2022-03-01, 21:41
Medlem
Ballickers avatar
Hej!

Har lång sparhorisont. Idag ser portföljen ut såhär:

50% Avanza Global
20% AMF Aktiefond Småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Avanza Zero
10% Avanza Emerging Markets

Nu funderar jag på att hoppa över emerging markets totalt (dels för jag inte vill stötta kina, och dels för att tillväxtmarknader har presterat rätt uselt de senaste åren - pga Corona förstås men ändå) och antingen fylla på något annat eller antingen satsa på typ Avanza Auto 6.

Vad säger ni? Något som är redundant eller blir det med auto? Och jag uppskattar om jag slipper kommentarer om att tex använda Länsförsäkringar istället för Avanza Global. Jag struntar i minimala skillnader.

Tack på förhand för hjälpen!
Citera
2022-03-29, 11:11
Medlem
Ser bra ut. Själv hade jag skippar avanza zero. Dålig historisk avkastning pga tråkiga telekombolag och bank. Hade hellre satsat på exempelvis Avanza USA om du vill ha mer inriktning mot USA eller Plus Teknologi Indexfond om du vill ha svenska teknikbolag som förmodligen kommer prestera bättre än börsen.
Citera
2022-04-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Hej!

50% Avanza Global
10% Avanza Zero

Nu funderar jag på att hoppa över emerging markets totalt (dels för jag inte vill stötta kina, och dels för att tillväxtmarknader har presterat rätt uselt de senaste åren - pga Corona förstås men ändå) och antingen fylla på något annat eller antingen satsa på typ Avanza Auto 6.

Vad säger ni? Något som är redundant eller blir det med auto? Och jag uppskattar om jag slipper kommentarer om att tex använda Länsförsäkringar istället för Avanza Global. Jag struntar i minimala skillnader.

Jag har typ en liknande portfölj som jag började stoppa pengar i varje månad i början på året, kriget började och allting är röd, då det är långsiktigt, borde man fortsätta stoppa in pengar varje månad trots det går minus just nu ?
Citera
2022-04-10, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Jag har typ en liknande portfölj som jag började stoppa pengar i varje månad i början på året, kriget började och allting är röd, då det är långsiktigt, borde man fortsätta stoppa in pengar varje månad trots det går minus just nu ?

När det är minus så bör du sätta in ännu mer pengar! Jag längtar till en eventuell börskrasch när nu det blir, då ska jag kasta in alla pengar jag får tag i! Folk gör tyvärr ofta tvärtom. Säljer när det är billigt och köper när det är dyrt.

Du köper ju Fondandelar till ett visst pris, nu är det rea på fondandelar eftersom de går ner i värde, dvs, just nu får du mer fondandelar för samma pengar.
Senast redigerad av Plingare 2022-04-10 kl. 08:17.
Citera
2022-04-10, 08:25
Medlem
Citat:
Hej!

50% Avanza Global
10% Avanza Zero

Låter lite mycket med 40% Sverige. Så om det var jag skulle jag försöka minska den delen till 20%.
Citera
2022-04-10, 09:43
Medlem
Tycker också det är för mycket Sverige. Runt 20 procent är mer rimligt. Har själv tagit bort den där typen av sparande i tillväxtmarknader, som stöttar diktaturer som Kina. Tycker du ska göra det också.

Nåt sånt här:

80% Avanza Global
10% Avanza Zero
5% AMF Aktiefond Småbolag
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Citera
2022-04-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaDolf
Tycker också det är för mycket Sverige. Runt 20 procent är mer rimligt. Har själv tagit bort den där typen av sparande i tillväxtmarknader, som stöttar diktaturer som Kina. Tycker du ska göra det också.

Nåt sånt här:

80% Avanza Global
10% Avanza Zero
5% AMF Aktiefond Småbolag
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Att välja denna portfölj:
50% Avanza Global
10% Avanza Zero
framför din kommer resultera i en högre avkastning. Har man lång sparhorisont har man definitivt råd att ta högre risk en bara ett globalindex. Att spara i Avanza Zero när man har lång sparhorisont inte bra då många av bolagen i omxs30 inte har lika hög tillväxt som de som finns i AMF Småbolag. Sen så har investentbolagen utklassat omxs30 under de senaste årtionden så hade skippat Avanza Zero helt och istället fördelat mellan AMF Småbolag och Spiltan invesmentbolag. Typ såhär:

50% Avanza Global
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Avanza Emerging Markets (om man vill investera i Kina annars hade jag lagt dessa 10% i SPP USA)
Citera
2022-04-20, 11:48
Medlem
Spiltan och Avanza Zero är rätt säkra kort!
Citera
2022-04-21, 03:47
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Ni verkar enbart välja väldigt billiga fonder, varför inte bara ha en globalfond då typ från Länsförsäkringar eller Swedbank?

En annan typ av portfölj skulle kunna innehålla:
Guld etf
Ikc avkastningsfond (ränta)
Spiltan Enkel (fin utvecklings kurva jämf index trots 30% ränta)
Prior Nilsson Realinvest
AMF Nordamerika.
Citera
2022-04-21, 17:32
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Hej!

70% Avanza Global

Detta räcker gott och väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in