2022-04-22, 21:16
Medlem
donald12s avatar
Trevligt att Ukraina får mer offensiva vapen

The United States has begun supplying Ukraine with multiple rocket launchers (MLRS) and is working with other NATO allies to get Ukraine more rocket systems, US Under Secretary of State for Political Affairs Victoria Nuland said.
Citera
2022-04-22, 21:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Trevligt att Ukraina får mer offensiva vapen

The United States has begun supplying Ukraine with multiple rocket launchers (MLRS) and is working with other NATO allies to get Ukraine more rocket systems, US Under Secretary of State for Political Affairs Victoria Nuland said.
Har du länk?
Citera
2022-04-22, 21:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det skulle kunna vara precis så enkelt som att Ukraina helt enkelt saknar strategiska och taktiska kunskaper i nuläget för att bedriva offensiv krigföring.
Du är nog spot-on. Normalt sett övar militären i ett land försvar, så att man kan försvara sitt territorium om en psykopat och hans sjuka befolkning anfaller. När Putin och hans ryska råttor nu tagit ett gäng områden från den fredliga ukrainska befolkningen så har man inte övat på hur man ska återta sina städer. Här behövs stöd från väst.
Citera
2022-04-22, 21:22
Medlem
Stones avatar
Jag undrar om inte attacken mot Kiev var en avledningsmanöver för att splittra Ukrainas försvar. Nu har ryssarna kontroll på de östra delarna och det verkar svårt för ukrainska styrkor att flytta sig lika snabbt och obehindrat som ryssarna.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blerran
varför börjar dom inte offensiven mot donbass? skulle dom inte köra offensivt där? 👀

Har också svårt att bilda mig en uppfattning om ryssens (ny)offensiv i Donbass och om några framgångar skördats. Kanske att det smäller på bra i veckorna som kommer från ryskt håll men får nånstans för mig att främsta prio just nu i Kreml börjat luta mot att dra sig ur denna prekära situation ASAP med "högsta möjliga form av heder i behåll" hur nu det ska gå till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, kan mycket väl vara så också. Svårt att säga som sagt. Strider i tät bebyggelse tidigare (runt Kiev och Kharkiv framför allt) har de väl dock mer eller mindre blivit tvingade till då de inte kunnat retirera ytterligare utan att tappa områden med vital strategisk betydelse.

Strid i bebyggelse är försvararens fördel
Ryssen bombar till ruiner, som faktiskt är en fördel att gömma sig i och försvaret blir lättare för Ukraina
Omöjligt att ta kontroll över Ukraina
Det vet Putte
Men Donbass kan de klara , kommer att starta i Moldavien istället , fyller på med mer folk bara . Enligt gammal beprövad modell
Mänskliga förluster spelar ingen roll
Citera
2022-04-22, 21:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det där är väl bara decoys av frigolit, eller?

Kolla ordningen på hur de har gått sönder.

Om alla var av frigolit borde alla plan ha drabbats ungefär likadant, men alla plan med problem återfinner vi längst till höger.

Det är därför troligare att det finns reparationsverksamhet på basen och att planen utan vingar har blivit slaktade för att skaka fram reservdelar till plan som fortfarande flyger.

Förmodligen betyder det att inget av planen går att flyga med en gång, utan att alla runt där är avställda för att användas som reservdelslager.

Jag kan inte svära på att det är så, men det är min gissning.
Citera
2022-04-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag undrar om inte attacken mot Kiev var en avledningsmanöver för att splittra Ukrainas försvar. Nu har ryssarna kontroll på de östra delarna och det verkar svårt för ukrainska styrkor att flytta sig lika snabbt och obehindrat som ryssarna.

Håller med fast nu har dom skjutit ner några helikoptrar igen, har ni sett videon när ryssar ska gå till attack med helikoptern dom flyger så nära marken som möjligt och skjuter raketerna upp i luften eftersom dom är så jädrans rädda för ukrainska robotar

heja Ukraina
Citera
2022-04-22, 21:27
Medlem
Om nu Ukraina inte kan anfalla så är det i alla fall snällt att ryssarna kör fram 10-15 stridsvagnar om dagen till slakt och några flyg kan man alltid skjuta ner.

Båten ska jag inte nämna. Den brann ju upp av sig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Har också svårt att bilda mig en uppfattning om ryssens (ny)offensiv i Donbass och om några framgångar skördats. Kanske att det smäller på bra i veckorna som kommer från ryskt håll men får nånstans för mig att främsta prio just nu i Kreml börjat luta mot att dra sig ur denna prekära situation ASAP med "högsta möjliga form av heder i behåll" hur nu det ska gå till.

ja det e fan märkligt asså..
Senast redigerad av blerran 2022-04-22 kl. 21:34.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone

Det var ett misslyckat kuppförsök som passar väl med rysk doktrin om att inte behöva utkämpa krig som i gamla tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk-Gestapo
En av de främsta svenska propagandisten gnäller:
Sanktioner mot Ryssland fungerar inte!
"Snart två månader har gått sedan de extra kraftfulla sanktionerna som skulle stoppa Rysslands krigföring i Ukraina infördes. Ännu finns inga tecken på att president Putins krigskassa är tömd. Jag kan på rak arm inte påminna mig ett enda krig som avslutats i förtid tack vare sanktionsvapnet." - erkänner Myndighetens för psykologiskt försvar kommissarien Wolfgang Hansson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34bb2d/ge-mig-ett-exempel-pa-nar-sanktioner-stoppat-ett-krig

Wolfgang Hansson är en sketen journalist på en kvällsblaska.
Han är inte nån jävla kommissarie i på nån myndighet för psykologiskt försvar.

Rysstroll-post....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in