2022-04-21, 10:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det är inte särskilt svårt att hitta rasistiska halvt outtalade grundideer och tankegångar hos folk som starkt förespråkar Nato här på flashback och i andra debattsammanhang här i Sverige. Sådant där snack om "ryssars våldsamma och primitiva mentalitet" dyker ju upp i allt mer seriösa sammanhang och det här att många ryssar sluter upp kring staten och statsledningen i en krissituation (som de flesta folk gör - även svenskar) tolkas lätt över på att dessa människor är vana att vara livegna och styrda av diktatorer och det ingår i deras mentalitet. Det har väl varit lite "locket på" i Sverige när det kommit hit folk från mellanöstern att prata om de "förnämliga svenskarna", har varit så lite att vi är så förnämliga och skapelsens krona, så invandrarna automatiskt blir svennar efter ett tag när de ser hur förnämligt bra svenskarna är och lever. Nu håller det på att bli locket av och allt mer skit om andra folk sprids öppet. Tror nog inte asylinvandrare till Sverige undgår den här attitydförändringen och det skulle faktiskt inte förvåna mig om "Nyans" kommer in i riksdagen i höst.

(En lite kul sak. När de här Pussy Roit var inne och skapa kaos i en kyrka i Moskva: Stiftades det inte då lagar om att man inte fick skända religiösa symboler och lokaler i Ryssland? Gällde denna lag även muslimska symboler som Koraner? Skulle vara pricken över i om en ryss sa om koranbränningarna i Sverige: Sådana dumheter är olagligt i Ryssland. I Ryssland har vi respekt för religioner. :-) )
Absolut. I vissa sammanhang, alltså även mer seriösa, är det helt OK att göra svepande uttalanden om nationalkaraktärer, men det där är ändå väldigt dubbelt. Samma sak är nationalsport i Sverige, fast rörande svenskar som är på det ena eller det andra sättet. Å ena sidan är ryssarna tokiga alkoholister som är farliga och tandlösa på samma gång, och å den andra kan Sverige inte försvara sig eftersom svenskar är fega hen-kräk. Det senare ligger i hyfsad linje med den ryska propagandabilden av Sverige och svenskarna, vilket komplicerar saker och ting ytterligare. Dubbelt var det, som sagt — man 1) kritiserar ryska media för likriktning och ensidighet i en situation där landets ledning vill ha enighet och kräver 2) att boende i Sverige ska lita fullständigt på svenska/västerländska media, samt förstå att ändamålet helgar medlen givet stundens allvar.

Fö. intressant att du tog upp det här med Kadyrov och tjetjenerna, och hur Ryssland vill visa upp den sidan av sin stat + krigsmakt. Muslimerna är ännu en sak som äter sig in i sinnet på västerlänningar som ser den islamiska horden som ett existentiellt hot mot Europa. Tänk om kravallerna i samband med Paludans koranbränningar orkesterats från Ryssland? Haha.
Citera
2022-04-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det blir sällan mord när det handlar om självförsvar. I synnerhet inte om de unga männen ingår i en invaderande armé.

Det stämmer även om jag tror att krigsreglerna tummats på från båda håll. Samveten finns ju ändå inte hos globalister.
Citera
2022-04-21, 10:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Du verkar ha en extrem kärlek till whataboutism.
Ska jag tolka det som att du tycker att "krigsbrotten" som skedde under andra världskriget var helt ok, precis som Rysslands "krigsbrott" i Ukraina är det?
Nej, jag pekar på två saker:

Dels dubbla måttstockar. dels att många idag har en bild av hur de tror att det verkligen fungerar i krig som är hämtad från datorspel - och från att de tror att USA:s "smarta krigföring" i t ex Irak inte dödade några andra än just militära personer, alltså "legit offer".

Det är bullshit, naturligtvis dödades tusentals civila av jänkarnas bomber i t ex Bagdad och Fallujah. Men personerna nere på marken hade inga smartphones eller Youtube./instagramkonton och talade sällan bra engelska. De kunde inte göra sig hörda i västmedia.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det var mycket rasbiologi i det där inlägget.Intressanta teorier för vissa kanske. Jag förstod dock inte kopplingen till nuvarande konflikt där Ryssland gör sitt bästa att förstöra Ukraina, utveckla tack.
Det var ett försök att reflektera litegrann över de rasistiska dimensioner som finns i den här konflikten.

Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det ser även ut som att höger ben är lätt spastiskt medans vänster är stilla. Hade inte reagerat på detta om det inte var för att han håller i bordet med höger hand men inte vänster. Sen ser han ut att ha åldrats en del på kort tid.
Han lider kanske av parkisons sjukdom. Det finns klinisk evidens att amfetaminmissbrukare drabbas av denna otäcka sjukdom.
Citera
2022-04-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Hur skulle man kunna missa det? Den har ju fallit ca 50ggr dom senaste 50 dagarna...

Kolla världsmedia som rapporterar t ex Guardian mfl
Citera
2022-04-21, 10:58
Medlem
Francois-Maries avatar
En Ka-52 "Alligator" i delar inklusive manual och fripassagerare visas upp. Nypris monterad 150 miljoner USD.

https://www.youtube.com/watch?v=z7G8RKJBH1w
Citera
2022-04-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Han lider kanske av parkisons sjukdom. Det finns klinisk evidens att amfetaminmissbrukare drabbas av denna otäcka sjukdom.

Lustig liknelse med en annan bunkerpundare från 1945.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag pekar på två saker:

Dels dubbla måttstockar. dels att många idag har en bild av hur de tror att det verkligen fungerar i krig som är hämtad från datorspel - och från att de tror att USA:s "smarta krigföring" i t ex Irak inte dödade några andra än just militära personer, alltså "legit offer".

Det är bullshit, naturligtvis dödades tusentals civila av jänkarnas bomber i t ex Bagdad och Fallujah. Men personerna nere på marken hade inga smartphones eller Youtube./instagramkonton och talade sällan bra engelska. De kunde inte göra sig hörda i västmedia.

Så vad vill du ha sagt med tjatet om vad USA har hittat på i det förgångna?

- USA har betett sig som as så därför får ryssland göra det?
eller
- USA har betett sig som as och nu gör ryssland det också, vilket är förkastligt?

Hade varit bra om detta blivit besvarat ordentligt någon gång så vi kan släppa den ickefrågan.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
För mig är det svårt att ha sympati med en enda Azovit. Reguljära ukrainska trupper har jag dock det för, jag tror många av dom inte ens vill strida mot ryssen och jag tror detsamma om många ryska soldater, dom vill bara hem.
Du glömde nämna att ukrainska trupperna är "hemma" och massmördarna från Ryssland som inte har där att göra inkräktat.
Citera
2022-04-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ja visst om det inte kommer nån påhittad pandemi eller krig.

Adjö
Citera
2022-04-21, 11:04
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ja visst om det inte kommer nån påhittad pandemi eller krig.

Trams, har varit fritt fram att flytta, du som är en vekling. Miljöpartist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in