshären från Ryssland har aldrig varit där tidigare och är huvudsakligen vilse. Putler och hans psyksjuka ryssar kan hålla området för att de är många fler och inte är rädda för att dö. Ryssen offrar gärna sina unga män för att Putin ska få sitt regelbundna kvällsstånd.
Citera
2022-04-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk-Gestapo
En av de främsta svenska propagandisten gnäller:
Sanktioner mot Ryssland fungerar inte!
"Snart två månader har gått sedan de extra kraftfulla sanktionerna som skulle stoppa Rysslands krigföring i Ukraina infördes. Ännu finns inga tecken på att president Putins krigskassa är tömd. Jag kan på rak arm inte påminna mig ett enda krig som avslutats i förtid tack vare sanktionsvapnet." - erkänner Myndighetens för psykologiskt försvar kommissarien Wolfgang Hansson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34bb2d/ge-mig-ett-exempel-pa-nar-sanktioner-stoppat-ett-krig

Kan du kolla om hen kan påminna sig många krig där man låtit fienden importera och exportera fritt eftersom "sanktioner aldrig stoppat krig"?
Citera
2022-04-22, 21:31
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Enbart sanktioner fungerar sådär (det blir misär men när en trdejedel saknar varmvatten och 1/5 del bajsar i en grop i skogen redan....) men att föra ett efektivt anfallskrig sammtidigt blir uppenbart problematiskt.
Vet inte om man kan jämföra dagens Ryssland med Tyskland efter första världskriget.

Efter första världskriget hade man främst i Frankrike den uppfattningen att om Tyskland tvingades betala ett redigt skadestånd för kriget skulle tyskarna inte inte kunna kriga i framtiden.

Citat:
Det tyska riket pekades ut som ensamt skyldigt till det fyraåriga blodbadet under vilket Europas unga män hade slaktats i skyttegravarna. Segrarna bestämde att Tyskland skulle betala 269 miljarder guldmark i skadestånd, vilket motsvarar nära 3000 miljarder kronor i dagens penningvärde.
Citat:
Den berömde brittiske ekonomen J.M. Keynes fördömde skadeståndet: ”Beslutet att förslava Tyskland i en hel generation, att fördärva livet för miljontals människor och att frånta en hel nation dess livsmod borde vara avskräckande och förhatligt”.
Det gigantiska skadeståndet ledde till att alla Tyskar som hade besparingar på banken blev av dessa samt att arbetslösheten växte.

Detta fick den spirande demokratin i Tyskland att kollapsa och Hitler kom till makten som satsade stenhårt på rusta upp Tysklands krigsmakt för att kunna hämnas på de som straffat Tyskland efter första världskriget.
Senast redigerad av Goulburn 2022-04-22 kl. 21:35.
Citera
2022-04-22, 21:31
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ukrainas propagandaspridare har hittat på tusentals bluffhistorier vid detta laget. Ett exempel: Ryssar sägs vara imponerade av att se ett tegelhus och att ryssar påstår att de aldrig i sitt liv har sett sådan avanncerad byggnadskonst som ett ukrainskt tegelhus.
Stämmer säkert för de mongoler som är på plats i Uk, de bor väl i jurta och träskjul.
Citera
2022-04-22, 21:32
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Om nu Ukraina inte kan anfalla så är det i alla fall snällt att ryssarna kör fram 10-15 stridsvagnar om dagen till slakt och några flyg kan man alltid skjuta ner.

Båten ska jag inte nämna. Den brann ju upp av sig själv.

Förvisso, men Ryssland har aldrig brytt sig om egna förluster i män eller materiel. Putin kastar glatt in så mycket som behövs för hans mål.

Underskatta inte hur mycket förluster han kan acceptera, eller vilka brott han är bredd att låta Ryska soldater begå mot Ukraina.
Citera
2022-04-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tack, det värmde mitt gamla hjärta.

Varsågod! Inga problem!
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
va fan de har blivit invaderade att ett land som har problem med att det övermilitariserat o problem med en störd ledare o ditt bekymmer är Idealiseringen av Ukraina? när skitryssen skjuter hela städer till grus..konstig prioritering

Prioritering? Hur många inlägg av typen "skjut dom jävlarna", " Döda Putin " "Zelensky är en hjälte" finns det inte i denna tråd. Blir ganska tjatigt i längden ungefär som en hejarklack, ,,även om det är befogat, och vi som skriver här deltar inte i kriget och ingen av arméerna läser vad som skrivs på detta halvt obskyra forum och om de gjorde det skulle de inte bry sig heller.
Du vill vara åsiktspolis och bestämma vad som är PK att skriva och tycka. Objektiva sakliga resonemang går inte an.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blerran
ja det e fan märkligt asså.. slutar inte bra det här kriget för putin

Putte är körd
Han vet det innerst inne oxå
Men när ?? Ingen som vet …
Bara att kolla historien
Citera
2022-04-22, 21:35
Medlem
Tuors avatar
Jag blir inte sugen på att gå med i NATO när jag ser det här:

https://twitter.com/TSJPhillips/status/1517217288814055425

I det skick som Putin är i just nu så känns det som att han skulle kunna skicka allt möjligt mot Sverige om vi gör honom ännu mer förbannad.

Det känns onekligen som att det kan bli en väldigt varm sommar i år.....
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Många djur är hjältar.

I Tanzania finns en organisation som tränar jättepåsråttor till samma uppgifter.

De är sjukt mycket effektivare än människor, och glada över att få lite banan när de har varit duktiga.

Synd att ryssarna inte ens kan komma upp till deras nivå.
Folket i Ukraina verkar vara verkliga djurvänner, vilket man sett många exempel på, säger ganska mycket om vilken typ av människor de är, enligt min mening.
Råttorna tjänstgör även andra länder, tex Kambodja, deras låga vikt är en fördel, de utlöser inte minorna.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kolla ordningen på hur de har gått sönder.

Om alla var av frigolit borde alla plan ha drabbats ungefär likadant, men alla plan med problem återfinner vi längst till höger.

Det är därför troligare att det finns reparationsverksamhet på basen och att planen utan vingar har blivit slaktade för att skaka fram reservdelar till plan som fortfarande flyger.

Förmodligen betyder det att inget av planen går att flyga med en gång, utan att alla runt där är avställda för att användas som reservdelslager.

Jag kan inte svära på att det är så, men det är min gissning.

Ja, det har du nog rätt i. Finns en del militära flygkyrkogårdar på rysk mark för övrigt. Bl.a. en där förvarar en av sina Buran (rymdskytteln), Zhukovsky-flygplatsen sydöst om Moskva. Fullt med andra intressanta numer inte särskilt flygande flygfarkoster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in