2022-04-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putin har sagt att han inte vill ockupera Ukraina, men du menar att Ukraina ska förintas? Hur ska ni ha det?

Vad Putin säger är oviktigt, dock har han rätt: det är ingen ockupation, det är ett förintande av staten Ukraina.

Det är logiken som styr denna operation och denna logik innefattar att Ukraina som stat inte kan finnas kvar, därför att den utgör ett hot mot Rysslands nationella säkerhet.

Allt vi hittills kan se är att Ryssland siktar på ett utplånande av Ukraina som stat och detta kommer också att lyckas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pheddophil
Det är Europeiska Specialstyrkor såsom Sas Svenska militära Finska Norska .Naturligtvis har dom hjälp av Ryska Vänner.

Varför tror du det? Gissa på det enklaste. Antingen folk med släkt och vänner i Ukraina eller Ukrainare i Ryssland. Blandning av båda tror jag. Ryssland lär vara rejält splittrat bakom fasaden av 81% nöjda supporters.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
”Kamrat”. Jag är från Finland och jag kan försäkra dig om att vi mycket gärna försvarar oss mot ryssplågan igen. Vi har byggt upp vårt högteknologiska försvar för att välkomna er och är mer än nog motiverade sen sist.

Rysshatet har jag och alla i Finland med os från modersmjölken.

Hoppas vi ses…

Hur många frivilliga kan vi räkna med från Sverige denna gången? Sist det begav sig så var det 8000 frivilliga svenskar samt 800 norrmän vid mäkäjärvi-fronten i Salla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Ukraina blir mindre och mindre.

Som jag sade igår, Ryssland kan inte nöja sig med någon kompromiss i Ukraina: den ukrainska staten måste förintas.

Idag sade en rysk militärbefälhavare, som citerats i rysk media, att den innevarande fasen i operationen i Ukraina innefattar målet att ta hela södra delen av Ukraina, så att Rysslands erövringar sträcker sig ända till Transnistria. Detta är refererat i en stor del av mainstream media i väst.

Detta är logiskt och ligger helt i linje med den plan som Ryssland enligt mig har. De kommande faserna kommer sedermera att innefatta krossande av hela västra Ukraina, vilket Ryssland kommer att kunna göra. Detta kan ta flera år, upp till 10 år, men det kommer at ske. De vapen som väst transporterar in i landet slås ut alltmer av de ryska missilerna och ju längre västerut som Ryssland penetrerar, ju fler av dessa missiler kommer att träffa mål invid den polska gränsen som används som port in i Ukraina för västs vapentransporter.

För Ryssland är anfall invid NATO-gränsen eller över densamma inte ett problem. Ryssland för ett existentiellt krig i Ukraina och vare sig Polen eller NATO är ett hinder för detta. I bakgrunden finns 6500 ryska kärnvapen som kommer att hålla borta USA från en direkt militär konfrontation med Ryssland.

Så, ställer sig förstås den nyfikna frågan: hur skall Ryssland kunna ta över västra Ukraina, vars befolkning till stora delar uppenbart hatar Ryssland? Det är enkelt. Redan nu har miljoner flytt till väst. När Ryssland på allvar i de kommande faserna anfaller västra Ukraina, då kommer minst lika många till att fly till EU och de kommer att bli kvar där. De som stannat i dagens Ukraina kommer antingen att dö i strider med Ryssland, eller anpassa sig till ett ryskt styre – samtidigt som miljoner ryssar flyttar in i det historiska Novorossiya och det som var Ukraina blir en ca 35-årig parentes.
Puttler har haft lite otur när han tänkt till tidigare, och den här planen låter sig heller inte genomföras. Ryssland har kört slut på sitt moderna materiel och kommer inte längre. Och man saknar industriell kapacitet att ersätta mer än en bråkdel av det man förlorar. OM jag räknat rätt har man tappat 6 helikoptrar de senaste 3 dagarna och det kommer ta ett kvartal att ersätta dem (Ryssland har kapacitet att bygga 2 i månaden vad det verkar). Det historiska gammalryssland har blivit ett fattighus i processen.
Citera
2022-04-22, 17:10
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Så gott som alla i norden har rysk blodslinje, om du vill tala DNA. Så du och jag är ryssar .
Var i hela fridens namn har du fått detta ifrån???Nej,vad det gäller de flesta ryska blodsband i sverige,så består dem oftast av unga generationer (1700 och framåt) och med start från en person eller familj som FLYDDE från Ryssland.Detta är ingen ny företeelse och har skett i århundraden långt före Soviettiden.Snarare är det så att väldigt många ryssar i väst och söderut mot Vladivostok har svenska "gener"/blodband.Svensken reste i österled utav många anledningar.Västra nuvarande Ryssland har väldigt nära blodsband med Sverige.Dock har Sverige väldigt få utav naturliga ryska blodsband i vårt rike.Som sagt,de flesta är moderna och skapade genom Ryssar på FLYKT
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
NATO länderna har gemensamt bestämt att alla medlemmar ska betala 2%.
Trump (och andra) har varit sura på att många länder inte lever upp till detta och betalar mindre än 2% av BNP.
Ska vi betala 2 % till NATO? Eller ska vi öka med 2 % till vårt försvar? Eller är det samma sak?
Tyskland ökar ju med 3 %, varför?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Någon mer som skulle visa sig på styva linan med eldstål och flinta, eller friterade ha en gardin utan att först ta ner den?

En gång är ingen gång, men 3 försvarsrelaterade fabriker på 2 dagar känns som en trend. Frågan är om det är ukrainskt sabotage eller inhemskt ryskt, det finns ju dem som gärna såg honom falla av pinnen. Tränas det inför 9 maj är frågan.

Min gissning är det är internt Ryssar som vill se Putin försvinna, kan ju vara grupper inom FSB eller armèn. Tror inte det är celler som har vaknat till liv men man vet aldrig, finns 144miljoner innevånare i Ryssland så alltid finns där nån som har medel och möjlighet.

Hade varit episkt om nått hände under paraden den 9:e maj, nån sprängladdning detonerar i paraden. Svårt att genomföra men inte omöjligt. Det blir kaos i paraden, militären börjar skjuta hejvilt och Putin står på balkongen och ser på med livekameror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
SD idioterna har ändrat sig för att få mer röster, inget annat. Det kallas populism.
Tyvärr verkar även mitt parti S göra det. Trist!!!!

Äh de blev rädda, som alla andra, när de såg på TV vad ryssen hittade på. Bryskt uppvaknande till verkligheten bara. Det är väl kul att vara lite lagom prorysk runt webergrillen när allt är frid och fröjd. Nu är de rädda och undrar varför vi inte har något försvar.
Senast redigerad av YBB641 2022-04-22 kl. 17:14.
Citera
2022-04-22, 17:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du menade ju att ruzzen skulle tjäna på att öppna en korridor för ukrainarna så att de får lämna Mariupol – så att därför skall vi inbilla oss att ruzzen gjorde det. Du skrev:

"Det är klart att ryssarna har mer att förlora än ukrainierna på att humanitära korridorer inte fungerar - ju fler civila, ju längre tid tar det att erövra staden"

...
Det är precis tvärtemot mot vad du skriver. För ukrainarna är det en fördel om deras civila landsmän som inte kan strida lämnar staden för då kan de stridande ukrainarna gå all in mot ruzzen utan att riskera sina landsmän. Eller tror du att de slåss för sina landsmän och samtidigt vill ha ihjäl dem? Varför? Det är ju så inihelevete ologiskt och idiotiskt som resonemang...

Jag tror det är en nackdel för ukrainierna i Mariupol om alla de civila lämnar, ja. Ryssen har överlägsen firepower, de vinner långsamt den typen av strider.

Det är min hållning att ukrainierna slåss "för sina landsmän" (tror de som är kvar i Mariupol så vill majoriteten bara ha lugn och ro eller är pro-ryssland, mer osäkert hur det var före kriget). Så här tänker de:

Ukraina offrar några "för the greater good". Säkerligen har de riktat artillerield mot ryssar, och säkerligen träffar de då några civila också. Utan artilleri och "indiscriminate fire" vinner man inga slag om man inte är brutalt överlägsen. Så de "vill inte ha ihjäl dem" men det är ett "unintended" delresultat. Om det går som de vill, så lyckas de ta med sig några ryssar i döden och i bästa fall vinner de kriget på lång sikt. Ryssen riktar inte sitt tyngsta artilleri (TOS-1) mot dem, för då dör även alla civila i källare, m.m. Det gör ukrainska styrkor mindre utsatta när de beskjuts. Så det är inte dumt av dem. Dessutom blir Mariupol en legend, som (förhoppningsvis) kommer berättas i deras barnläger, på bröllop och i ukrainska historieböcker.

Jag håller inte på Ryssland. Jag förklarar bara hur krig går till. Om ukrainska styrkor kommer i överläge men ryssen vägrar slå till reträtt, kommer situationen att spegelvändas.
Citera
2022-04-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Vad Putin säger är oviktigt, dock har han rätt: det är ingen ockupation, det är ett förintande av staten Ukraina.

Det är logiken som styr denna operation och denna logik innefattar att Ukraina som stat inte kan finnas kvar, därför att den utgör ett hot mot Rysslands nationella säkerhet.

Allt vi hittills kan se är att Ryssland siktar på ett utplånande av Ukraina som stat och detta kommer också att lyckas.
Nja det finns ett point of no return.När Ryssen stiger över så anfaller vi över Finland Norge och Baltststerna då är det Game over för Ryssland.
Citera
2022-04-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Om du får som du vill så hoppas jag väst utplånar Ryssland på alla plan.

Jag kommer sannolikt att få rätt. Dock har dagens väst lika lite som svenskarna, fransmännen eller tyskarna tidigare i historien nån chans att utplåna Ryssland, allra minst nu då Ryssland har 6500 kärnvapen, om nu inte väst föredrar att själv gå under, vilket bestäms i Vita Huset – men jag tror nog att även amerikanerna föredrar att leva, före att gå under.
Citera
2022-04-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Varför tror du det? Gissa på det enklaste. Antingen folk med släkt och vänner i Ukraina eller Ukrainare i Ryssland. Blandning av båda tror jag. Ryssland lär vara rejält splittrat bakom fasaden av 81% nöjda supporters.
Jag har kompisar inom olika länder som har varit på okänd ort nu i 3 veckor.Dom är inte i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in