2022-04-22, 20:05
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Får äckelkänslor när jag ser bilden på stridsvagnar med ryska flaggor som rullar fram på gatorna i Mariupol, likadana bilder såg vi från Prag 1968, historien har en tråkig tendens att upprepa sig.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Stålverket som tjetjenerna sa skulle falla inom några timmar strax innan Putler avbröt hela skiten...
Förhoppningsvis finns det inte så mycket kvar I Mariupol för tjetjenerna att plundra och våldta, det är väl motivationen till att islamisterna är där...
Citera
2022-04-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag tror inte Ryssland skulle ha något problem med det.

Men det skulle inte vara tillräckligt för USA. USA nöjer sig först när både Ryssland och Kina är krossade.
Nej vi vet ju var Ryska eliten gillar att sätta sina barn i skolor och ha sina lyxyachter - i Kina och Uzbekistan 😂 Vore ju trevligt om USA skulle bestämma sig för det, men dina foliehatteorier stämmer nog tyvärr inte!
Citera
2022-04-22, 20:07
Medlem
Citat:
Får äckelkänslor när jag ser bilden på stridsvagnar med ryska flaggor som rullar fram på gatorna i Mariupol, likadana bilder såg vi från Prag 1968, historien har en tråkig tendens att upprepa sig.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Instämmer
Dom har sysslat med våld hot och terror i hundra år
Sitter i deras DNA
Lär fortsätta
Citera
2022-04-22, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Visst är det en soppa, men det finns vissa skillnader. Ukraina var mer demokratiskt, med mer pressfrihet och mindre korruption än Ryssland. Men Ukraina har långt till att nå Nordiska nivåer, men det är dit Ukraina försöker att ta sig. Putin och Zelensky har få saker gemensamt.

Glasklart att Ukraina har en lång väg att gå, men vad de vill är tydligt. De vill framåt. Putin vill tillbaka till Sovjet.
Tja vanligt folk vill främst ha fred och ekonomisk trygghet
Tycker att den politiska ledningen i Ukraina inte imponerar alls hittills. Finns inga garantier att det skulle bli mindre korrupt efter detta krig heller.
Kanske snarare tvärtom med ett land som är beroende av extern hjälp för att överleva och som är krigsskadat. Samma sak med Ryssland om Putin avgår finns ingen garanti att det blir bättre. Vi i Västeuropa har mycket illusioner tyvärr.
Btw så har Ukraina haft parlamentarism i 25 år. På vilken god väg har de varit den senaste tiden?
Senast redigerad av Mary99 2022-04-22 kl. 20:14.
Citera
2022-04-22, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Som jag skrivit tidigare, USA vill lösa den ryska frågan en gång för alla för att kunna koncentrera sig på Kina, de fick tag på rätt spelare när de engagerade sig i Ukraina, nu kommer de att se till att Ukraina får det de behöver för att vinna och då se till att Ryssland i princip är vapenlöst och bankrutt.

Helst en uppsplittring av landet också.
Citera
2022-04-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det vanliga är väl att invånarna i det land som utsätts för sanktioner och får det sämre ställer mer helhjärtat upp bakom det egna landets militärer och hoppas de kan ge de som straffat landets folk med sanktioner pisk.

Enbart sanktioner fungerar sådär (det blir misär men när en trdejedel saknar varmvatten och 1/5 del bajsar i en grop i skogen redan....) men att föra ett efektivt anfallskrig sammtidigt blir uppenbart problematiskt.
Citera
2022-04-22, 20:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Instämmer
Sitter i deras DNA
Lär fortsätta
Mariupol är indirekt huvudstaden i Donbass, alltså området ryssarna säger sig är där för.
Antar att Ryssland då tar på sig att bygga upp hela staden igen?
Citera
2022-04-22, 20:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Stålverket som tjetjenerna sa skulle falla inom några timmar strax innan Putler avbröt hela skiten...
Förhoppningsvis finns det inte så mycket kvar I Mariupol för tjetjenerna att plundra och våldta, det är väl motivationen till att islamisterna är där...

Ja, fy fan vilket pack, djävla förrädare är de också, svek sitt folk för Putins skull, hoppas att de plockar Kadyrov snart.
Citera
2022-04-22, 20:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Tja vanligt folk vill främst ha fred och ekonomisk trygghet
Tycker att den politiska ledningen i Ukraina inte imponerar alls hittills. Finns inga garantier att det skulle bli mindre korrupt efter detta krig heller.
Kanske snarare tvärtom med ett land som är beroende av extern hjälp för att överleva och som är krigsskadat. Samma sak med Ryssland om Putin avgår finns ingen garanti att det blir bättre. Vi i Västeuropa har mycket illusioner tyvärr.

När det gäller Ryssland är ju chansen liten att de skulle bli demokratiska och liberala, därför satsar vi på att göra dem svaga och impotenta. De kan få ha sitt sunk-samhälle men vi vill inte att de skall förstöra andra länder.
Citera
2022-04-22, 20:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Instämmer
Sitter i deras DNA
Lär fortsätta

Vidriga as, men snart har Ukraina kastat ut dem.
Citera
2022-04-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Mariupol är indirekt huvudstaden i Donbass, alltså området ryssarna säger sig är där för.
Antar att Ryssland då tar på sig att bygga upp hela staden igen?
det håller jag för ej troligt, hur skall ryssland ha råd med det?
Citera
2022-04-22, 20:16
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Jo! Du tycker att rysslands anfall är befogat!

men inget drastiskt som skulle lösa fientliga inställningar! Varför? Varför?

Du har vad jag vet fortfarande inte besvarat varför varken Zelensky inte gick med på fredsgarantier upprättat av Polen och Tyskland.

Enkelt svar: Nickedockan som arbetar åt judarna i väst har inget intresse av fred. Men däremot vill

han dra in fler andra nationer. Däribland blåögda Sverige och Finland.

Finns tom en film på yt med försvarsministern i Ukraina som vet om datum när kriget inträffar!

Jag tycker Rysslands anfall är befogat? Då får du nog läsa mina inlägg en gång till.

Konspirationer är jag inte intresserad av att diskutera men din kommentar om Tyska och Polska fredsgarantier, kan du utveckla detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in