2022-04-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det verkar röra sig om ”TsNIIMash, Russian rocket and spacecraft scientific center. The Institute is the main analytical center of Roskosmos”.

Kan inte vara en slump.

Fingertoppskänsla har dom som tänder på, eller så har ryssen fascinerande otur.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Om det går behöver vi skaffa oss mer kunskap om dom mystiska bränderna i Ryssland som träffar i vart fall två fabriker som har med kriget att göra. Den tredje branden i en kemifabrik är jag osäker på men visst kan det vara tillverkning av raketbränslen. Jag tror dock inte att Ukraina har sådana resurser att dom kan slå ut fabriker i Ryssland utan det måste vara någon inhemsk kraft som vill stoppa kriget eller krigen.

2) 72 artilleripjäser och 144000 granater från USA låter bra men när jag såg "dragfordon" då drog jag öronen åt mig. Låter som häst och vagn i stil "How the West was won" eller "Lilla Huset på prärien"..... ....Det fattar ni väl experter här på flashback att det måste vara självgående artilleripjäser och det är bråttom nu. Bort med häst och vagn.

Det är gjorda av titanium så att de kan flygtransporteras. Annars så har USA självgående Paladin.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag ser annonsen franför mig:
"Bortskänkes. Kalingrad bortskänkes. Ingen ångerrätt. Först till kvarn"

Haha, ja, typ så. Något europeiskt land kanske kan köpa marken och sen sätta upp skyltar överallt med ”tillträde förbjudet för ryssar” så de får flytta hem till moderlandet. Den kvarvarande marken kan delas mellan Polen och Litauen. Tyskland har ju också förverkat sin rätt till den markbiten.
Citera
2022-04-22, 17:56
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
BETÄNK då att regeringen då beslutar detta över våra huvuden! UTAN någon som helst folkomröstning!

Vad f_n håller på att hända i Sverige?

Vad jag vet så skedde ingen j__A röstning i Finland.

OCH detta diskuteras inte ens över fikaborden i Sverige.
Betänkt då att Ryssland invaderade Ukraina helt utan att låta någon diskutera det över fikaborden.Betänk att inte en endaste ryskt medborgare får LOV att varken tycka eller tänka.Betänk att ett fåtal personer,inte ens hela duman(riksdagen/regeringen) fick lov att veta om beslutet om att invadera ett helt land.Ja,vart är Ryssland påväg?
Citera
2022-04-22, 17:58
Medlem
Vad är mänskliga rättigheter ? Vem bestämer hur långt förödelsen ska gå ?
Kan man/den offra sina nära och kära för att försöka vinna det som inte går ?

Personligen tycker jag att Zelensky ska innse vad hans rättigheter är kontra mänskliga rättigheter mot sin befolkning !?
Citera
2022-04-22, 17:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Tragiskt att du ens tvivlar på mitt stöd för UA....

Om du stöder Ukraina så låt dem bestämma själva, inte du, inte jag, inte Ryssland. Om de vill försvara sig så låt dem göra det.
Citera
2022-04-22, 17:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
2) 72 artilleripjäser och 144000 granater från USA låter bra men när jag såg "dragfordon" då drog jag öronen åt mig. Låter som häst och vagn i stil "How the West was won" eller "Lilla Huset på prärien"..... ....Det fattar ni väl experter här på flashback att det måste vara självgående artilleripjäser och det är bråttom nu. Bort med häst och vagn.

Ingen häst och vagn...

Citat:
- 72 155mm Howitzers and 144,000 artillery rounds;
- 72 Tactical Vehicles to tow 155mm Howitzers;
...

https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3007664/fact-sheet-on-us-security-assistance-for-ukraine-roll-up-as-of-april-21-2022/
Citera
2022-04-22, 18:00
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Vad är mänskliga rättigheter ? Vem bestämer hur långt förödelsen ska gå ?
Kan man/den offra sina nära och kära för att försöka vinna det som inte går ?

Personligen tycker jag att Zelensky ska innse vad hans rättigheter är kontra mänskliga rättigheter mot sin befolkning !?

Varför klagar du så över Zelensky som försvarar sig? Varför skriver du inte att Putin ska avbryta mördandet?
Citera
Medlem
Citat:
1) Om det går behöver vi skaffa oss mer kunskap om dom mystiska bränderna i Ryssland som träffar i vart fall två fabriker som har med kriget att göra. Den tredje branden i en kemifabrik är jag osäker på men visst kan det vara tillverkning av raketbränslen. Jag tror dock inte att Ukraina har sådana resurser att dom kan slå ut fabriker i Ryssland utan det måste vara någon inhemsk kraft som vill stoppa kriget eller krigen.

Självgående artilleri är bättre i nästan alla aspekter. Men fältartelleri är
1) Billigare att tillverka
2) Billigare och enklare att underhålla
3) Mycket enklare att lära sig. Du går ifrån 2-3 veckor till kanske 3 månader för att självgående system.

En liten notis till är att om du har tillgång så är fältartelleri också enklare att förflytta över väldigt stora avstånd då du kan flytta dessa med helikopter etc men du kan oftast dra dessa i högre hastighet än att ha ett självkörande och ofta tungt och splitterskyddat system.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Hmm, smäller i Kherson, kan det vara Ukrainska grabbar som är på lite bushumör och eldar upp lite tanks tro?

Citat:
Reports of explosions in Kherson

https://liveuamap.com/en/2022/22-april-reports-of-explosions-in-kherson
Citera
2022-04-22, 18:01
Medlem
serbisknegers avatar
kadyrov apa försöker stjäla en bil. Gick inte så bra.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1517525876702732290
Citera
2022-04-22, 18:02
Medlem
KillPus avatar
AVAKOV, Ukrainas fd inrikesminister (Obs! Inte säker källa, men intressant!):
(google översättning)

Tidigare inrikesminister Arsen Avakov talade i sin Telegram-kanal om Ryska federationens förluster i kriget mot Ukraina.
"Insider från Ryssland. Förluster av ryska trupper. Det var svårt för oss, men vi fick återigen tillgång till denna rapport. Vi delar den med er omedelbart.
Intern sammanfattning av förluster på morgonen den 22 april:
"Den oåterkalleliga förluster av personal från Ryska federationens väpnade styrkor - 23 655 personer, CHVK:s (privata militära företag) - 6 902 döda"

TOTALT 30 557 personer!

Vår ukrainska generalstab räknar fortfarande mer konservativt, och, ja, huvudsaken är att de foirtsätter utrota dessa! Ära till ZSU (UAF)!"

Måste vara närmare 100 000 med sårade eller??? Dessutom utan skräpet fr DNR/LNR och Syrien mm inräcknade.

Det sägs att smärtgränsen för putler/moskvastyre går vid 50 000 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in